Drömsymboler del 8: mardrömmar och skrämmande drömmar

Mardrömmar är något jag tror alla har haft någon gång. Men vad betyder det när våra drömbilder är så starka och brutala att de skrämmer oss? När drömmarna gör att vi vaknar med ett skrik och hjärtat rusar? I dagens inlägg ska vi undersöka mardrömmars betydelse.

Drömmar talar sitt eget språk som består av bilder och metaforer. Därför behöver en dröm som vid första anblicken verkar negativ inte alls vara det. Till exempel så står aldrig drömmar där man dör för att man ska dö i verkligheten. Döden i drömmar står istället för att något i ens liv tar slut. Det kan vara ett projekt, en relation eller en kurs. En dröm om döden kan alltså stå för en positiv utveckling i livet där man avslutar något och går vidare till nya äventyr.
Mer om döden i drömmar HÄR.

Monster, farliga djur eller giftiga insekter som jagar oss i drömmar behöver inte stå för något farligt. Snarare något väldigt kraftfullt. Drömmar berättar för oss om känslor vi förtränger och om det som finns dolt i vårt omedvetna. Ju mer vi förtränger något desto mer hotfullt visar det sig i våra drömmar. Säg att man är i ett förhållande och innerst inne vill göra slut men vågar inte riktigt. Dessa känslor ligger och gror djupt inom en och ju mer man försöker begrava dem desto kraftfullare blir de och kan mycket väl visa sig som ett monster i ens drömmar.
Eller så har vi något vi skäms för. Kanske är vi svartsjuka eller ångrar att vi talat illa om någon. Sånt kan också bli till monster i drömmar.

Om man ofta drömmer mardrömmar bör man analysera vilken form faran tar. Är det en vild björn? Då kan de förträngda känslorna som försöker få ens uppmärksamhet ha med ens djuriska, grundläggande behov att göra. Är det den kristna djävulen som förföljer en kanske man kämpar med drifter som är förbjudna av yttre lagar och normer då religion är full av levnandsregler. Kanske behöver man då se över sina principer. Kanske har man för höga krav på sig själv och sina inre känslor. Man ska komma ihåg att känslor och tankar inte går att styra. Det är våra handlingar som avgör vilka vi är som människor. Vissa klassiska dödssynder så som girighet, svartsjuka och vrede är väldigt naturliga mänskliga känslor som alla kan känna. Det är inte fel att vara svartsjuk. Däremot så är det fel att sabotera för eller skada någon i ett svartsjukeutbrott.

För att bli av med mardrömmar så måste vi våga möta våra egna rädslor. Erkänna det vi helst inte vill se inom oss själva och acceptera oss själva fullt ut.

När jag var liten och hade mardrömmar lärde min mormor mig ett knep. När jag vaknade ur en mardröm skulle jag fundera ut ett sätt att vända på drömsituationen som gjorde att jag slutade vara rädd och svag. Vända mig om och försvara mig mot monstret eller bli vän med det. Vända drömmen till något positivt. Det var faktiskt en teknik som ofta kunde få rädslan från drömmen att rinna bort.

Men den bästa tekniken är att analysera och tolka sina drömmar. Försöka förstå varför man har dem. Försöka handskas med de känslor och tankar som ger mardrömmarna bränsle. Jag säger inte att detta är lätt och om det känns riktigt jobbigt och skrämmande så kan samtalsterapi kanske vara det bästa sättet att under trygga former analysera fram vad drömmarna kommer ur.

Men kom ihåg att alla drömmar som verkar läskiga inte behöver ha negativa tolkningar och att drömmarna försöker göra oss uppmärksamma på känslor och tankar som vi behöver ta fram i ljuset.

Hoppas detta inlägg gav lite nya sätt att se på mardrömmar.

Vad är era erfarenheter av mardrömmar?

22 svar

  1. Väldigt intressant som vanligt. Jag drömde ofta mardrömmar förr. Just nu sover jag så dåligt att jag nästan aldrig minns mina drömmar, och de få jag har kommit ihåg på sista tiden är oftast inga mardrömmar. I mina gamla mardrömmar blev jag ofta jagad och skjuten osv, men dog aldrig. Undrar om det betydde att jag behövde avsluta något i livet och gå vidare? Det kan jag nästan tänka mig. Dessutom konfronterades jag nästan alltid med stigande vatten och andra hotfulla hinder på min väg hem.

