Att spå med runor.

En intressant spåteknik som jag just börjat med är att spå med hjälp av runor. I dagens inlägg ska vi lära oss mer om runornas kraft och lite enkla sätt att spå med dem.

Det germanska runalfabetet heter Futharken. Runorna är våra ursprungliga nordiska skrivtecken. Ni har säkert sett dem på gamla runstenar. Runor användes under hela vikingatiden men slogs sedan ut av vårt nuvarande alfabet (det latinska). Runa betyder ”hemlighet” och har genom alla tider varit magiskt laddade. Om man till exempel skrev ”vass” på ett svärd med runor så kunde detta på magisk väg förbättra svärdet.

På bilden under ser ni mina runor och den vackra lila påsen som jag har dem i.
Runor kan man antingen köpa på någon new age-affär eller så kan man göra egna. Det behöver inte vara komplicerat. Man kan i princip rita på kartongbitar.

När man spår med runor så finns det lite olika tolkningar beroende på vilken spåteknik man använder. I fall man lägger upp runorna i olika former eller så…
Men det jag brukar göra när jag spår med runor är att kasta dem. Det är den tekniken jag tänkte lära ut i detta inlägg.

Man tar något föremål. Det kan vara vad som helst så länge det inte är av stål eller järn. Jag vill gärna använda något personligt så jag brukar ta ett armband jag ofta har. Sen lägger man det på en yta där man har plats. (jag använder sängen eller bordet). Sen ställer man en fråga (hur ser mitt kommande halvår år ut?) Man samlar ihop alla sina runor i händerna och slänger dem över föremålet (lagom vilt). Sen tar man bort alla runor som hamnat upp och ned med den blanka sidan uppåt. Efter det brukar jag skriva upp i min personliga magibok vilka runor jag fått. Jag skriver upp vilka som hamnat i mitten av mitt armband. Vilka som hamnat närmast runt om det och vilka som är längst ut. De runor som ligger i mitten står för det som pågår i livet just nu. De som hamnat längre ut står för framtiden. Därför är det bra att skriva upp sina resultat så man kan kolla senare på hur mycket som stämde. Vissa budskap som man får förstår man inte direkt utan senare när man har facit.

Under kan ni läsa vad runorna står för och vilka krafter de har. Det står även hur ni kan tolka dem när ni spår.

Hoppas ni fann detta intressant. Jag tycker det är en av de roligaste spåteknikerna. 🙂

Brukar ni spå i runor?

Vill ni testa?

(Läs gärna också mitt inlägg om runstenen i gamla stan och inlägget om mitt besök på järnålderskrogen Aifur och mitt andra inlägg om spåtekniker och hur man spår i händer.)

11 svar

  1. Intressant att spå med runor! Har inte testat ännu, men jag vill gärna göra egna att kasta. Men då måste jag nog skriva vad de betyder på baksidan, för jag skulle aldrig komma ihåg allt utantill.
    Väldigt bra inlägg!

    • Hej Ingrid!
      Eller hur, jag tycker det är en så bra teknik. Låter bra att göra egna. Du kan ju göra stora så du får plats med att skriva betydelsen.
      Tycker det var en smart idé att skriva på själva runorna. 🙂 Jag sitter och kollar på en fusklapp jag haha ^^;;; Men vill gärna lära mig alla.
      Kanske lyckas få in det i huvudet en dag haha 😛
      Tack så mycket! 😀

  2. Vad spännande!

  3. Hej! Du skriver väldigt enkelt och pedagogiskt 🙂 Vilka källor använder du när det gäller betydelsen? Det finns olika tolkningar av runorna så det är intressant att veta! Ha en fin dag!

    • Hej Anna!
      Tack så mycket! 🙂 ja, det finns många tolkningar där ute. Jag utgick från flera olika källor men huvudsakligen Spådomsboken av Hanna Vennberg 🙂

  4. i helvete med att spå i kristallkulor! Nu är det runor som gäller. Du har en fantastiks blogg för att vara så ung (tror jag, jag har ingen aning om hur många år du är) och jag har testat runor- grejen och det var inte roliga spådomar jag fick. Fortsätt som du gör!

    • Hej Witch_Of_Magic!
      Åh kul att du blev förtjust i runor! Men jobbigt att du inte fick positiva spådomar. 😮 Men runor går att tolka på många olika sätt så även om något ser dåligt ut så behöver det inte vara det. 🙂
      Stort tack för att du gillar min blogg! 😀 Jag är 24. Så ganska ung antar jag 😛
      Ja, jag har inga planer på att sluta med bloggen! Den kommer bara fortsätta 🙂

  5. Den blanka runan?

Kommentera

