Hästens symboliska betydelse genom historien och inom drömtolkning

Något av det första jag skrev om här på bloggen var om enhörningar och pegasus och pegacorn. Men jag har aldrig skrivit om vanliga hästar som ju också är jättecoola. Även om de varken har horn eller vingar. Men det har inte jag heller så det kan jag inte dissa dem för… ^^;;
I dag ska vi tala om hästens symbolik genom historien och inom drömtolkning.

Hästen är tillsammans med hunden en av mänsklighetens närmaste följeslagare. Alla från hövdingar till bönder har haft sällskap av hästen överallt där klimatet tillåtit. Generellt står hästen för intellekt, vishet, förnuft, äldelmod och snabbtänkthet.

Hästen har symboliserat både ont och gott. Usprungligen uppfattades hästen som farlig och blev förknippad med dödsriket. Men på grund av sin snabbhet upphöjdes den senare till att stå för solen eller att vara ett dragdjur för himlavagnen inom olika mytologier. Inom till exempel grekisk mytologi dras Apollons flammande vagn av hästar.
Men hästar kunde också dra havsgudars vagnar och förknippades då med månen, kaos och vatten. Så hästar kan både stå för livet och för döden.
Man kan säga att allt handlar om vem hästarna är ridjur åt.

Hästens färg avgör också om den står för något positivt eller något negativt.
I Johannes uppenbarelse rider den segrande Kristus på en vit häst medan apokalypsens fyra ryttare rider på svarta hästar som traditionellt hör ihop med begravningar. De är då dödsomen och symboliserar kaos.
Hästens snabbhet har också förknippat den med tidens snabba flykt.

Inom drömtolkning är hästen nära förknippad med positiv och översvallande energi och känslor relaterade till kärlek och sexualitet. Att försöka kontrollera / vara rädd för en häst i sin dröm betyder att man är rädd för dessa känslor. En döende eller sjuk häst i en dröm står för att man håller på att förlora sin energi och entusiasm. Hästar som visas i positivt ljus i ens drömmar står för att man är i balans, har energi och kraft och är i harmoni med sina känslor.

Jag red mycket som yngre men nu är det väldigt länge sedan. Jag saknar det. Det var så kul🙂 Hästar är så underbara och söta🙂

Vad tycker ni om hästar?

Rider ni?

7 svar

  1. Hej .
    Här om natten drömde jag samma dröm 3 gånger.
    En ståtlig svart maskulin vildhingst ”frischer” stod i månskenet med ett lugn och tittade vaket på mig typ som att han väntade på att jag skulle sitta upp på hans rygg . Känslan av trygghet och värme förekom också . Det var samma natt som jag själv hade brytt ihop av personliga skäl efter en lång tids prövningar

    • Åh vilken fin dröm! jag skulle se den som ett gott tecken för styrkan du har inom dig som bara väntar på att du ska ”rida iväg” / använda den.❤

  2. Jag tycker lika mycket om hästar som jag tycker om alla andra djur. Jag gillar djur.🙂

    Jag rider inte längre men jag red när jag var liten. Minns inte mycket av det mer än att jag gick på någon ridskola.

    Hästar kan vara läskiga.😛
    Gick förbi i ett stall hos en kompis en gång, helt plötsligt dyker huvudet på en häst upp från ingenstans och biter mig. Jag hade inte gjort något, gick bara förbi.

    Men drömt om hästar tror jag inte att jag har gjort. Inte vad jag minns. Jag brukar glömma mina drömmar så är mycket möjligt att jag kan ha drömt om hästar någon eller några gånger.

    • Ja, jag gillar också hästar jättemycket och alla andra djur🙂
      Men vilken taskig häst som bet dig!😮 Jag hoppas du inte fick något djupt bett.😦
      Ah, jag kan rekommendera att ha en anteckningsbok bredvid sängen och försöka minnas och skriva ner drömmar så fort du vaknar. Det hjälper en att fokusera på drömmarna och minnas lättare🙂

      • Nej, det blev inte djupt men fick ett stort blåmärke som fick lite blandade färger efter ett tag.😛

        Låter som en bra idé, ska testa det.🙂

  3. Jag vill också drömma om en häst i en positivt ljus!

Kommentera