    • Tack! 🙂
      På sätt och vis skönt att du inte har mardrömmar längre men lite synd att du inte minns drömmarna lika bra.
      Ja, att du blev skjuten och överlevde kan också stå för att du klarade av något förhinder eller annat negativt.
      Att något som verkade stort och jobbigt inte påverkade dig trotts allt. Eller att du skulle genomgå ett avslut på något
      men ändå vara rätt oberörd av förändringen.

  2. Åh vilken bra blogg! 😀
    och intressant inlägg!
    Jag läste för länge sedan att mardrömmarna man har som riktigt liten är oftast relaterade till människans naturliga stadie, som att bli jagad av björnar och vargar, drunkna etc.
    När man börjar få mer intryck från samhället så övergår mardrömmarna till att handla om detta istället.. kan nog ligga något i det?
    kram
    Emma

    • Åh tack! Blev så glad av att läsa din kommentar! 😀
      Intressant teori, tror absolut att det ligger en del i det.
      Men tror också att ens referensramar påverkar.
      När jag var liten drömde jag mer om monster och sånt (förmodligen taget från barnprogram och så)
      medan nu drömmer jag oftare om farlig människor istället. (mer realistiskta faror alltså).
      Men tror det där med naturligt stadie stämmer också. Drömmarna måste ju ta bilderna någonstans ifrån liksom.
      Intressant teori verkligen. Tack för att du berättade om den 🙂
      Kram!

  3. Mina mardrömmar handlar om Att drömma om folk som inte vill mig väl

    • Otäckt. Det är ju en väldigt naturlig rädsla. Kanske har att göra med känslor av
      otrygghet eller svårigheter med tillit… Eller någon form av självdestruktivitet.
      Andra människor i drömmar står oftast för sidor inom en själv.
      Hoppas du slipper mardrömmar i framtiden. ❤

  4. Hej missmagic!
    På natten när jag är inne i min omedvetna resa d.v.s dröm upplever jag under min sömn att det jag drömmer finner jag härligt, bra och helt enkelt som en positiv dröm, däremot när jag vaknar så känns det som att jag upplevt något fasansfullt ungefär som en mardröm, fastän jag själv gillat drömmen och jag gör fortfarande det på något sätt. Har du någon teori?:)
    Kram
    Nixie

    • Så du menar att du mår dåligt när du minns drömmen som vaken men inte är rädd eller mår dåligt i drömmen?
      Hmm, vad händer i drömmarna? Minns du det?

      • I en ut av drömmarna fick jag magi. Jag fick förmågan att tankestyra saker och ting. Om de var till hjälp?:P 🙂

      • Det låter ju som en väldigt positiv dröm där du har kraft att påverka din omgivning och styrka att styra ditt liv. Väldigt bra symbolik!
        Varför mår du dåligt när du minns en sån dröm?

      • Hej missmagic
        Jag vet inte riktigt varför. Det känns bara fel när jag titta tillbaks:/, jag förstå att detta kanske är en underlig dröm, känsla eller vad vi ska kalla det. I drömmen ville jag bara fortsätta drömma och sova i flera dar, medans i verkligheten känns det inte bra. Jag har ingen hel teori men jag tänker lite att jag kan vara rädd att uppnå mina drömmar, vad tror du?

        Kram
        Tilda/ Nixie

      • Hmm, ja jag har tyvärr inget svar om varför du känner dig ledsen efter drömmar som känns positiva.
        Kan det vara något med att du tycker själva sömn / drömtillståndet känns läskigt? Så det känns obehagligt att tänka på det därför?
        Man har ju ingen kontroll och går liksom in i ett alternativt medvetande tillstånd… Så det kanske är källan till obehaget?
        Kanske skulle det i så fall hjälpa att läsa mer om sömn så du får en förståelse för vad som händer i kroppen när man sover för att göra det mindre obehagligt.
        Men som sagt jag har egentligen inget bra råd eller svar. Men jag hoppas att du mår bättre när du minns dina drömmar snart för det är ju jobbigt att bli ledsen av något man gör varje dygn. ❤

      • Hej:)
        Tack för svaret det hjälpte bara av att läsa det<3, det är inte så många som är intresserade av drömmar m.m. Det känns bra att skriva med någon som fattar vad man prata om istället för att bara säga "mm" eller "aa" xD 😀 PS: Gillar din hemsida enormt.

