Intervju med Jenny Larsson, paranormal utredare.

Dagens inlägg är historiskt eftersom det är den första intervjun jag gör här på bloggen. Vi ska träffa Jenny Larsson som arbetar på S.P.O.O.K (Stockholms paranormala organisation och kamratskap). Jag träffade henne första gången när jag var med och pratade i P4 och nu ser jag fram emot att få veta ännu mer om hennes paranormala utredningar.🙂

”Vad är S.P.O.O.K och hur jobbar ni?

S.P.O.O.K är en organisation som utreder påstådda paranormala fenomen. Människor som varit med om någonting de inte riktigt kan förklara på egen hand vänder sig till oss, sedan fösöker vi ta reda på om det är någonting vi kan hjälpa till med och/eller om vi kan dokumentera vad som faktiskt sker. Vi jobbar helt objektivt och utgår inte från någon speciell religion eller tro, utan vår uppgift är bara att samla opartisk sakinformation om händelserna i sig.

”Hur går en paranormal utredning till?”

Det första vi gör är att hålla en intervju med klienten så vi får veta lite mer om vad det faktiskt är som har hänt och under vilka omständigheter. På så sätt får vi även lite mer info om vilket utredningssätt som skulle vara mest lämpligt samt vilken utrustning vi behöver ligga extra mycket fokus på. När vi väl kommit till platsen så börjar vi alltid med att försöka se vad för möjliga naturliga förklaringar som eventuellt skulle kunna ligga bakom fenomenen baserat på den omkringliggande miljön. Vi tar även en del grundvärden i bland annat det elektromagnetiska fältet och platsens normala temperaturer, så vi har ett ursprungsvärde att jämföra med under utredningens gång. Efter det börjar vi placera ut vår utrustning på olika platser i byggnaden/området. Vi tittar då på lämpliga kameravinklar, passande platser för larmutrustning och audioinspelning osv.

Efter det drar den materialinsamlande delen av utredningen igång. Vi övervakar alla de områden där fenomen bevittnats samt ser om vi kanske kan återskapa scenarios vi fått återberättade för oss, eller om vi kan dokumentera någonting annat som styrker/förklarar klientens upplevelser. I de flesta fall sker den här delen av utredningen under natten då det är mindre audio- och ljusstörningar från omgivningen den tiden på dygnet – om inte vittnesmålen mestadels skett på dagtid förstås. Den här delen av utredningen kan pågå ganska länge. Allt från några timmar till hela natten. På vissa platser har vi även kunnat fortsätta låta kamerorna rulla dagen efter, men det beror ju helt på fallets omständigheter och ifall det är en allmän plats eller inte.

När den delen av utredningen är klar så är det dags för den mest tidskrävande utredningsdelen och det är själva materialgranskningen. Vi går i realtid igenom alla inspelade videos, alla foton och all audioinspelning för att se om vi hittar någonting som avviker eller förklarar upplevelserna. Slutligen har vi en återträff med klienten där vi berättar om våra teorier och visar upp eventuellt insamlat material av intresse. Ibland är det även så att vi återkommer flera gånger till samma plats om vi tycker att det är något vi behöver kika ännu närmare på.

”Vad använder ni för verktyg?”

Spook använder en hel del utrustning. Det är allt från övervakningssystem, värmekamera, inspelningsutrustning för audio, emf-mätare, olika IR-kameror (infrarött), IR-larm/termometrar, lasermatriser, väderstationer, samt även en del utrustning för att förstärka vibrationer med ljud så vi lättare kan uppfatta de. Vi har även en hel del rent arbetsteknisk utrustning typ walkie talkies och annat för at göra det lättare för oss att kommunicera över avstånd om någonting sker.

”Vad är det märkligaste och mest oförklarliga du varit med om?”

Det märkligaste jag har varit med om skedde innan jag var med och startade Spook och är väl egentligen en av anledningarna till att jag ville veta mer om det här området. Jag växte upp i ett hem där det hände saker som jag hade svårt att förstå. Såhär i efterhand har jag alltid funderat på vad det faktiskt var som skedde där – och varför? En av de saker jag minns som var mest påtaglig, var att jag såg vad såg ut som en man i ljusa byxor stå ett par meter bort och le. Han höjde sin hand och stod så en bra stund, men han tillhörde inte vår familj eller var en gäst, utan han tycktes dyka upp från ingenstans. En stund senare var han borta. Jag har i efterhand fått höra av människor utan direkt koppling till mig att de varit där och sett liknande fenomen på samma plats. Funderar fortfarande på de saker som hände där i villan. Är det fabricerade minnen? Eller är det någonting mer än så, eftersom fler upplevt samma sak?

En annan märklig sak jag varit med om var på en utredning med Spook i en villa där flera typer av vår utrustning registrerade någonting vid samma tillfälle. Samtidigt som en infraröd kamera på bottenvåningen fick sitt ljus blockerat av en svart massa, regagerade våra walkies två våningar upp med att börja föra oväsen – samtidigt som en portabel studio startade upp en ny ljudinspelning till synes av sig sälv i samma rum som övervakningskameran. Ingen av oss utredare var vid det tillfället på den våningen så det är väldigt svårt att hitta en förklaring på vad det faktskt var som hände.

