Magics guide till färgers symbolik och magiska kraft

I dagens inlägg ska vi undersöka vad olika färger symboliserar och vilka magiska energier de har.🙂

Rött: är förknippat med eld och blod. Därför står rött för fara och krig men också för kraft, styrka, mod och överlevnad. Rött är också förknippat med kärlek, passion och fertilitet. Röda hjärtan, rosor osv.
Rött används ofta i reklam eller på stop / varnings skyltar just eftersom den är så stark. Den fångar ögat.

Gult: är förknippat med solsken och solrelaterad magi. Ljusgult har många positiva symboliska betydelser så som njutning, framgång, lycka, inlärningsförmåga, koncentration, inspiration, resor och fantasi. Men matt / gråaktig gul har negativ betydelse som sjukdom och avundsjuka.

Orange: är en färg som är full av energi och glädje. Den förknippas med tropikerna, kreativitet, intellektet, ambition och succé i ens karriär. Den står också för kraften att bemästra / ta sig ur olika beroenden.

Blått: står för stabilitet, kommunikation, lojalitet, viljestyrka, visdom, förlåtelse, självförtroende, intelligens, tur, lugn, renhet, tro, sanning, havet och himlen.

Grönt: används mycket inom träd- och växtmagi eftersom det är naturens färg. Grönt har starka healingkrafter och förknippas med fysisk och psykisk hälsa, giftemål och lycka. Men grönt är även pengars färg och förknippas med girighet. Även avundsjuka kan symboliseras av grönt som i uttrycket: ”grön av avund.”

Lila: associeras ofta med kungligheter och symboliserar makt, lyx, seger och ambition. Men står också för visdom, självständighet, andlighet, kreativitet, mystik och magi. Lila ska kunna hjälpa en att få kontakt med andar och även hjälpa en att bryta vanor man vill bli av med.

Brunt: förknippas med jordmagi och formler för att hitta borttappade saker. Brunt står för stabilitet och koncentration. Färgen ska också välsigna ditt hem.

Rosa: står för kärlek, femininitet, vänskap, romans, partnerskap, hemtrevnad, självförbättring och mognad. Rosa har en beskyddande inverkan på barn och ger andlig och känslomässig healing.

Grå: står för ensamhet och reflektion och rensar även bort negativa influenser.

Svart + vitt är rent tekniskt inte färger men de får vara med här ändå:

Svart: Är associerat med makt, elegans, döden, ondska, visdom, beskydd, säkerhet, shapeshifting och försvar mot fara. Svart ska kunna bryta negativa förtrollningar och driva bort negativitet.

Vitt: förknippas med perfektion, förening, renhet, fred, godhet, balans, andlighet, healing och oskuldsfullhet. Vitt kan även hjälpa en att balansera sin aura.

Och dessa får också ett särskilt omnämnande:

Guld: hör ihop med maskulin gudomlighet, förmögenhet, lyx, lycka, positiv attityd, rättvisa, hälsa, attraktion och solens kraft.

Silver: hör ihop med feminin gudomlighet, intuition, stabilitet, seger, drömmar, meditation, kommunikation, månmagi och tur i spel.

Mina favoritfärger är rosa och lila. De är så vackra.🙂 Jag dras ofta till rött också. Särskilt på hår. ^^ Växlar mellan att ha rött eller rosa hår själv. När jag var tonåring var jag gothare och alltid klädd i svart. Jag älskar fortfarande den stilen men numera gillar jag att få in lite färg i garderoben och gillar vintageklänningar och söta mönster och kläder.🙂 Pastellfärger är underbart. ^^

Vad har ni för favoritfärger?

12 svar

  1. Min favoritfärg är nog lila.
    När jag läste det här började jag tänka på en av mina lärare, hon har en viss färg på sig varje dag.

    • Yay! Kul att du också gillar lila.🙂 Det är verkligen en underbar färg.🙂
      Ah, låter kul att hon har en viss färg varje dag. Snacka om att ta det här med att kläder ska matcha på allvar🙂

  2. Mina favoritfärger är blått och grönt, men på senare år har jag också blivit ganska förtjust i rött och gult (citrongult). Jag har läst någonstans att gult är kopplat till fertilitet. Kanske är det därför jag börjat tycka mer om gult. Fast enligt vad du skriver finns det ju fördelar med de flesta färger, kanske alla. Väldigt intressant.

    • Åh du har fina favoriter.🙂 Citrongult blir man så glad av🙂
      Ja, de alla färger har en del positiva egenskaper.🙂 Kul att du gillade inlägget😀

  3. Alla färger tycker jag själv har jag grått som favorit

  4. Blå, lila, röd, rosa och svart är dem bästa!

  5. Jag väljer specifika färgernas betydelse här ovan är Rött, blått, grönt, lila, brunt och rosa!

Kommentera

