Drömsymboler del 6: Hur drömmar slutar och vad det betyder

I mitt förra drömtolkningsinlägg bad en läsare mig att skriva om hur drömmar slutar. Vad betyder ett negativt slut på en dröm? Vad betyder ett positivt? Hur viktigt är slutet av en dröm? Det ska vi prata om idag🙂

9fdd514d4d9da9868adbccdcbabc3c23

När man tolkar sina drömmar kan man bena upp dem i tre delar och analysera en del i taget. Först och främst har man “expositionen”; miljön, situationen och sällskapet. Är man i fara eller känner man sig trygg? Är man i det sammanhang man vanligen är i till vardags eller har drömmen gått tillbaka i ens förflutna? Genom att analysera detta kan man reda ut om man känner sig trygg känslomässigt och om drömmen handlar om ens nutida vardag eller om den tyder på att man på ett eller annat sätt är kvar i det förflutna.

Sen går man vidare till drömmens “peripeti” vilket står för vad som händer i drömmen.

Sen kommer “lysis” vilket är hur drömmen slutar. Slutet av en dröm är viktigt eftersom den representerar ens undermedvetnas lösning på problemet som drömmen kretsat kring. Om en dröm bara rinner ut i suddiga bilder och känns oavslutad betyder det att ens omedvetna fortfarande inte har någon lösning på problemet som drömmen belyst.

c195b096d0f7ea8c482ef8bb46f18860

Lysis i all ära men jag måste säga att drömmar ofta har en oturlig förmåga att avbrytas innan de egentligen borde ha tagit slut. Jag hade till exempel en fin romantisk dröm en gång som just var på väg att avslutas i en episk slutkyss när jag väcktes av mobilsignalen! Morr! Inte okej! Jag är fortfarande bitter på min lärare som ringde….😛
*Hytter med näven*

Ehm, hur som helst så är det viktigt att analysera slutet av sina drömmar extra noga.
Jag drömde en gång som liten att jag gick uppför en väldigt lång trappa. När jag till sist nått toppen efter att ha gått hur länge som helst vände jag mig och upptäckte att det bara var tre steg bakom mig ner till marken. Jag tolkade detta som en referens till hur jag kämpade för att lära mig matte. Att det krävdes mycket jobb för att jag skulle lära mig men att det var extremt lätt att komma efter om jag inte pluggade på. Svårt att komma upp. Lätt att komma ner.

03baa057116b7d001eaea6914be2ffa6

En viktig sak att tänka på när man analyserar slutet av sina drömmar är att det som verkar negativt i en dröm inte behöver vara det. Drömmar talar i symboler och metaforer och tar ofta till dramatiska bilder för att få fram sitt budskap.
En dröm som slutar med att man blir halshuggen kan ju kännas negativ och hemsk. Men det drömmen vill säga behöver inte vara värre än att man bör använda huvudet mindre, sluta överanalysera och lyssna på sitt hjärta. Så när ni vaknar från en mardröm så ta det lite lugnt, andas, drick lite vatten och försök sen analysera drömmen rent symboliskt. Drömmar är sällan anledning till panik.🙂

c81fa8a9fc2ac7d6fbd6d20ba3fc66c8

Så det var lite om drömmars slut och dess betydelser.
Jag hoppas det kan vara till hjälp i ert eget drömtolkande.

Vad är det mest överaskande slutet ni haft i en dröm?

18 svar

  1. intressant inlägg.
    jag och mina vänner här i finland tycker verkligen om det du skriver.

    • Åh tack så jättemycket!😀 Det var verkligen roligt att höra🙂 Betyder mycket att få veta det och det fyller mig med blogginspiration🙂

  2. Jag har drömt samma dröm två gånger men den första slutade negativt men den andra slutade lyckligt. Konstigt!

  3. Alldeles nyss hade jag en hemsk mardröm (har inte haft en mardröm på typ hundra år).

    Det kändes som om det var en arg varulv i drömmen. Jag vaknade upp och kände mig ”typ” skräckslagen.Gick upp och kollade så dörrarna var låsta, Klockan var runt tretiden på natten.

    Jag ringde min son som var ute med kompisar och natt-fiskade och fick pratat med honom. Han hade fått en krok i fingret från en wobbler då han skulle ta upp gäddan som sprattlade till. Detta var också runt tretiden på natten.

    Ja, han fick åka till akuten för att ta ut kroken som fastnat riktigt ordentligt i fingret.

