Magisk tro och kraften i fyrklövrar

Alla har säkert någon gång letat fyrklöver. De ska betyda lycka och enligt vissa får man till och med önska sig något när man hittar en.
I dagens inlägg ska vi titta på den magiska tron kring fyrklövrar och jag ska även berätta om mitt stora fyrklöverfiasko som barn och visa min fyrklöversamling. Häng med!🙂

Fyrklöver eller så kallad fyrväppling är en udda variant av vanlig trebladig vitklöver eller rödklöver. Varför vissa klövrar får fyra blad istället för tre beror på genetik och miljö och är inte magiskt eller mystiskt i sig. Men eftersom det går ca 10000 trebladiga klöver på varje fyrklöver så är det onekligen speciellt att hitta en och kan ses som ett gott omen. Klöver kan även ha fler blad än fyra men det är ännu mer unikt. Rekordfyndet gjordes i japan där man hittade en klöver med 56 blad 2009. Wow! Hur mycket tur ska inte det betyda?😮

På grund av sin ovanlighet så förknippas fyrklöver med tur när den hittas av en slump och de fyra bladen sägs stå för tro, hopp, kärlek och lycka (ett femte blad står för pengar). Inom kristen mytologi förknippas de även med Fadern, Sonen, den Heliga Anden och Guds nåd. Där sägs också att när Eva och Adam fördrevs från paradiset tog Eva med sig en fyrklöver som sedan hjälpte henne förutse faror och ondska.

Fyrklövern är också starkt förknippad med Irlands kultur och har blivit som en inofficiell statsymbol.

Ok, storytime från Magics märkliga liv!

När jag var runt åtta, nio så blev jag väldigt besatt av att leta fyrklöver. Den första fyrklövern som jag hittade hade fyra stora blad och ett litet mini baby blad. Jag var så glad och stolt. Efter att ha hittat det så letade jag hela sommaren och pressade fyrklövrarna jag hittade i böcker för att sedan plasta in. Sen hittade jag en femklöver och var totalt over the moon!

Dagen innan vi skulle åka tillbaka till stan letade jag fyrklöver på tomten. Jag minns fortfarande känslan när en dök upp! Yay! Men så dök en till upp bredvid den… och en till! Och en till! Och en till! Och en till! Osv. Jag kom springande till min mamma, storgråtande, med en hel bukett av fyrklöver i handen. Det visade sig att jag hittat en hel tuva klöver där alla hade fyra (och vissa till och med fem) blad! Ni vet hur det är, så fort något ovanligt blir vanligt så förlorar det sitt värde. Jag var så nedslagen och efter det slutade jag leta fyrklöver haha.. Aw! Det är en tragisk historia det här som ni märker.

Här kan ni se min lilla samling av fyrklövrar från innan jag stötte på den där tuvan:

Oh the memories… *sentimental tår*

Brukar ni leta fyrklövarar?

Har ni hittat en någongång?

8 svar

  1. Jag letar fyrklövrar ibland när jag ser mycket klöver, men jag brukar inte hitta någon. En gång när jag var liten hittade jag en, men jag kastade bort den nästan på en gång.
    Vad synd att du hittade den där tuvan när du var liten, hoppas det var kul att leta fyrklöver så länge det varade!

    • Förstår, ja, de är inte helt lätta att hitta. Aww! Stackars bortkastade klöver haha😄
      Jodå, jag hade kul innan tovan och nu när jag ser tillbaka är det ändå en rätt kul historia att jag hittade tovan haha X)

  2. Jag har inte tittat efter fyrklöver för dom är svåra att hitta!

    • Förstår, de är ovanliga. Men jag insåg när jag letade sådär mycket att jag blev bra på att scanna av efter dem.😛 Men även med tränad blick är det svårt ^^

  3. ”Jag” hittade tre stycken på ett och samma ställe, men det var bara de tre. Att jag skriver ”jag” är för att min hund helt plötsligt bestämde sig att han behövde ligga och vila mitt under en promenad. Mellan hans tassar var fyrklöverna!😀
    Hittade hit pga har fått in en nyckelpiga på mitt rum på kontoret och var nyfiken på om det betydde något🙂

    • Åh tur att ”du” hittade tre stycken haha.🙂 Men det var ju faktiskt väldigt fint att din hund ledde dig till dem🙂
      Kul! Välkommen till min blogg!😀

  4. Jag letade när jag var liten några gånger men jag hittade aldrig något så jag orkade inte fortsätta leta.

Kommentera