En tredje händelse som stått ut lite var en utredning vi gjorde på ett slott i Sigtuna. Vi var ensamma på slottet och kom precis ut ur källaren och gick ut för att få lite luft då rörelselarmet vi riggat bakom oss i källaren började larma. Just den typen av larm fungerar så att man måste bryta en laserstråla för att få den att larma och vi hade placerat både mottagaren och sändaren på stolar mitt emot varandra mitt i rummet. När den började pipa skyndade vi mot källaren men då slogs porten till slottet igen och låste ut två av våra utredare… (trots att det vid tillfället var en port som vi alla hade haft problem att stänga tidigare). I samma veva larmade även EMF-mätarna som upp tills dess varit tysta. Jag vet än idag inte heller riktigt vad som hände just den gången, men det är alltid intressant när olika typer av utrustning reagerar vid ungefär samma tillfälle. Vad beror det på – och varför?

“Finns det någon särskild hemsökt plats du drömmer om att besöka?”

Det finns många platser som jag skulle vilja besöka och utreda, men högt på listan ligger förstås mitt barndomshem eftersom det var där allting startade. För mig vore det lite som att sluta cirkeln till det förflutna…

Stort tack till Jenny för att du ville vara med på min blogg och berätta om S.P.O.O.K och dina upplevelser!🙂

Imorgon fortsätter spökveckan! Missa det inte!🙂

12 svar

  1. Hej Magic!
    Rätt intressant det där. Det brukar figurera dyliga
    utredningar på ett par kanaler på tv om nätterna också.
    Förut när jag jobbade skift brukade jag kolla.
    ”Det okända” är lite mer seriöst. Terry är riktigt vass!
    Tittar du på sånt?

    Mvh Jörgen

    • Hej Jörgen!
      Viss är det spännande!😀
      Ja, jag ser på Det Okända ibland. Håller med om att Terry verkar som the real deal. Vore coolt att träffa honom🙂

  2. hej intressant inlägg jag undrade en sak det är så att jag och min vän är wiccaner. jag har varit wiccan i 4 år och hon i ett år eller så. men vi båda har det lite svårt att komma in i allt det här det känns som om vi bara står och gör ingenting fast vi försöker vårt bästa vi har varit väldigt intresserad av det övernaturliga i flera år. och vi tar det väldigt allvarligt
    och vi tränar både kropp och själ men det är som vi sitter fast i en tjock dimma och slipper inte fram. det skulle vara såå hjälpsamt om du kunde ge oss några råd. : )

    • Hej shadowwolf!
      Jag skulle rekommendera denna bok: ”Wicca – Vägledning för den självständiga utövaren” av Scott Cunningham. Den är en väldigt bra källa för information.🙂 Lycka till båda två!🙂

  3. Hej.
    Jag fick mig ett gott skratt när jag läste om SPOOKs besök i Sigtuna. Slottet är Venngarns slott, och onekligen spökar det på duktigt där.
    Jag har själv samma erfarenhet av ytterdörren, så jag vet vilken dörr det är.
    Venngarns slott är omnämnt i boken ”Hemsökt”, och går att läsa om här;
    http://skarn.se/gengangarna-pa-slottet/

    ”En annan besökare berättar hur han är på väg genom bottenvåningens kryssvälvda gång när den tunga porten utan synbar anledning slår igen mitt framför näsan på honom. Det visar sig vid en undersökning att den träkil som hållit porten öppen oförklarligt dragits ut. ”
    Det är detta jag är ”skyldig” till …..

    • Hej Stefan!
      Jag måste själv besöka Venngarns slott någon gång. Verkar spännande!🙂
      Tack för länken! Ska läsa på där.😀
      Men var det du som drog ut träkilen då? ^^

      • Hej.
        Du ser dörren i länken jag skickade. Det är dörren som vetter ut mot trädgården. Sett inifrån huset, är det den vänstra dörren.

        När det väl hände, så gick konstnären själv efter mig, och berättade en hel del om Venngarnsspökena, främst greven. Det lustiga är att jag och min mediala kompis besökte slottet samtidigt som när S.P.O.O.K. var där. Ren slump, men kul var det.

        Venngarn är absolut väl värt ett besök🙂

      • Ah, då förstår jag🙂 Coolt! jag ska definitivt åka dit🙂

      • Det gör du rätt i! De har en guidad tur på slottet som kan vara trevligt att få delta i. De flesta ur personalen tycks ha varit med om något spöklikt. En del har hört kyrkoorgeln spela av sig själv, en del har t o m sett greven själv.

        Lycka till🙂

      • Åh blir så taggad nu. Ska göra det vid första bästa chans🙂

  4. KUL! 🙂
    Jag och min mediala kompis var där under några semesterdagar.
    När hon och jag har semester, händer det ofta märkliga saker.
    Du kan bara tänka dig🙂

    Du har mycket att läsa på
    skarn.se

    Senaste jag var på Venngarn hade jag sällskap av bloggägaren.

Kommentera

