Drömsymboler del 7: Att tappa tänder i drömmar

I dagens drömtolkningsinlägg ska vi prata om en dröm som nog är ganska klassisk: att tappa tänder. Tro mig, dagens inlägg är verkligen något att bita i.😉 Dags att hugga in! (Sorry, var tvungen att få de skämten ur mitt system) ^^;;

Tänder som symbol är nära knutet till åldrandet och vårt mognande eftersom mjölktänderna byts ut då vi blir äldre och i 20årsåldern kommer visdomständerna. Att drömma om att tappa tänder / få nya tänder betyder därför att vi mognar. Vår attityd till att tappa tänder / få tänder i drömmar speglar vår attityd till att bli äldre och visare. Om det är ångestfyllt så står drömmen för vår rädsla för att åldras.

Men det finns även andra infallsvinklar på drömmar om tänder. Tänderna används för att mala ner vår mat vilket gör dem till en symbol för hur vi tar in, behandlar och går igenom information och intryck. Dåliga tänder som inte fungerar som de ska kan stå för en oförmåga att ta till sig intryck. Kanske vill vi inte acceptera något i livet eller så slänger våra lärare / chefer för mycket plugg / arbetsuppgifter över oss som vi inte kan ta in.

Ruttnande, håliga tänder kan även stå för arga ordbyten där våra ord har lett till dåliga relationer och händelser. Dåliga tänder kan också stå för smärtsamma känslor som leder till att vi bryter samman. Eller för att vi inte tar hand om oss själva själsligen / fysiskt som vi ska.

Jag drömde om att tappade mina tänder en gång. De liksom krasade i munnen när jag tuggade och fler och fler tandbitar lossnade. Det var hur äckligt som helst!😮 Jag är dock osäker på vilken av alla tolkningar som stämde in på mig eftersom det var länge sedan jag drömde det. Men jag minns den obehagliga känslan… hu!

Har ni drömt om att tappa tänder?

Har ni egna tolkningar av tänder som jag missat?

10 svar

  1. Jag har drömt om att tappa tänder och det kändes jättehemskt, så något negativt måste det väl ha symboliserat för mig. På den tiden mådde jag inte alls bra. Jag satt fast i en jobbig situation som jag inte såg någon väg ur. Det är faktiskt lite så fortfarande, även om en del har blivit bättre. För övrigt har jag faktiskt tappat en tand, eller snarare en lagning som var halva tanden (egentligen två, men den första kändes inte så, eftersom jag blev av med den när jag svimmade och slog i en spegel). Det kändes jätteäckligt. För mycket info?🙂 Intressant inlägg som vanligt i alla fall.

    • Jag tror min tanddröm också kom under en period när jag mådde psykiskt dåligt.
      Jag är glad att du mår bättre. Jag hoppas saker och ting kan ljusna helt snart!
      Vad otäckt att tappa en lagning sådär. Usch, tandproblem är obehagligt. Och otäckt att svimma sådär.😦
      Hoppas du slipper fler såna upplevelser.
      Men tack! Blir så glad att du gillar mina inlägg🙂

  2. Hej Magic…
    Bara tidens tand kan visa vägen förbi de
    hål vilket tandläkaren var nära att borra sig ner
    i med sin cykel påväg till jobbet!?
    Tandlösa skämt om löständer är ingen tandsköterskan
    tänder på? Förlåt, jag var på hugget nu! 😆

    Kanske långa tänder är av ålder?
    Tänker på dracula… Han är ju gammal?

    Mvh Jörgen

    • Hahahaha när man har börjat med tand ordvitsar så är det svårt att sluta😉
      Jag gillar din teori om Dracula. Det skulle förklara en del😉

  3. Jag tror aldrig att jag har drömt och att tappa tänder, men det var fortfarande riktigt intressant att läsa om. Spännande det här med drömtydning ju! Fast just dåliga tänder kanske jag helst slipper att drömma om, verkar inte så roligt… (;

    • Tack kul att du gillar inlägget🙂 Och tur att du sluppit drömma om dåliga tänder. Jag kan intyga att det inte är nån mysig dröm haha😄

  4. Jag har drömt att jag tappat tänderna några gånger.
    Minns en gång som kändes så verklig att när jag vaknade blev jag tvungen att känna efter så mina tänder var kvar.😄

    Varför jag drömde det har jag dock ingen aning om.

  5. jag har drömt mycket om att tappa mina tänder och jag biter ihop mina tänder när jag sover så mina käkar är ömma när jag vaknar
    men tandläkarna säger att det beror på allt stress

    jag undrar om du har ritat den första och sista bilderna

    • Aj, det var ju inte bra att du får ont. Kan vara stress då eftersom du gör det i verkligheten med..
      Hoppas det går över!

      Nej, tyvärr ha riste ritat dem😛

Kommentera

