Den hemsökta dockmålningen

Vi har pratat om många hemsökta dockor här på bloggen. I dag ska vi ta en titt på en ny docka som bor inne i en tavla!

1972 målades tavlan ”The Hands Resist Him” av konstnären Bill Stone. En länk till tavlan är längst ner i detta inlägg! Motivet är en liten pojke och en flickdocka som står framför en glasdörr med händer bakom sig. Tavlan har gett upphov till en mängd urban legender och vissa påstår till och med att bara åsynen av den gjort dem sjuka. Jag är själv ett stort fan av creepy, surriealistisk, mardrömslik konst men jag håller med om att denna bild är i kusligaste laget. 😮

Bill Stone har sagt att pojken på tavlan är inspirerad av ett foto av honom själv från när han var fem år gammal. Dörren representerar gränsen mellan den verkliga tillvaron och den overkliga övernaturliga världen. Händerna representerar olika livsval och dockan är en guide mellan verklighet och fantasi.
Så bara motivet i sig är väldigt fantasieggande.

De övernaturliga historierna tog sin början när tavlan hamnade i händerna på ett äldre par i Kalifornia.
De påstod att de hittat tavlan i ett övergivet hus (hur den hamnat där har konstnären ingen aning om) och tagit hem den. Men snart hade det börjat hända märkliga saker.
Paret påstod att figurerna på tavlan kom ut ur kanvasen om nätterna. Tydligen kom inte pojken och dockan överens och vid ett tillfälle hade de sett dockan hota pojken med en pistol. Till sist fick paret nog och försökte sälja tavlan på ebay. De var helt uppriktiga i sin annons om att tavlan var hemsökt. Vilket gjorde historien till ett fenomen på nätet.
Och någon dumdristig person köpte till sist tavlan för 1,025.00 $. Wow!

Bill Stone var väldigt förvånad över alla händelser och historier runt tavlan. Men han bidrog själv till legenden när han uppmärksammade att både ägaren till galleriet tavlan först visats i och kritikern som recenserat tavlan dog ett år efter att ha kommit i kontakt med tavlan.
Bill Stone gjorde två tavlor till i samma serie som den första tavlan där pojken åldras och dockan blir en riktig människa.

DENNA LÄNK kan ni se alla tre tavlor på Bill Stones hemsida. Jag tänkte att det var bäst att länka ifall någon är rädd 😉 Vågar ni klicka? ^^

På tal om dockor så recenserade jag den nya dockfokuserade skräckfilmen The Boy på min andra blogg. Läs HÄR.

Vad är er teori om tavlan?

Skulle ni våga ha den i ert hem?

8 svar

  1. Herregud. Jag ville klicka och se bilderna, men mina fingrar svek mig. Fantastik bra inlägg som vanligt men jag måste sluta läsa dem på nätterna Just In Case så att jag kan sova. 🙂

    • Hej Witch_Of_Magic!
      Ah, ja bilden är kuslig alltså. Förstår dina fingrar ^^; Tack så mycket ja hahah jag försöker själv att inte skriva och researcha inlägg på kvällen hahah XD

  2. Man kan kanske måla fram sånt eller pratat för mycket om det eller skriva för mycket för att det ska hända läskiga saker!

  3. Åh vad läskigt vågar inte klicka då det är natt.. 😯 Dka testa på dagen…. 😬👍

  4. Nej absolut inte!

Kommentera

