Magic besöker spökparken i Stockholm.

Spökletarveckan vore inte komplett om jag inte gick på spökjakt själv. ^^ I detta inlägg ska vi titta närmare på spökparken i Stockholm och titta på bilder från när jag och en vän var där och utforskade. ^^ Hittade vi några spöken? Läs så får du se!

På Drottninggatan 116 ligger Schefflerska Platset, även kallat Spökslottet. Det byggdes på 1700-talet och användes ursprungligen som sommarresident. Bakom slottet ligger Spökparken.

Både inuti spökslottet och i parken händer mystiska saker. Människor som arbetar inne på slottet får verkligen inte vara ifred för de busiga spökena!
När man försöker ha ett samtal i slottet så störs man av konstiga ljud. När man ska titta sig i spegeln eller ut genom fönstret går glaset sönder.
Man får inte ens lyssna på den musik man vill eftersom spökena ofta överöstar den med egen märklig sång… Helstörigt med andra ord!😛

Det finns olika teorier om vilka som spökar. Det kändaste är anden efter Jakob Balthasar Knigge. Han sägs ha varit väldigt grym och elak. Så elak att han hämtades upp av självaste Djävulen i en brinnande vagn utanför slottet. Vagnen körde i vild takt ner för Drottninggatan och sågs aldrig mer till. Tydligen hittade dock Jakobs spöke hem igen men hans kropp var inte med.

Ett annat intressant spöke är Petter Scheffler. Han sägs ha varit en pirat och begravt ett flertal skatter runt omkring slottet. Oh! Jag blir allt lite sugen att börja gräva hehe ^^ Men det är förmodligen en dålig idé eftersom jag förmodligen skulle få fruktansvärda böter ifall jag började gräva vid spökslottet haha. Kanske borde be Prim om hjälp…😉

Ett fortfarande oidentifierat skelett har också hittats i parken vilket gjort sitt för att höja platsens kusliga rykte.

Alla bilder i detta inlägg togs när jag och en kompis besökte spökparken för några veckor sedan. Jag tror ett viktigt tips när man går på spökjakt är att ha en plan B om man inte hittar några spöken. Magics plan B: ta med eget spöke.
Så ovan kan ni se mitt möte med ett rysligt spöke!😀

Det var dock lite mystiskt när vi var där för att fota eftersom det började regna från totalt klar himmel.😮 Jag som är väldigt mogen skrek: “Spökena kissar på oss! Ghaaa!”

Så det var lite om Spökparken och mitt besök där. Inte mycket till spökjakt men… ändå!

Har ni varit i Spökparken?

Tror ni att de spökar där?

P.S Nu finns en recension av Ghostbusters uppe på min andra blogg. Klicka HÄR D.S

Kommentera

