Drömsymboler del 5: Nakenhet i drömmar! Pinsamheter! OMG!

Vi har alla varit med om det där när man är ute och går, gör sina vanliga sysslor och så PLÖTSLIGT inser man att man glömt att klä på sig! Ahhhh!!! Men som tur är har ingen märkt det. Phu, men det är bara en tidsfråga innan alla ser…. PANIK!

Ja, vi kanske inte alla har varit med om detta IRL men i mardrömmar har nog de flesta upplevt det… Vad betyder då denna vanliga dröm? Låt oss ta reda på det i dagens inlägg!🙂 Glöm inte kläderna!😉

Att vara naken i en dröm står för att vara helt öppen. Helt oskyddad och känslomässigt blottad. Om man är naken i en dröm och känner sig helt bekväm med det så är drömmen positiv och betyder att man står för den man är och för sina känslor. Man har inget att dölja eller skämmas för. Men det är nog ganska ovanligt att känna så. De flesta av oss har osäkerheter och komplex som vi vill hålla privata. Precis som vi döljer våra kroppar med kläder så döljer vi våra sanna tankar och känslor.
Har vi ett arbetsmöte så reser vi oss inte upp och säger vår sanna mening om chefen, skriker ut att vi helst vill gå hem och sova eller att vi är dödligt förälskade i någon arbetskamrat osv….

När man drömmer att man plötsligt är naken och skäms över det står det för rädslan för att våra privata tankar och känslor syns. Att våra osäkerheter och brister skymtar fram och att alla kan se dem. Kanske utan att vi själva ens förstår det först. Det är en naturlig rädsla och det är inte konstigt att den där klassiska ”Shit, jag har varit naken hela dagen utan att märka det”- drömmen är så vanlig.

Hmm, det var svårt med bilder till detta inlägg…. Jag kan ju inte lägga upp nakna personer. Haha😄

Jag har själv drömt att jag upptäckt att jag varit naken ett flertal gånger haha. Aldrig roligt! ^^

Hur tolkar ni den typen av drömmar?

Har ni någon drömsymbol / situation som ni skulle vilja att jag tog upp i ett kommande inlägg?

11 svar

  1. Hm. Hoppas jag inte avslöjar något väldigt pinsamt nu, men jag drömmer ofta om flodvågor och stigande vatten (som jag var jätterädd för, men det är kanske självklart). När jag var yngre drömde jag ofta om att jag hittade nya rum i mitt hus (även om det inte var mitt riktiga hem) eller att jag gick omkring i andras hus från rum till rum. Ofta var jag positiv och förväntansfull från början men så visade det sig att det fanns någon nackdel – som t ex att det spökade. När jag var riktigt liten drömde jag att jag var tvungen att bära en massa möbler som var för tunga för mig (när jag hade feber). Vet du om de här drömmarna symboliserar något? Det skulle vara intressant att få veta.

    • Hej CrimsonCorundum!
      Vatten står oftast för känslor. Så hotfullt vatten står för starka, överväldigande känslor.
      Att hitta nya rum drömde jag själv mycket om som yngre. Jag tror det står för att hitta nya sidor av sig själv.
      Hus står alltid för det egna inre i drömmar. Så att gå runt i okända hus och hitta något negativt kan handla om sidor man ser i sig själv som man inte gillar.
      Det behöver egentligen inte vara negativa eller dåliga sidor. Bara sådant som man själv inte gillar hos sig.
      Hmm, möblerna låter som en typisk feberdröm. Jag brukade själv ha feberdrömmar där massa saker balanserades på mig. Vet inte någon självklar tolkning… Kanske är det bara så att kroppen känner sig överlastad av sjukdomen…

  2. Det var längesen som jag var naken i drömmen bara en gång när jag var barn och jag ba oj jag är naken men först var det inte så ahhh men sen tyckte jag att det var dags att få kläder så fort som möjligt!

  3. Jag har drömt några gånger att jag varit naken och liknande saker, men det är ganska längesen nu. En sak jag drömde om för ett tag sen var att jag var i Japan och en tant sa till mig att hon kunde skjutsa mig med minitåg till Mount Everest. Fast det liknade mest en tråkig berg- och dalbana, eftersom det blivit något fel. Efteråt bjöd min tränare och hela hans familj mig på vattenmelon. När felet med minitåget var fixat hade en annan tjej ställt sig före mig och jag började tröttna på det hela, och helt plötsligt var jag i min skola i två sekunder utan att göra något, och sen vaknade jag. Det konstiga var att hela drömmen var på något sätt parallell med en annan dröm om ett strandparty.

  4. De här är ett önskemål av tolkningar i drömmar:) jag skulle vilja att u ha ett inlägg om ofärdiga mål som symbol tolkning. Oftast är det så att man inte får drömma klart det man påbörjat ha de något med att man ska skapa sin egen framtid med egna beslut tro du?:D

    • Hej Tildathorin!
      Åh, bra och intressant tips. Jag har en del att säga om det…. Ska ta det i ett inlägg snart. Tack för ditt önskemål!🙂

  5. Drömmer ofta att jag tappar tänderna. Riktigt obehagligt! först känner jag en tand är lös och ramlar bort sen en efter en!
    Försöker få tag i tandläkare men det är aldrig nån som kan!
    Hus är också återkommande. Att vi flyttar och det är oftast konstiga planlösningar, två kök etc eller att väggarna är genomskinliga så folk ser in.

    • Hej Dyras!
      Tänder och tappning av tänder är en vanlig dröm som jag egentligen borde ge ett egens inlägg… Men kort sagt så står tänderna ofta för åldrande eftersom vi tappar tänder som barn i och med att vi växer upp. Så tappa tänder drömmar (i vilken ålder de än kommer) kan spegla oro, rädsla eller allmänna känslor kring att åren av ens liv går. Tänder är också något vi mal ner vår mat med. Vilket gör det till en symbol för att hantera intryck och sånt som vi ”tar in” på olika sätt. Kanske känner du inte att du har förmågan att ”mala ner” och hantera allt du måste i jobb / skola.

      Det är mina tankar. Hoppas det hjälper något.

      Hus står vanligen för ditt egna inre. Att flytta kan stå för att förnya sig och hitta nya sidor av sig själv.
      Läs mer om hus här: https://missmagicgirl.wordpress.com/2015/02/20/dromsymboler-del-3-hus-i-drommar/

Kommentera