    Det tycker jag är ett skumt avslut på en dröm men det kanske var sonens vrede jag såg i drömmen. En släng av telepati kanske🙂

    Slutet gott allting gott och hans finger har läkt.

    • Vad bra att hans finger klarade sig. Jag tror absolut på telepati eller tankeöverföring i drömmar. Tror det kan ha varit det du upplevde.

  4. Förlängesen när jag var liten och sen tidigt tonår fick jag samma mardröm 3 gånger som var otydlig att veta vad man drömde om!

  5. Det här är min hemskaste mardröm!
    Idag hittade jag en nyckel på marken ute och i skogen så finns det en låst gammal stuga med spindelväv. Det kändes som om det var där den passade. Jag gick dit och provade nyckeln, den passade! Men jag är inte så stark, och jag klarade inte att vrida nyckeln. Jag gav upp och gick hem. På natten drömde jag att jag var där igen och jag öppnade dörren till stugan. Dör inne fanns två bord. Men då kom någon annan in. Jag gömde mig under det ena bordet. In kom en maskerad man som släpade på en blödande svarthårig kvinna. Han slängde upp henne på det andra bordet och högg av hennes huvud med en kniv. Han höll upp huvudet i det svarta håret. Jag var jätterädd, tänkte ”Sluta dunka så högt, hjärtat, om han hör det kommer det vara min tur”. Mördaren styckade kvinnans kropp i små delar och lade alla i en väska. PANIK! Tårarna rann, jag ville kräkas, jag ville hem! Jag ville inte dödas jag med och allt jag fått se…Det var hemskt, jag är bara 12! Men då drog jag ett alldeles för högt andetag och mördaren tittade under bordet och såg mig… Jag öppnade munnen och skulle skrika när jag vaknade. Jag levde! Nyckeln låg på min hylla. Jag skulle nog inte till stugan igen, det är inte säkert att vara själv i skogen. Kan du tolka den här drömmen, Magic?

    • Stackars dig! Det var verkligen en otäck mardröm!
      Jag tror att anledningen till att du drömde om stugan var för att du hade bilden av den i färskt minne.
      Tror inte att drömmen betyder att det är något farligt där i verkligheten. Det var bara det huset som drömmen plockade fram.
      (Men! Du ska ändå vara försiktig och inte gå i skogen själv såklart!)
      De brutala bilderna i drömmen kan stå för starka, stormande känslor. Offret och mördaren står kanske för en inre kamp. Något som är passivt och kanske på väg bort (ett intressen, en åsikt etc) och mördaren står för nya känslor eller åsikter som vill tränga bort allt det gamla. Någon form av inre förändring.
      Så även om drömmen talade i väldigt otäcka bilder så betyder den inte nödvändigtvis något negativt. Men jag hoppas att du slipper se så hemska bilder i dina drömmar i framtiden!

  6. Jag känner ofta att mina drömmar slutar för tidigt, så ibland när jag fortfarande ligger i sängen försöker jag komma på egna slut.
    En lite obehaglig grej är att under kanske två års tid har jag haft en mardröm som återkommit då och då, inte lika ofta längre. Jag minns aldrig vad som händer i drömmen, förutom något om att man ska leta efter något, en namnutropare och nån läskig trumma. Drömmen är väldigt obehaglig, och fast jag inte kommer ihåg vad den handlar om så vet jag att det är den drömmen.

    • Förstår. Men att komma på egna slut är bra. Min mormor gav mig det tipset när jag var liten när jag hade mardrömmar. Att jag skulle hitta på min egna trist i drömmen som löste mardrömysituationen.
      Men vad jobbigt att du har en obehaglig återkommande dröm. Jag hoppas du kan minnas mer av den eller att den går över. Inte roligt med mardrömmar😦

