Colklore: galna myter kring coca-cola

Idag blir det ett läskigt inlägg, alltså ett inlägg om läsk.😄
Det finns så pass många myter om Coca-Cola att det fått ett eget namn; colklore. I dagens inlägg ska vi ta en titt på de urban legends och myter som omger denna populära dryck. Vi ska också reda ut den klassiska frågan; vad är bäst, Cola eller Pepsi? Häng med!

Enligt flera myter så har Cola läskiga förmågor att bryta ner vilket material som helst. Det sägs att om man lämnar en tand i ett glas Cola så kommer den vara borta ett dygn senare. En ännu mer extrem myt säger att om en människa faller i en tank med Cola så kommer hela människan lösas upp och försvinna…. Hu! Båda dessa myter är som tur är falska (eller…?)

Enligt en annan myt är Cola ursprungligen grön men färgas svart. Detta är inte heller sant vilket egentligen är synd. Jag menar, grön Cola vore lite coolt.😛
Det finns också många som tror att en burk Cola innehåller 13 sockerbitar. Detta är inte heller sant! Den innehåller bara tio!😀

Mycket mystik har byggs upp om Colas recept. Det sägs vara extremt hemligt. Så hemligt att bara två personer vet om det och då vet de bara hälften var. Så ingen ska ensam kunna återskapa receptet. Detta är en väldigt spännande och fantasieggande myt men tyvärr är inte Colas recept insvept i så mycket mystik i verkligheten.

Några intressanta faktan om Cola som är sanna är dessa: Blir du bränd av en manet ska du hälla Cola på skadan. Då försvinner smärtan.
Ett mer chockerande sant faktum är att Cola ursprungligen innehöll en minimal mängd kokain. Numera innehåller det bara koffein. Även det ett beroendeframkallande ämne ^_^

Okej, dags för frågan som plågat männskligheten i miljontals år: Vilken är bäst, Cola eller Pepsi?😉

Forskare har försökt reda ut detta och kommit fram till att folk i blindtester ofta föredrar Pepsi men när de ser produktnamnen föredrar de Cola. Forskarna försökte ta reda på varför genom att analysera försökspersonerna med hjälp av MRI. Då visade det sig att de som valde Pepsi under blindtestet aktiverade belöningscentrum i hjärnan. När de sen fick se produktnamnen och valde Cola aktiverades istället minnescentrum i hjärnan. Slutsatsen blir att Cola helt enkelt är ett mer etablerat märke och framstår som mer tilltalande än märket Pepsi. Trots att Pepsi tydligen är godare enligt de flesta.

Jag gjorde själv ett blindtest tillsammans med en kompis. Vi testade två glas var med Cola respektive Pepsi i. Vi trodde helt olika saker. Det han trodde var Cola trodde jag var Pepsi. När vi väl tog reda på vad som var vad visade det sig att han hade identifierat båda dryckerna korrekt. Jag däremot hade trott helt fel och sagt att jag föredrog Cola fast jag egentligen druckit Pepsi.
Jag är fortfarande skakad av detta faktum…
Jag föreslår att ni gör era egna blindtester. Det är både kul och intressant.🙂

Gillar ni Cola?

Vad tycker ni om alla coola myter?

16 svar

  1. Cola innehåller 10% socker och Proviva innehåller 11% socker!

  2. Jag har inte druckit coca cola sen jag var ca 12-13 år tror jag. Jag tyckte aldrig om det. Men så tycker jag inte heller om varken kaffe eller julmust.

    • Hej CrimsonCorundum!
      Ah, förstår… Jag dricker det ganska ofta. Men mest om jag har huvudvärk eller är åksjuk faktiskt. Då gör alltid cola att jag mår bättre… Det är som medicin hahah😄
      Jag är också ett stort fan av kaffe och julmust. Tänk vad olika det är haha😄

  3. Hej Magic!
    Klart man tar till flaskan ibland!
    Cola är grymt! Lustigt att den smakar så gott på
    glasflaska, men inte alls lika rätt på pet!?
    Men mest blir det en slurk ur en burk.
    ☺️
    Mvh Jörgen

    • Hej Jörgen!
      Hahaha, ”ta till flaskan”😄
      Ja, cola är faktiskt extra gott i glasflaska. Undra om det finns någon vetenskaplig förklaring till det?
      Jo, slurk ur burk är aldrig fel😛

  4. Härlig blogg, Gillar din humor i början😉
    Läsvärt och intressant inlägg!🙂

    Kram!

  5. Jag är typ den enda i min klass som inte gillar kolsyrade drycker. Saft och mjölk är mycket godare!

    • Hej The Evil Fairy!
      Ah, smaken är så olika hos olika människor. Jag gillar kolsyrade drycker men saft och mjölk är också jättegott🙂

  6. Vilket bra inlägg!
    Cola är väldigt frätande, och tänder kan försvinna om man lägger dem i Cola. Min farmor har till och med städat toaletten med det!
    Jag tycker mer om Pepsi, men jag väljer oftast Cola ändå. Av Cola-sorterna så är Coca Cola Life är godast!

    • Hej Ingrid!
      Åh tack så mycket!🙂 Har aldrig testat att städa med cola men det lät intressant. Kan tänka mig att det fungerar.🙂
      Ah, samma här. även fast jag föredrog pepsi i blindtestet så är det oftast cola ja köper. Lite lustigt…😛

  7. Jag tycker varken om cola eller pepsi. Tycker faktiskt det smakar likadant, vilket jag nämnt till några som älskar cola eller pepsi och de säger att smakerna inte ens är i närheten av varandra.😄
    Kanske min smak det är fel på, men jag tycker det smakar likadant i alla fall.😛

Kommentera

