Derinkuyus underjordiska stads hemligheter

Tänk er att ni bestämmer er för att renovera om hemma. Slår ner en vägg och hittar ett dolt rum. Från rummet går en tunnel. Ni gräver och följer tunneln in i det okända och finner en hel värld av tunnlar och rum, en bortglömd underjordisk stad! Precis så gick det till när en man i Turkiet hittade Derinkuyus underjordiska stad 1963! I dag ska vi ta en närmare titt på denna märkliga plats och dess mysterier. Är ni redo att följa med ner i det okända?😉

Man har uppskattat att den underjordiska staden i Derinkuyudistriktet byggdes omkring 700 år f.Kr.
Staden går 60 meter ner i marken och beboddes en gång i tiden av över 20000 människor och deras djur. Yikes! De hade bostäder, mataffärer, stall, skolor och kapell.
Hela staden kunde stängas från insidan av en stor stendörr. Varje individuellt plan av staden kunde också avseglas och stängas ner för sig.

Det finns olika teorier om vilka som byggde staden och varför. De vanligaste teorierna är Phrygiansfolket (urindoeuropéer) eller Perser. Förmodligen byggdes staden (såväl som andra underjordiska städer i samma område) som ett sätt att skydda och gömma befolkningen från fiender.
Men nätet är fyllt av mer spännande teorier än så. Vissa tror att dessa undre städer byggdes på grund av en invasion från världsrymden. Bevisen för detta är dock misstänkt frånvarande. Så förmodligen är det en coverup på gång!😉 *Magic tar på sig sin konspiratoriska folie-hatt*

Här hittade jag en del foton (ovan) med orber på från tunnlarna. Även ett märkligt ansikte är fotat.

Det är ganska spännande att fundera över om denna plats är hemsökt. Den har ju en väldigt lång historia så det skulle verkligen inte förvåna mig om det fanns ett och annat gammalt spöke där. Right? ^^

Derinkuyus underjordiska stad är verkligen fascinerande och definitivt en plats jag skulle vilja besöka. Men det coolaste vore att själv hitta en underjordisk stad när jag renoverar hemma, hehe. Men med tanke på att jag bor i lägenhet så är nog min chans lika med noll. Sorg!😛

Vad tycker ni om Derinkuyus underjordiska stad?

Tror ni den byggdes för att undkomma aliens och / eller är den hemsökt?

Skulle ni vilja besöka den?

7 svar

  1. Jag tycker att den här staden är fascinerande. Det är bara några veckor sen jag hörde talas om den för första gången och jag blev genast jätteintresserad. Du har fått tag i väldigt fina bilder som jag inte sett tidigare. Jag skulle jättegärna vilja se den på riktigt en dag. Folket byggde helt säkert staden för att komma undan hotande fiender, men vilka de fienderna var, kan jag inte säga. Vem vet? Det kanske var utomjordingar.🙂

    • Hej CrimsonCorundum!
      Det är den verkligen! Kul att du gillar bilderna🙂 Önskar verkligen att man kunde teleportera sig dit. Men en dag ska jag försöka besöka den… en dag…🙂
      Jo, precis. Smart sätt att undvika fiender. Hoppas verkligen på utomjordingar haha😉

  2. Om tredje världskriget skulle komma så kan folket gömma sig där!

  3. Denna staden var med i ett avsnitt av Ancient Aliens som jag såg för några år sedan. Verkligen en mycket intressant stad!
    Undrar hur lång tid det tog att bygga den.

    Byggdes säkert som skydd från både utomjordingar och fiender från jorden. Men är det inte farligt att söka skydd i en sådan stad? Räcker med att fienden slår sig ned utanför och stannar där i några år. Maten och allt borde ju ta slut någon gång, och då blir det inte lätt att leva där.

    Det är i alla fall ett ställe jag gärna hade besökt.🙂

    • Coolt att den var med i det programmet.🙂
      Ja, men jag antar de måste ha haft många flyttgångar som de kunde lura fiender med och sen bara slinka in i utomjordingarna skepp😉

Kommentera

