Skönheten och Odjuret

I dagens inlägg ska vi gå in i sagans värld igen och tala om ”Skönheten och Odjuret”. Jag fick önskemål om detta för ett tag sedan och har nu äntligen tagit tag i det. Vi ska ta en noggrann titt på denna saga och fundera över dess symbolik. 🙂

Olika versioner av sagan om Skönheten och Odjuret kan spåras tillbaka 4000 år. Men de mest kända nedteckningarna av sagan skrevs 1740 av den franska författaren Gabrielle-Suzanne Bardot de Villeneuve. (Phu, vilket låååångt namn!) Hennes version förfinades och skrevs om senare av Jeanne-Marie Leprince de Beaumont 1756 (vad är det med dessa fransmän??)

Jeanne-Maries version är den mest klassiska och det är den vi ska undersöka här. 🙂

Okej! Storytime! Woohoo!!! Grabba lite fika, en filt och en nalle! Nu kör vi!

Det var en gång en gubbe som hade sex stycken barn.
Den yngsta flickan var mest poppis. Hon var så snygg att hon kallades för Skönheten (”Belle” på franska.)
Hennes syskon var (av uppenbara anledningar) väldigt svartsjuka på henne.

En dag gav sig pappan iväg på en affärsresa och de äldre systrarna bad om fina kläder. Skönheten bad bara om en ros eftersom hon inte var den giriga typen.
På vägen hem från affärsresan gick pappan bort sig i skogen (ingen GPS på den tiden…) och sökte skydd i ett slott.
Slottet verkade helt folktomt men mat fanns det som pappan mumsade i sig. (Fräckt ändå! Det heter ”ta seden dit du kommer” inte ”ta skeden dit du kommer”!)

Han hittade även en vacker ros i trädgården som han bestämde sig för att plocka till Skönheten. Men det borde han inte ha gjort! För då kom ett hemskt odjur fram ur skuggorna!
Som var ganska rejält arg över att hans rosor blivit plockade. Oops! ^^;;

Odjuret krävde att pappan skulle dö för sitt misstag. Såvida inte en av hans döttrar ville ta hans plats. Pappan ville självklart inte att hans döttrar skulle offras men han sa till Odjuret att han skulle fråga dem. (Bara så att de kunde få lite dåligt samvete?). Odjuret skickade dock med pappan lite rikedomar hem till familjen.

Ahhh, odjuret mixade upp sina hot med lite presenter! Nawh!
Han får denna guldstjärna:

Men Skönheten gav inte upp förrän hon fick ta sin pappas plats i odjurets klor.
Natten innan hon reste drömde hon om en älva som sa att hon inte skulle frukta framtiden. Hennes godhet skulle belönas. Trevlig prisse den där älvan. ^^

Så fort Skönheten var ensam på Odjurets slott visade det sig att han inte ville döda henne utan ville ge henne ett liv som bortskämd slottshärskarinna. Alla hans rikedomar var hennes och hon skulle få allt hon önskade sig. Odjuret och Skönheten blev goda vänner. Odjuret ville dock vara mer än vänner och bad henne att bli hans fru. Men Skönheten sa nej varje gång han frågade. Till sist sa Odjuret att Skönheten fick återvända hem om hon ville.
Odjuret nämde dock (lite utpressande) att han skulle dö av sorg över att hon försvann. Skönheten lovade därför att återvända efter en veckas besök hos familjen.
En magisk ring transporterade henne hem.

Hennes systrar var väldigt avundsjuka på Skönhetens alla rikedomar. Skönheten försökte dela med sig av sina fina kläder men så fort hon försökte ge bort dem gick de upp i rök.

Systrarna tänkte ut en ond plan för att få Skönheten att stanna hemma längre än en vecka och därigenom göra Odjuret så arg att han (förhoppningsvis) skulle döda henne. Men Skönheten saknade odjuret och återvände med hjälp av ringen.
Odjuret var döende när hon kom och hon sa i förtvivlan att hon älskade honom och ville gifta sig. Då förvandlades han till en prins och avslöjade att en ond älva förtrollat honom men att Skönhetens kärlek brutit förbannelsen.

Älvan från Skönhetens dröm dök upp och berättade att de elaka systrarna skulle straffas för sin ondska genom att förvandlas till levande statyer och förevigt bevittna Skönhetens lycka. Om de kunde förmå sig att bli goda människor skulle förtrollningen brytas men förmodligen skulle det aldrig ske… Skönheten hade inget emot detta och levde lycklig med sin prins för evigt.

SLUT!!!

Grundbudskapet i denna historia är klassikst: ”Den som är god belönas. Den som är elak straffas.”

När jag talade om shapeshifting för några veckor sedan så tog jag upp Skönheten och Odjuret lite snabbt.
Det är en av många historier där en oattaktiv partner blir attraktiv på slutet. Många har tolkat dessa historier som ett sätt för folk att fundera över arrangerade äktenskap. Sagor av denna typ sände budskapet att även om man inte finner sin partner attraktiv först så kan attraktionen komma med tiden.
En slags propagandahistoria med andra ord för att stilla ångesten kring att tvingas gifta sig med någon man inte vill ha.

Man kan också tolka denna historia som en slags metafor för att en kvinna kan tämja och förändra en man. Hennes kärlek kan göra ett odjur till en prins. Vilket är ett farligt budskap eftersom man aldrig kan förändra en person. Man kan bara förändra sig själv.
Och att försöka förändra någon kan hålla kvar en i förhållanden som inte alls är bra för en.

