Gashadokuro; de livsfarliga jätteskeletten.

Okej, så skelett är läskiga. Bara kolla på gifbilden under! Right? 😉
I dagens inlägg ska vi undersöka den japanska legenden om Gashadokuro. Jättestora skelett som är ute och letar offer att äta upp efter mörkrets inbrott… Se upp!

Gashadokuro tros vara skelett efter folk som dött av svält. På grund av sin hemska död så får de ingen ro i graven. Därför smälter deras ben på övernaturlig väg ihop med andras ben och bildar enorma Gashadokuro-monster. Det kan vara mer än femton personer på varandra.
Gashadokuros driver runt på gatorna efter mörkrets inbrott på jakt efter mänskliga offer att käka upp. Hur detta riktigt fungerar rent praktiskt är jag osäker på… Jag menar, skeletten har ju varken muskler att röra sig med eller matsmältningsorgan…. Men allt går med övernaturliga krafter! 😉

Det är i princip omöjligt att fly från Gashadokuros. Men om man är uppmärksam kan man märka av vissa varningstecken som antyder att en Gashadokuro är på väg. Som ett ringande ljud i öronen eller ett gnisslande, klapprande ljud från Gashadokuros tänder.
De får sin kraft från den bitterhet och förtvivlan som uppfyllt deras hjärtan då de dog. Det är därför de inte får någon ro. De kommer vandra runt på jorden och skörda nya offer tills bitterheten och sorgen bleknat i styrka.

Denna urbana legend är ganska fängslande tycker jag och ganska ja, rolig. Skelett känns i sig inte så läskiga.
De är väldigt snygga rent estetiskt.
Jag skulle aldrig vilja ha ett äkta skelett dock!!! Ewww! Hu! Men fejkdöskallar och skelett på kläder och smycken gillar jag. Jag tror det är för att de alltid ser så glada ut. Det finns något uppmuntrande med det. Vi är ju alla skelett på insidan och det känns bra att veta att hur sura folk än är på ytan så ler de inom sig. 😛 Så det är ju trevligt med Gashadokuro. De ser i alla fall glada ut innan de äter upp en… eh, ja… Jag ska nog sluta prata nu…

Magics skelett ring ovan.

Ovan ser ni hur jag skulle bete mig om jag stötte på Gashadokuro LOL XD

Vad tycker ni om myten om Gashadokuro?

10 svar

  1. Jag föredrar hellre Hallo Kitty istället för en massa skelett och döskallar. Olika stilar! Men intressant med japanska skelett historia!

  2. hej jag är en finländsk 14 åring och är jätte intresserad av allt om det övernaturliga allt mellan kryptosologi väsen oknytt ufo aliens och spöken och jag har varit med om många saker också och jag och min mamma vi kan några häftiga saker typ ge healing se auror på folk och få kontakt med andra sidan jag har också sett många saker typ som shadow people min döda morfar oknytt och en ängel men jag har problem jag har pratat med läkare och föreldrar och mer men ingen kan hjälpa mig min chakra är alltid öppen villket betyder att jag är väldigt känslig att ha kontakt med andra sidan och mer jag hör alltid konstiga röster och ser saker jag inte förstår eller vill se så jag undrar om du har några råd plus att jag verkligen älskar din sida utan den skulle jag inte vara jag idag du har gjort mitt liv sååå mycket bättre så tack för det men jag är också väldigt glad att få kicka den här meddelande för det känns bra för ingen jag känner kan jag berätta det här för och en sak till kan man vara en varulv eller nånting däråt jag menar inte typ som att man förvandlas eller nåt jag menar bara liksåm typ en varulv för om det går så tror jag att jag är en vår släkt kommer från ryssland för riktigt längesedan jag är släkt med nån rysk tjäserinna och vad jag har hört har jag en riktigt konstig släkt och jag har alltid varit lite konstigare en mina vänner varje natt så kan jag inte sova det är som om naturen kallar på mig och jag drömmer konstiga drömmar mest om vargar eller skogar och när det är fullmåne är det bara som om jag måste ut i skogen månen liksåm kallar på mig och konstig nog kan jag låta som en ylande varg utan att ha behövar öva och vargen är mitt kraft djur jag fick reda på det genom en drömm och att fråga naturen men om det inte är möjligt att vara en halv varulv så vad är det för fel på mig

    nå det var typ det jag hade å berätta skulle vara så himla coolt att få träffa dig nån gång du är min hjälte jag har alltid varit intresserad av det övernaturliga allt från 8 års åldren då fick jag minförsta bok om det nu har jag 14 böcker om allt det där men tack om du nu skulle svara på meddelandet och förlåt om du inte förstår något jag har skrivit jag försökte mitt bästa nog för jag har pratat svenska och skrivit hela mitt liv men min familj bor i en by kallad nedervetil så vi har en egen dialekt jag kan inte ens prata finska

    här är min dealekt

    säng = sändzi
    kompis= kaveri (finskt)
    det är min tur= he e min turå
    häftigt=kova (finskt)
    böcker= bökre eller typ jag vill he den där boktzi
    den=he
    du=tu
    är=er eller e

    men jag kan prata högsvenska det pratar vi i skola
    men tack om du årkade läsa i genom hela texten

    tack

    • Hej stenliden194shadowwolf!
      Åh vad roligt att du gillar min blogg! Det gör mig riktigt glad att höra! 🙂
      Stort tack för din kommentar och för att du delar med dig av både erfarenheter och din dialekt. 🙂
      Jag är precis som du väldigt intresserad av det övernaturliga och min blogg är ett sätt för mig att samla allt jag lär mig.
      Däremot så är jag varken psykolog eller en medial expert så jag kan inte ge dig några bra svar på exakt vad du upplever eller vad det beror på.
      Men jag tycker det låter som att du har många spännande intressen och tankar men det är också bra att du tagit hjälp av föräldrar och läkare för vissa saker.
      Man ska inte godta att allt är övernaturligt utan även överväga andra alternativ och ta hand om sig.
      Du säger att du är en känslig person och då gäller det att lyssna inåt och inte pressa sig för mycket och även våga ta hjälp av andra.
      Jag är själv väldigt känslig och måste ta hand om mig så det inte blir för mycket.
      Jag tror inte att du är en varulv. Det är ingen. men att känna en koppling till skogar, månen och vargar är ju en härlig grej.
      Mycket magi har förknippats med dem genom tiderna just för att de alla är väldigt fantasieggande.
      Själv känner jag en stark koppling till ugglor som är ett favoritdjur för mig. 🙂

      Stort tack igen för din fina kommentar och för att du gillar min blogg! 🙂

      All lycka till dig!

    • Gillar din dialekt, jag bor själv i Pargas (är också 14 och från Finland), vi har också en dialekt men vi har ”Pargassvenskå” men din dialekt e typ kraftågare me dom liknar nog ändå varandra (jag skriver med å för att det uttalas så)

  3. Usch haha! Skelett är så äckliga. Tanken på att de finns inuti oss kan få mig att rysa. Fast när jag tänker efter vore det nog ännu mer creepy om vi inte hade något skelett alls…. O___o Bra inlägg!

    • Hej Nessie!
      Ahh, jag som tycker de ser så coola ut haha XD
      Jo, vare sig man gillar skeletten eller inte så behövs de onekligen… Vi skulle inte må bra utan dem haha XD
      Tack! Kul att du gillar inlägget 😀

Kommentera

