Mystiska nyheter: Onda robotar, andekontakt vid rättegång och en ny teori om framtidsskådning

Oj vilken lång överskrift!😮 Jag hoppas att ni inte är helt utmattade av den utan orkar läsa inlägget också. Det blir nyheter om andekontakt, framtidsskådning och sist men inte minst robotar. Det vill ni väl inte missa?😉 *Magic brister ut i entonig sång och gör robotdansen*

En ande kontaktar jurymedlem vid rättegång

Den femte maj fick domaren Glen Poleman vid The Court of Queens Bench i England ett märkligt brev av en jurymedlem. Hon (Låt oss kalla henne Anonym) berättade i sitt brev att hon alltid varit väldigt medial. Nu hade hon inför den kommande mordrättegången fått kontakt med offrets ande. Det hade varit en väldigt stark och känslomässigt uppskakande upplevelse. Anonym hade fått se exakt vad som hänt. Hon sa i sitt brev att hon inte försökte övertyga någon om att andekontakt var möjlig utan att hon bara ville ge en anledning till varför hon inte ville sitta i juryn längre. Hon kände inte att hon kunde vara neutral efter sin upplevelse. Hon blev också befriad från jurytjänst.

När jag läste detta så var min första impuls att hon borde ha stannat i juryn för att inte svika anden. Men samtidigt så är det ju svårt att veta om hennes upplevelse verkligen var andekontakt eller bara en dröm inspirerad av fallet. Det är inte riktigt rätt att använda den typen av ”bevis” i en rättsituation när allt kommer omkring…

Vad anser ni?

Antikytheramekanismen tros nu ha använts för att förutspå framtiden.

Jag har tidigare bloggat om Antikytheramekanismen (säg det fem gånger fort!). Den är ett av de mest fantastiska arkeologiska fynden som gjorts. Den ska ha skapats för tvåtusen år sedan i antikens Grekland och ses som världens första analoga dator. Det är en extremt komplicerad mekanism som genom perfekt sammansatta kugghjul kunde kartlägga månens rörelse och förmodligen alla planeternas banor med. Nu har man upptäckt att Antikytheramekanismen förmodligen också användes för att förutse framtida sol- och månförmörkelser. Detta ger ännu en imponerande funktion till detta avancerade föremål.

Matematikern Tony Freeth säger: ” Det här kastar om alla våra idéer om vad de gamla grekerna var kapabla till. Det skriver om teknikens historia och berättar för oss att saker hände i det antika Grekland som vi inte hade en aning om…”

Okej, jag måste få säga det!

Random läsare: “Nej, Magic! Vi orkar inte. Du säger samma teori jämt!”

Men jag vill!!! *Exploderar av iver och ropar*
DET ÄR UTOMJORDINGAR SOM LÄRDE DE GAMMAL GREKERNA DENNA IMPONERANDE TEKNIK!!!!

Random läsare: ”>_<”

Google förbereder sig för när de onda robotarna tar över.

Filmer och böcker har länge lekt med idén att AI (artificiella intelligenser) / robotar plötsligt tar över världen. Kanske känns det som ren fantasi men många personer som kan mer än jag anser att risken finns, Stephen Hawking bland andra. Det finns exempel på datorprogram som omprogrammerat sig själva utan att dess skapare räknat med det. Till exempel så lyckades en tetrispelande AI fuska genom att pausa spelet på obestämd tid… (Hmm, bra ide?)

Magic spelar kort med den random läsaren:
Random läsare: ”Jag tror jag vinner. Bara ett drag till behövs…”
Magic: ”Paus! Nu tar vi paus på obestämd tid så du inte kan vinna! Mwhaha!”
Läsaren: ”Seriöst… wtf? ”

Googel är nu i vilket fall oroliga för att en intelligent AI ska ta över deras system. Googels AI avdelning kallad ”Deep Mind” jobbar på någon slags ”kill switch” som man kan trycka på i fall en AI blir oregelig. Hmm, vi lever i en märklig tid….

Här är i alla fall två robotar som förmodligen inte kommer ta över världen under den närmaste framtiden:

Roboten: ”Ta… släng bort…. ta… bort med den… ja, då var allt serverat!”

Roboten: ”Min stund har kommit! Dags att stoppa bollen med mina inprogrammerade superreflexer! Ahhhhhhh!!!!”

Ja, det var mina nyheter för idag.🙂

Vad anser ni om andekontakt och rättegångar?

Var det utomjordingar som lärde upp de antika grekerna?

Behöver vi oroa oss för intelligenta AIs eller robotar?

10 svar

  1. Väldigt intressant och jag funderade länge på vad jag tyckte om det här, men det är faktiskt väldigt svåra frågor. Själv tror jag att jag är lite, lite medial. Men precis som för en gammal Livejournalkompis, så fungerar det för mig bara när det gäller väldigt små och oviktiga saker så det har inte precis varit till någon nytta för mig. Fast om jag känt någon form av kontakt med en avliden person och på så sätt blivit jävig… Vet faktiskt inte. Som sagt, det är en väldigt komplicerad fråga. När det gäller grekerna vet jag inte heller. På ett sätt vill jag att vi människor själva skulle kunna vara kapabla att uppfinna fantastiska saker. Och när det gäller onda robotar och AI – där tror jag att det kanske är möjligt men vi är långt ifrån där än. Det dröjer nog ganska många år innan vi behöver oroa oss.

    • Hej CrimsonCorundum!
      Tack för din kommentar. Väldigt intressant att höra dina åsikter.
      Spännande att du känner dig lite medial. Det är en gåva du får vårda. Kanske växer förmågan och blir till nytta en dag?
      Hmm, jo jag förstår vad du menar med grekerna. Men jag älskar alla teorier som involverar aliens haha X) Men det är klart, det är häftigt vad människan kan också🙂
      Ja, jag känner samma sak som du om AI. Det är en möjlighet men än är vi inte där🙂 Tur det!

  2. Datorprogram som kan om programmerat sig själv har blivit programmerat av nån människa innan att göra det själva

    • Hej Alvkvinnan!
      Ja, det är en människa som ligger bakom allt i grunden men sen blir datorn självständig och överraskar människan och då blir man rädd… Haha😛

  3. Det är inte lätt att bygga frukostmaskiner… Simone Giertz försöker i alla fall.🙂

  4. Jag vill inte ha robotar i mitt hem, jag tycker det roligaste att leva som vanligt som vi gör nu!

  5. Klart det är utomjordingar som ligger bakom, vilka skulle det annars vara?😉
    Det är säkert utomjordingar som ligger bakom att robotarna kommer ta över också.😉

    Finns en kille i Japan som jobbar med robotar och har gjort en exakt kopia av sig själv som brukar vara på föreläsningar istället för honom när han inte har tid. Enda sättet att se skillnad på honom och roboten är när roboten rör på sig, då det är lite hackiga rörelser. Har för mig att det var det enda sättet. Möjligt att det kan finnas några små detaljer också. Hans mål är att skapa en robot som ser ut och rör sig exakt som en människa.
    Samtidigt som det är intressant låter det en aning oroväckande.

    • Hahaha låt oss skylla allt på utomjordingarna😉

      Oj, alltså det är så fascinerande med människolika robotar.😮 Men ja, läskigt också. Blir ju som science fiction på riktigt.😛 Och robotar i sci fi ställer ofta till problem😛

Kommentera

