Drömsymboler del 4: döden i drömmar

Idag kommer äntligen ett nytt inlägg i serien ”Drömsymboler”. *Alla skriker yay!*
I dag ska vi tala om döden i drömmar! *Förskräckta inandningar, gråt, skrik och ögon som försöker hitta utgången*
Ta det lugnt! Döden är inte alls så farlig i drömmarnas värld! Jag lovar!
Låt oss nu dyka in i drömtolkningens värld och börja analysera.🙂

Drömmar talar inte precis klarspråk om man säger så. De talar i symboler och metaforer. Om ni är nyfikna på grunderna inom drömtolkning så kan ni läsa mitt gamla inlägg om det HÄR.

Okej, över till döden.

Att dö i en dröm: De flesta har nog någon gång dött i en dröm och det är ingen anledning till panik! Keep calm and dream on!
I verkligheten innebär döden att livet tar slut. I drömmar är därför döden en symbol för att något tar slut eller förändras. Men det är inte livet som tar slut utan något i livet. Kanske ett förhållande man har, ett intresse, en hobby, ett tankesätt, ett arbete osv. Därför kan döden i en dröm vara en positiv symbol för att något gammalt tar slut och nya saker kan börja. Nya möjligheter, nya kreativa projekt och nya förhållanden.
Om du drömmer att du dör så kan du fundera över om det är något i ditt liv som håller på att ta slut eller som du vill ska ta slut.
Ibland håller vi oss kvar i sammanhang som vi egentligen vuxit ifrån. I såna fall vill våra drömmar göra oss uppmärksamma på att det vi klamrar oss fast vid i tillvaron inte längre är aktuellt.

Hur man dör i en dröm är också en viktig tolkningsnyckel. Blir man strypt kan det stå för att man känner sig kvävd och dissad av sin omgivning. Att man känner sig nedtryckt och inte kan utvecklas. Alternativt att man kväver sig själv på något sätt och låter bli att göra det man verklgien vill.
Blir man halshuggen kan drömmen vara en hint att man tänker för mycket. Att man ska sluta överanalyser allting.
Faller man från en hög höjd kan det handla om att man svävar i det blå och att det är dags att komma ner på jorden.
Att drunkna står för att känslolivet är överväldigande (Vatten = känslor).

Blir du dödad av en vän eller bekant så betyder det INTE att dina nära och kära har ett horn i sidan till dig. Den bekanta i drömmen är förmodligen själv en symbol. Låt oss säga att du har en nära barndomsvän som dödar dig i din dröm. Då kan drömmen stå för att ditt förflutna förintar ditt engagemang i nuet och att det är dags att börja tänka framåt.

Att en vän dör i en dröm:
Som sagt, vänner i drömmar är ofta symboler för sidor av oss själva. De kan ibland stå för den verkliga personen också men det är bra att alltid börja med att överväga vad de kan symbolisera. För om du drömmer att en vän dör handlar det för det mesta om att en sida av dig dör. Om du till exempel drömmer att ditt ex dör så kan det stå för att du inte längre är densamma som den du var i ert förhållandet. Eller att de gamla känslorna har upphört.

En gång drömde jag att några nära vänner hade dött och jag grät så jag skakade när jag vaknade. Men ju mer vaken jag blev desto mer insåg jag att de där personerna jag sörjde i drömmen inte ens existerade i verkligheten. Men jag vet att jag under den perioden höll på att inse att vissa gamla intressen inte roade mig längre och jag tror drömmen syftade på den krisen.

Att döda någon i en dröm: Att dö eller att någon annan dör står för en förändring där man själv är passiv. Något som sker utan att man har en medveten kontroll över det. Men om man själv dödar någon i en dröm så är man aktiv. Man gör slut på något. Utplånar något i sitt liv. Ett förhållande, ett tankesätt, en vana etc.
Att döda någon i en dröm kan därför vara positivt. Att man tar kontroll. Men det kan också stå för att man försöker ta kol på något inom sig som egentligen skulle ha levt. Drömmer man att man dödar en äventyrlig impulsiv vän så står det för att man försöker bli av med dessa sidor inom sig själv. Att man på ett eller annat sätt gör våld på sig själv. Så det beror helt på vad som händer i drömmen i övrigt.
Självmord i drömmar står för någon form av självförintelse och destruktivitet. Att man hindrar sig själv från att leva och utvecklas.

Hmm, detta inlägg skulle kunna bli ett ”drinking game”. Drick varje gång orden ”dö, ”döden” eller ”döda” förekommer. Fast jag rekommenderar ingen att testa lol!

Hoppas att detta inlägg hjälpte till att ge lite klarhet om era drömmar.

Har ni några egna tolkningsidéer som jag missat?

Har ni drömt om döden någon gång?

16 svar

  1. Hej Magic, intressant tema du tar upp.
    Dödskul nästan… 😉
    Det är mer sant än man kan tro detta.
    Jag drömde för ett tag sedan att en bekant
    personlighet dog. När jag vaknade kände jag bara
    sorg… Att det tyvärr var en dröm och inte verklighet!
    Så kan det vara.
    Döden är inte alltid negativ. Ibland blir man av med
    plågor och solen tyr sig komma fram ur molnen.

