Cirkelns symbolik och magiska användning

Cirkeln är en av de mest grundläggande symbolerna mänskligheten har. I dagens inlägg ska vi undersöka de olika symboliska betydelserna cirkeln haft genom tiderna och även hur cirklar används inom de magiska konsterna.🙂

Enligt platonismen och nyplatonismen var cirkeln den mest perfekta och fulländande formen.
Den har genom tiderna förknippats med solen, månen, födelse, återfödelse och årstidernas växlingar. Alltså naturliga kretslopp.
Den kan även stå för evighet och enhet med Gud.
Den egyptiska symbolen för evighet var ett snöre knyten i en ring. Detta är en ganska naturlig koppling då cirkeln inte har någon början och inget slut.

Cirkeln har också stått för döden. I anslutning till stenåldersgravar har man hittat inskriptioner i sten med cirklar som är inom varandra likt de cirklar som bildas på vattenytan när man kastar i en sten. Man kan tänka sig att detta var en symbol för hur den döde stiger ner i dödsriket precis som någon går ner i vatten. Dessa vattencirklar kan också antyda att den döde, likt en dykare, återuppstår ur vattnet och går in i en ny själslig tillvaro efter döden.

Inom de magiska konsterna skapas det ständigt magiska cirklar.
Vad innebär det då? Jo, när en magiker ska kasta en förtrollning eller göra en magisk ritual så visualiserar eller lägger hen ut saker som en cirkel omkring sig. Detta är för att skydda sig mot onda andar under den magiska stunden. Cirkeln skapar också ett heligt och rent utrymme så man kan arbeta magiskt i ro.
Det finns källor som säger att det förekom magiska cirklar redan ca 800 år innan vår tidräkning i mellanöstern.

Det finns många tekniker för att kasta en cirkel. Man kan rita upp cirkeln omkring sig med höger finger tre eller fyra gånger. Man kan också rita upp den med krita på golvet eller hälla ut korn omkring sig. Men det viktigaste när man skapar en magisk cirkel är att man visualiserar den starkt inom sig. Man ska tänka på cirkeln som en skyddande bubbla som omger en helt. När cirkeln väl är lagd brukar häxor vanligen försegla den genom att säga: ”så som ovan så också nedan. Denna cirkel är förseglad. Så må det vara.” sen stampar man till hårt med foten.

Det är viktigt att alltid gå medurs inom cirkeln då många anser att gå moturs bringar otur. När man är klar med ritualen ska man lösa upp cirkeln. Om man bara lämnar den kan cirkelns energier skapa oreda i ens vardag. Man löser upp cirkeln genom att gå moturs ett varv (enda gången det är okej att gå moturs) sen säger man: ”denna cirkel är öppen men aldrig bruten. Muntert adjö tills vårt nästa muntra möte. Så må det bli.” sen stampar man igen för att stänga cirkeln. Magikern bör visualisera att cirkelns kraft går in i något magiskt föremål alternativt in i magikerns händer.

”Gå i cirkel” eller ”circumambulation” är en annan vanlig magisk teknik. Enligt den ska man gå runt medurs med högra handen utsträckt mot en person eller en sak för att ge tur, bota sjukdom eller förstöra ondskefulla influenser. Denna teknik har varit vanlig att utföra i cermonier innan någon skulle föda, gifta sig eller begravas i ett flertal kulturer så som Europa, Tibet och sydamerika bland annat.

Man kan även lägga ut cirklar av särskilda stenar, kristaller eller salt runtom ett fotografi av en nära vän för att skydda den personen.

En annan enkel cirkelförtrollning går ut på att skriva det man vill uppnå i en cirkel av ord på ett papper.

Vad anser ni om denna symbol?

Använder ni cirklar på ett magiskt sätt?

6 svar

  1. Det här var väldigt intressant. Jag önskar jag kunde använda en magisk cirkel för att skydda mig och min familj. Det skulle kännas jättebra.

    • Ja, du kan ju börja med att visualisera skyddande fält runt om er eller så🙂 Jag brukar tänka mig skyddande ljus runt mig själv och mina familjemedlemmar🙂

  2. Hej Magic!
    Cirkeln, och talet 3,14 är mer inrotat
    i livet på jorden än man kan tro.
    Planeterna och solsystemet är ju runda?!
    Jag såg en hund igår som var rätt rund
    minst sagt… Lite fet tror jag!
    För mycket av det goda kan göra en rund,
    och man kan därav hamna i en ond cirkel?
    😜
    Mvh Jörgen

  3. Jag har gjort nåt magiskt med en cirkel men jag vet inte riktigt vad det var…
    Jag hade en liten genomskinlig boll med vatten inuti när jag var liten, och idag hittade jag den under soffan. Det var många år sen jag lekte med den. Jag ville pröva hur tung den var och lade den i ena handen och började snurra runt. Det blev som en röd/orange cirkel runt mig som jag inte kunde gå över( jag sitter fast i en cirkel!😡) Jag fortsatte snurra och ju fortare jag sprang, ju tydligare blev cirkeln. Jag fortsatte för att jag ville se vad som skulle hända men jag blev avbruten av min lillebror som ropade ”BellaBella! 😣

    • Det var en mycket speciell upplevelse. Jag vet inte vad den betyder men intressant att få höra om. tack för att du tog dig tid att skriva den här i kommentarerna🙂

Kommentera