Ur en feministisk synvinkel känns ju inte denna historia särskilt bra vid första anblicken. Skönheten gör alla sina val baserat på männen i sitt liv. Hon offrar sitt liv för sin pappa och blir kär i mannen som håller henne fången och återvänder till honom även när hon fått sin frihet.

Samtidigt så är Skönheten en hjältinna som verkligen styr sitt eget äventyr och är den drivande kraften i historien. Hon går emot sin faders vilja och tar hans plats hos odjuret. Hon säger nej till odjurets frieri och säger ifrån att hon vill hem. Hon låter sig inte luras av systrarna utan återvänder till odjuret.
Det är ständigt hennes beslut som för historien framåt. Hon gör aldrig det hon blir tillsagd.

Denna historia handlar också mycket om hur yta och insida är i konflikt. Odjuret är god och snäll inombords. (Förutom det där med att hålla skönheten fången och hota att döda hennes pappa…) men på ytan är han hemsk och ful.
Skönhetens systrar beskrivs som vackra men de är elaka och missundsamma. Detta visar att det yttre sällan speglar det inre. Godhet är inte detsamma som skönhet och ondska är inte detsamma som fulhet.

Jag tycker det är intressant att analysera och fundera över denna saga. Den är dock ingen favorit för mig då jag tycker det är lite stockholmsyndrom över den. Även om Odjuret är snäll mot Skönheten när hon väl är på slottet så är anledningen till att hon är där väldigt hemsk. Odjuret tvingar ju faktiskt dit henne från början.

Jag såg en filmatisering av denna saga som är väldigt trogen orginalet. Ni kan läsa om den filmen HÄR på min andra blogg.

Vad tycker ni om Odjuret och Skönheten?

Vad har ni för favoritsagor? Kanske tips på vilken jag skriver om härnäst 🙂

14 svar

  1. Jag tycker det är så vackra bilder i det här inlägget!

  2. Ja, jag har längtat efter sagostund!
    Du skrev väldigt intressanta tolkningar, som att man använde sagan som propagandahistoria och att man skulle kunna förändra en partner. Bra skrivet!
    En av mina favoritsagor är H.C. Andersens ”Den lilla sjöjungfrun”, jag vill gärna läsa dina tolkningar på den!

    • Hej Ingrid!
      Åh vad roligt! Vad glad jag blir! 😀
      Tack så jättemycket!
      Ja, Lilla sjöjungfrun är mycket intressant. Jag tar den för nästa sagostund. Tack för ditt önskemål 🙂

  3. Hej! Eftersom jag inte har läst någon originalversion av den här sagan (fast än jag kanske borde göra det) så tänker jag kommentera lite utifrån ett Disney-perspektiv. :] Belle är nog ändå min favorit Disney-prinsessa eftersom hon precis som du nämnde kan ta sina egna val och inte är den stereotypiska prinsessan som ska räddas av en prins (som t.ex. Törnrosa är) och även fast det var länge sedan jag såg skönheten och odjuret och jag inte kommer ihåg om det kanske fanns scener då Belle behövde räddas så är det trots allt hon som räddar odjuret i slutändan. Jag tycker också om hennes intelligens (och att hon tycker om böcker haha). Men just det här om hennes val fascinerar mig mycket, att hon har sin egna karaktär och inte lyssnar på någon annan. Själva historien med allt det här om Stockholms-syndrom och grejer är inte det jag iallafall gillar skönheten och odjuret för, utan Belle. Hon verkar vara en bra person. Jag tror dock inte att den handlar om arrangerade äktenskap (eller, det kan den kanske göra nu när jag tänker efter…?) utan jag tror mer på att den vill förmedla budskapet att man liksom inte ska döma en bok efter dess omslag. Intressant text! Jag har följt din blogg väldigt länge, i flera år, och jag måste bara berätta för dig hur mycket jag älskar den! Just jag har inte gett särskilt mycket ljud ifrån mig här i kommentarsfältet men jag vill att du ska veta att jag alltid har funnits här och läst dina texter! Jag hoppas att jag ska våga kommentera mer i framtiden. 🙂

    • Hej Julia!
      Stort, stort tack för din intressanta kommentar och för dina fina ord om min blogg!
      Blev verkligen riktigt glad när jag loggade in och såg din kommentar! 🙂
      Jag håller med dig om Disneyfilmen. Belle är en väldigt bra karaktär och hon var en stark favorit och förebild för mig som liten.
      Och det är bra att hon räddar odjuret också. Det behövs mer såna kvinnor och inte bara tjejer som måste bli räddade av sina män hela tiden 😛
      Jo, grundtemat är absolut att insida och yta kan vara olika och att man inte ska döma någon för deras utseende. Vilket är ett mycket bra budskap.
      Tack igen för din kommentar och jag hoppas jag får se dig här i kommentarerna igen. Kram! 🙂

  4. Det finns fula människor som är väldigt snälla och dom som är snygga är väldigt snälla, dom som är snygga är väldigt elaka och dom som är fula är väldigt elaka. T.e.x Caroline ofta ugglas ser inte så bra ut medans hennes make ser bra ut och dom har barn och älskar varandra!

  5. Gillar din lätt sarkastiska återberättning av sagan, satt och mös när jag läste 🙂

  6. Väldigt fina bilder

  7. Jag tycker om skönheten och odjuret är väldigt mycket, speciellt dom tecknade filmerna hehe!

Kommentera