      • Det känns bra att höra i alla fall. Jag hoppas de negativa känslorna kring drömmar bleknar bort snart.
        Och stort tack! Blir så glad att du gillar min sida 🙂

  5. Senast jag hade en och samma mardröm som jag aldrig kan komma ihåg när jag vaknar upp då var jag 13 år det var längesen och i mardrömmen blev jag jagad bredvid mig och fick en förvarning att inte ha kontakt med den som var bredvid mig eller förbi den!

    • Hmm, oj, den drömmen går jag bet på… Men antar att den syftade på någon känsla eller tanke som du kände dig jagad av.
      Men vad varningen står för är jag osäker på… Hmm.

  6. Jag har haft en konstig dröm några ggr, det är samma dröm men jag är på olika platser och varje gång jag vaknar känner jag nått nytt. En gång var det som en mardröm, en gång var jag glad do så. Vet inte hur jag ska tolka den, här är den iallafall; första gången stod jag på min mormor o morfars gräsmatta, o allt runt omkring är typ vitt o man kan inte se vad som finns utanför gräsmattan. Helt plötsligt kommer min klassföreståndare och frågar om jag kan se bra utan den. Jag frågar såklart vad han menar men han upprepar bra frågan, han tar sen min mobil och håller upp den, frågar samma fråga igen och då svarar jag ja. Då bryter han av den och går iväg. Sen börjar drömmen om men på en annan plats. Och som sagt, ibland känns det som jag drömt en mardröm och ibland inte

    • Hmm, klurig dröm…
      Din klassföreståndare känns som att han kan vara en symbol för hur du tar in kunskap / för en sida av dig som står för ordning och auktoritet.
      En mobil kan ju stå för att vara social, för kommunikation och för interaktion med omvärlden.
      Kanske handlar drömmen om hur du tar in intryck och vad du fokuserar på. Du är i drömmen på en plats där omvärlden verkar ha försvunnit.
      Du är bara omgiven av vitt och liksom ”tomma intet”. Kanske uppmanar drömmen dig att se inåt. Kanske upptäcka nya saker inom dig själv som inte är beroende eller inspirerat av sociala sammanhang eller yttervärlden. Det är den associationen jag får men jag vet inte… Hoppas jag kunde ge lite ”food for thought” i alla fall 🙂

  7. Jag drömde typ en mardröm i natt, den handlade om att jag satt i en buss och grät eftersom en massa böcker blev uppbrända. Jag är galen i böcker så ja, det fick mig att gråta på riktigt när jag vaknade. Bra blogg förresten!

    • Åh jag känner verkligen med dig då jag också älskar böcker. Iden av att massa böcker brinner är hemsk. 😦
      Drömmen kan vara en metafor för att värderingar och tankar du har förändras. Det som står i böcker är ju tryckt och går inte att peta i.
      Kanske tyder drömmen på att åsikter du förut har tyckt varit självklara nu ifrågasätts….

      Tack! Är så glad att du gillar min blogg! 🙂

  8. Nu var det ett tag sedan. Men jag har haft många drömmar som gått i uppfyllelse. Tex innan min mamma dog så hade jag två mardrömmar som jag minns starkt. Ena var att min mamma blev dödad och att jag försökte hjälpa henne tillbaka. Varje gång jag upptäckte att de var den drömmen så försökte jag på olika sett stoppa de eller återuppliva henne. På sett och vis anklagar jag vården att hon är död. Hon hade kunnat fått bra hjälp. När hon dog så försvan drömmen.

    När jag var ihop med mitt ex drömde jag om min sambo. Hade aldrig träffa honom tidigare. Förstod inte då varför min sambo ändrade utseende i mina drömmar.

    • Otroligt, har aldrig hört om så tydliga sanndrömmar.
      Fruktansvärt med din mamma. Jag önskar att hon fått den hjälp hon behövt.
      Och otroligt att drömma om nån man aldrig har träffat men ska träffa. Fascinerande!
      Tack fr att du delade med dig! ❤

Kommentera