    Sanndrömmar är lite mera kusliga.
    Drömma saker som slår in…

    Mvh Jörgen

    • Hej Jörgen!
      Japp dödskul haha😄
      Rolgit att höra att du gillar ämnet.
      jag tycker det är intressant. Många blir ju ledsna och oroliga när de drömmer
      att de dör så kände att det var viktigt att ta upp.
      Ja, sanndrömmar är kusliga. Ibland kan man önska att drömmar ska slå in och sen (när / om) de gör det så ångrar man sig…
      Svårt det där ^^

  2. Jag har aldrig drömt om döden! Jag tror på sanndrömmar!

    • Hej Pirri!
      Okej, jag har drömt om döden massa gånger i olika varianter.
      Lustigt hur olika det är.🙂 Ja, jag har haft sanndröm typ vid två, tre tillfällen så det förekommer definitivt och kan hända🙂

  3. Jag brukar inte drömma om döden eller andra sorgliga saker. Jag drömmer mest konstiga drömmar och sanndrömmar. Och en del drömmar blir jag sur över att de inte var på riktigt…
    Vet du förresten vad det betyder att drömma att man är bra på löpning, att ens kompis gifter sig med en i klassen, att djävulen dricker Coca Cola och att man får ett nytt hus där man kan öppna dörrar med kalla grönsaker?
    Jag skulle säkert kunna skriva en roman av alla konstiga drömmar jag haft, och jag har ingen aning om vad de betyder.

    PS. Orden ”dö”, ”döden” och ”döda” förekom 24 gånger totalt.

    • Hej Ingrid!
      Känner igen mig i att ha riktigt skruvade drömmar. Mina drömmar är också väldigt galna.🙂
      Löpning: tror jag betyder att du tar dig fram lätt och smidigt i livet.
      Kompis gifter sig: att olika sidor inom dig fungerar i harmoni med varandra. Något i ditt liv förenas och är i balans.
      Djävulen och coca cola: Detta beror helt på hur du ser på djävulen. vad han symboliserar för dig …
      Nytt hus: står för en ny sinnesstämning. En nystart eller en ny självbild.
      Öppna dörrar med grönsaker: att du hittar nya sidor inom dig själv genom naturliga medel.🙂

      Oj, 24 gånger!😮 Kul att du räkna🙂

      • Tack så mycket för tolkningarna!

        I drömmen om djävulen så var djävulen en rödbrun figur med horn och treudd. Han satt i någon slags hiss i en jättestor brunn med Coca cola. Jag var med och träffade djävulen i hissen. Djävulen symboliserar ondska för mig, och att man försöker fylla en inre tomhet på fel sätt. Isåfall kanske colan är det man försöker fylla tomheten med. En ganska intressant dröm…

        Tack igen för alla dina tolkningar!!!

      • Inga problem!🙂
        Ja, jag tror du är på rätt spår med din tolkning🙂 Verkligen en intressant dröm🙂

  4. Jag har drömt flera gånger att jag dödas av en hund. Det är olika hundar i alla drömmar, men alla dödar mig. Jag trodde först att det betydde att hundar är farliga och att jag ska akta mig för dem, men nu undrar jag: vad betyder de där drömmarna egentligen?

    • Hej Lily!
      Jag skulle snarare tolka det som att hundarna symboliserar något inom dig. Kanske någon sida av din personlighet som du inte gärna låter komma fram.
      Om du är räd för hundar i verkligheten så kan drömmarna kanske helt enkelt välja hundar för att de känns läskiga och i drömmen ska symbolisera något som är skrämmande. Men rent traditionellt så brukar hundar symbolisera vänskap, hängivenhet eller aggression. Eftersom hundar i verkligheten kan vara både snälla och vildsinta. Men kanske står hundarna i dina drömmar för känslor av ilska mot något som du inte riktigt vill erkänna för dig själv…. Hoppas mina kommentarer hjälpte lite åtminstone ^^

  5. Jag drömde att jag visste att det fanns en bomb under marken, och att det stod några exakt där bomben låg. Jag sprang dit, skrek att de skulle springa därifrån, vilket de gjorde. Men jag snubblade över en sten och föll på marken. Bomben exploderade, jag flög upp i luften och dog. Vad betyder det?

    • Hej Anna!
      Den associering jag får spontant är att drömmen handlar om någon form av självuppoffring. Du offrar dig för människorna i drömmen.
      Kanske står människorna i drömmen för planer du har i livet som du på något sätt offrar delar av dig själv för att uppnå.
      Eller något åt det hållet skulle jag tro.

  6. Hej !Jag drömde att jag var ute en mörk natt och det var bara lite kvar tills jag var hemma. Jag såg ingenting och då kom det ut en grå jättestor hund ur en buske och skällde( jag är livrädd för hundar! De är onda!). Då tog allt slut och jag var nästan död. Jag såg inget, men det sista jag hörde innan jag dog var att pappa skrattade. Sen dog jag. När jag vaknade tittade jag runt i rummet men pappa var inte där, skrattet hade känts så verkligt( jag och pappa gillar inte varandra! Han är den sämsta pappa man kan ha och han hatar säkert mig för att jag är flicka och han vill ha en son istället! Men skulle han verkligen skratta om jag dog?!😱😭) Vet du vad drömmen betyder?

    • Som sagt så står döden för att något tar slut. Det kan vara en skoltermin, ett intresse eller en relation. Kanske har denna dröm att göra med din pappa. Att du inte gillar honom och att den relationen därigenom är död. Det betyder dock inte att han skulle skratta om du dog i verkligheten. Drömmen är nog snarare en metafor för hur du uppfattar er relation. Jag vet själv hur det är att inte ha en bra pappa. Har själv ingen kontakt med min efter mycket hemskt han gjort.

Kommentera