  7. För ett tag sedan hade jag en dröm om att jag bodde i en stad (en liten stad men ändå ovanligt eftersom jag i verkligheten bor på landet). Staden höll på att tas över av muterade råttor. De var jättestora!! Men så fanns det en motståndsrörelsen med människor som jag var med i. Vi kämpade för våra vänner och familj och vi skyddade varandra från att bli rått-mutanter. (Råttorna var egentligen människor som blivit förvandlade till råttor och när en människa blev råtta blev ögonen helt pärlemorsfärgade och personen var inte sig själv längre.)
    En dag (i drömmen) var jag och mina vänner i motståndsrörelsen utanför skolan där jag går. Det utspelade sig en ”strid” mellan människor och mutanter. Jag och en av mina bästa vänner (som jag egentligen inte kände igen från verkligheten men jag visste bara att vi stod varandra nära) hade precis kommit undan råttorna när min syn plötsligt fördunklades av pärlemor. Jag hade blivit en råtta!! Jag kunde inte se annat pärlemor. Men jag kunde fortfarande höra och jag hörde hur rädd min kompis var. Sedan kom jag på att mutationen gick över om man blev trött. Innan hade jag inte haft någon aning om det men plötsligt var det självklart. Så jag sprang och sprang och sprang tills jag var som vanligt igen. Sedan somnade jag (fortfarande i drömmen) i en annan kompis knä. En kompis som jag i verkligheten är väldigt kär i. Så jag blev väldigt besviken när jag vaknade i mitt vanliga sovrum i verkligheten.
    Vad tror du att denna drömmen betyder Magic?

    • Väldigt detaljerad dröm. Att läsa din kommentar var som att se en film.
      Transformation är ett viktigt tema i drömmen. Jag finner det intressant att du först är rädd för att muteras men sen när du väl är
      muterad så inser du at du ändå förblir dig själv och till och med vet hur du kan bli dig själv igen.
      Jag skulle tolka det som att drömmen handlar om att förändras, kanske växa upp eller åldras. Alternativt att byta intressen eller åsikter.
      Att det finns en rädsla för att förändras. En rädsla för att inte längre passa in med gamla vänner och i gamla sammanhang.
      Men drömmen säger att det inte är så farligt. Även om du förändras så är du i grunden dig själv.🙂 Att du somnade i knät på den du är kär i tror jag står för att du finner ro hos den personen och känner trygghet där.

  8. För ett tag sen hade jag en väldigt konstig dröm, min klassföreståndare var med i den. Nu tänker du söker att vi hade sex eller något men nej, han är en ful gammal gubbe så helt inte haha. Men aa, jag drömde de typ 4ggr innan klockan ringde. Första gången var vi utanför min mormor o morfars hus, de bor i skogen så man såg skog runt om gräsmattan. Från ett träd så kommer min lärare gående, han går fram till mig och säger typ; ser du utan den? (minns inte riktigt eftersom det var ett tag sen) jag har glasögon/linser så tänkte att han menade dom, men sa ändå va. Då upprepade han det och tog sedan min telefon, haha hur han nu lyckades ta den då den låg i min bakficka (jävla taffsare XD) han bryter sedan av telefonen på mitten, slänger bitarna på marken o går därifrån. Detta drömmer jag då 4ggr och varje gång är vi på olika platser, jag minns bara första platsen.
    Men vad betyder den drömmen?! Hatat Håkan mig? Eller vad

    • Din klassföreståndare hatar dig definitivt inte. Han symboliserade snarare en annan sida av din personlighet.
      Kanske den sida av dig själv som har kontroll (en lärare är ju en slags auktoritet).
      Att han tar sönder din telefon kan stå för något form av självsabbotage. Att du inte tillåter dig själv att kommunicera dina känslor.
      Alternativt kan din klassföreståndare faktiskt stå för din riktiga klassföreståndare och då kan det handla om att du anser att han hindrar
      dig från att ta plats eller säga din mening. Telefonen är ju en symbol för kommunikation. Så på ett eller annat sätt handlar drömmen om att du inte
      riktigt upplever att du har möjligheten att göra dig hörd. Att antingen du själv eller någon annan förstör. Kanske känner du dig inte lyssnad på….
      Det är nog en känsla och upplevelse vi alla har ibland.

  9. Jag försöker komma ihåg en märklig dröm jag hade för inte så länge sedan, men har tyvärr glömt den.😦

    Kan istället säga en annan dröm jag kommer ihåg som jag berättat några gånger. Lite skum den också, men den jag inte kommer ihåg var ännu konstigare.

    Jag gick in i ett rum. På ena sidan av rummet fanns ett enormt fönster. Utanför såg man månen som snabbt åkte över himlen och försvann. Efter en kort stund dök den upp igen, men denna gången mycket närmare och därför mycket större. Den fortsatte åka över himlen och helt plötsligt gick den sönder i en massa delar, och sedan dök en logga för något upp. Jag hade hamnat på en biograf och det jag såg var en reklam eller något för någonting.
    Sedan vaknade jag.😛

Kommentera

