Den spöklika övergivna tomtenöjesparken

I dagens inlägg ska jag visa lite bilder från en spöklik och sorglig plats: det övergivna tomtelandet i Brasilien.

Politikern Antonio Albano Reis ville göra en enorm nöjespark. Den skulle bli 38 miljoner kvadratmeter stor (OMG!) och ha en massa olika avdelningar på olika teman. Däribland ett tomteland då Antonio själv brukade klä ut sig till tomte varje år.
Sorgligt nog så blev parken aldrig färdig med undantag för tomtelandet. Antonio dog i en bilolycka precis utanför parkens ingång. Tomtelandet var öppet under några år men stängdes sedan ner och lämnades åt sitt öde. Sen dess har det stått tomt och slitits sönder mer och mer av väder och vind.

När jag först såg bilder från denna plats tänkte jag ”Åh, en övergiven mystisk plats med tomtar! Perfekt för ett adventsinlägg!” Sen när jag började läsa detaljerna blev jag riktig ledsen.
Men jag ville ändå visa upp denna plats då den onekligen är fascinerade. Det är något fantasieggande med slitna och övergivna platser. Tycker denna är väldigt vacker och det blir något kusligt över de slitna tomteansikterna.

Vad tycker ni?

Skulle ni våga besöka det övergivna tomtelandet?

Fler (lite mer glada) vinter och julinlägg kommer snart på både denna blogg och på cabinetet 🙂

4 svar

  1. Jag håller mej borta från tomtelandet, den är läskig. Om det börjar röra sig och han kanske dyker upp där!

  2. Visst är det lite sorgset med sådana här bort
    glömda platser. Platser med liv på, har en tendens
    att ruva på minnen. Det här var ju ändå en fin
    idé, som säkert många barn tyckte var en spännande
    plats.

    Jag vill tipsa om http://www.nedlagt.se
    Här finns mycket bilder på platser där folk
    kommit och gått, gråtit och skrattat, jobbat hårt
    för minilön osv. Ta en titt!
    Mvh Jugge

Kommentera

