Vintermagi och snöfolktro!

Julen närmar sig och det är dags för lite vintermagi!
I dagens inlägg ska vi titta på gammalt skrock relaterade till vintern och undersöka varför vintersolståndet är så magiskt laddat. Vi ska också ta reda på hur man kan använda sig av snö och vinterväder i sina magiska förehavanden! Häng med!

Här är följer några skrock som ska hjälpa en att förutspå vinterns väder:

Om det är gott om ekollon på hösten så blir det en kall vinter. (Jag minns inte ett enda ekollon.. Men jag kanske var för mycket i stan. :P)

Om nionde oktober är solig så kommer vintern bli kall och snöig. (Men vad sjutton var vädret den nionde oktober då? Minns någon?)

Om myrstackarna är höga i juli så blir det mycket snö. (Jag har ingen aning om de var höga i juli)

För varje dimma i augusti så kommer ett snöfall på vintern. (Inte minns jag hur ofta det var dimma i augusti! Hjälp! Jag har inte koll på NÅGONTING!!!)

Hmm, okej vi går väl vidare…

Vintern är en mycket magiskt laddad tid på grund av vintersolståndet. Det infaller mellan 21-23 december på norra halvklotet av jorden. Då lutar sig jordens rotationsaxel som mest bort från solen vilket leder till att de ljusa timmarna blir få och natten lång.
Innan kristendomen tog över så var det många hedniska firanden just vid denna tid. Det var en bidragande anledning till att kyrkan lade sitt julfirande så nära vintersolståndet. Det var lättare att få folk att anpassa sig till den nya religionen ifall de nya högtiderna kom samtidigt som de gamla. Då var det bara att byta över ^^

I den nyhedniska häx /naturreligionen Wicca så firas vintersolståndet och kallas Yule. Detta är en av många högtider som Wiccatroende och andra häxor firar under året kallade ”sabbats”. Under dessa tidpunkter firar man hur solen rör sig under ett år och därigenom Guden. Wiccaanhängare firar även ”Esbats” varje fullmåne och fokuserar då på Gudinnan.
Yule är en sabbat som förknippas med återfödelse då man firar den symboliska bilden av hur Gudinnan föder Guden. Solens återkomst!
En vanlig tradition vid firandet av Yule är att bränna Yulestocken. Denna bränns i en öppen spis och man sparar alltid lite av den för att använda för att tända nästa års Yulestock. På detta sätt återföds elden och speglar Gudens födelse.

Här kommer en enkel vinterformel för att bli av med en dålig vana.
Visualisera din dåliga vana medan du gör en snöboll. Tänk dig att den dåliga vanan är i snöbollen. Sen slänger du snöbollen så långt bort som möjligt. Bort med snöbollen = bort med vanan! 🙂

Så det var lite om vinterns magi. 🙂

Jag hoppas ni alla har en riktigt härlig advent!

Tänker ni passa på att utföra magi nu?

Minns ni om myrstackarna var höga i juli? 😛

16 svar

  1. Fick höra på mitt jobb att det blir ingen snö alls!

  2. hej underbar inlägg jag verkligen älskar vintren och snön kanske för vatten är mitt element men jag undrar kan man bemästra alla elementen jag är ju en häxa vilket jag har varit nu i 4 år och att kunna bemästra alla elementen skulle vara händigt för en häxa

    • Hej Shadowwolf!
      Tack så jättemycket! 😀
      Ja, jag brukade ogilla snö och vinter starkt men har verkligen ändrat mig på sistone.
      Tycker snö och vinter är så vackert.
      Jag tror att man kan känna anknytning och ha en känsla för alla element. Det handlar nog mest om att meditera och känna sin koppling till naturen 🙂

  3. ok tack för ditt svar jag har faktiskt tänkt fira vintersols ståndet i år men på mitt egna lilla sätt vara ute mycket samla positiv kraft från naturen och bara njuta av att prata med naturen det är det bästa jag vet och meditera förstås men tack för ditt svar och god jul ; )

  4. Hejsan!

    Hoppas att det kommer snö på jul. Hellre lite snö och några minusgrader än regn och blåst.

    Kunde man inte spå julväder på Anders namnsdag? ”Anders slaskar och julen braskar” eller tvärtom…

    MVH Morgan

    • Hej Morgan!
      Ja, hoppas verkligen! Vill ha fin vit fallande snö och inte bara blåst och regn alltså. >_<
      Hmm, intressant det du skriver om Anders namnsdag. Hade ingen aning om det. 🙂

      • Citat ur Wikipedia: Anders har namnsdag den 30 november, och Andersmäss kallades förr den mässa som då hölls i kyrkorna till minne av aposteln Andreas. Dagen har inom folkloren använts för att spå vädret inför den kommande julhelgen: ”Om Anders braskar (är kall) skall julen slaska” och tvärtom.

        God jul och håll tummarna för lite snö 😉

        Morgan

      • ah, tack för citatet! 🙂
        Japp vi håller alla tummar och tår! 😉

  5. På mitt landställe har vi typ 3 myrstackar… De var ganska höga antar jag..👌👏

  6. Här i södra Lappland säger man ”Är det mycket rönnbär på rönnen blir det en kall vinter”, det finns två ”förklaringar” till detta. Det ena är att rönnen inte vill att dess grenar ska tyngas ner två gånger (snö = varmt härikring.) och den andra är att rönnen vill att småfåglar ska ha mat när det är kallt.

    Här var det lite rönnbär så Januari och Februari blir väl kall då för hittills är det inte kallt (10- nu). men vi hade snö sen ett bra tag innan jul.

Kommentera

