Folktro och symbolik om spindlar

Jag har mött många läskiga typer genom min blogg; chupacabra, Anabell och en hel hög med demoniska clowner för att bara nämna några. Men nu ska jag möta några typer som jag då och då genom hela livet skrikit och sprungit från; spindlar! Iiiihhhh! :-O
I dagens inlägg ska vi undersöka vad en spindel symboliserar, dess roll i olika legender och hur man kan tolka det om man drömmer om en spindel.
Längst ner i inlägget kommer också nyheter om mina kommande halloweeninlägg. 🙂

Spindelns symbolik är ofta negativ. Inom kristen symbolik är spindeln ond och står i kontrast till det goda biet. Medan biet är flitigt och skapar hounung så lockar spindeln sina offer till sitt nät och äter upp dem. Spindelns blodsugande kan ses som en symbol för hur människans synder suger ur oss vår kraft.
Men spindeln är inte jämt en negativ symbol. I vissa trakter i Alperna räknas korsspindlar som heliga och lyckobringande på grund av sitt speciella kors. I kinesisk folktro står en spindel för lycka och kan vara ett tecken för att en förlorad son ska återvända hem.

Enligt en berättelse i Ovidius ”Metamorfoser” visar det sig att spindeln är en förtrollad prinsessa. I den berättelsen blir gudinnan Athena avundsjuk på prinsessan Arachne som var en otroligt skicklig väverska. I svartsjuka och vrede förvandlade Athena Arachne till det mest hatade djuret: spindeln. Men Arachne fortsatte ändå väva; spindelnät. Men dessa vävar är knappast lika tjusiga som de hon vävt som människa… eller? Spindelnät är ju faktiskt väldigt vackra 🙂

I västafrikansk mytologi kan man hitta guden Anansi som är en spindel men ofta tar mänsklig form. Eller har blandade mänskliga drag och spindeldrag. Han är en så kallad ”trickster”, en skojare som gillar att busa och spela folk spratt. Han är även gud över all kunskap och alla historier. Vilket kanske förklarar varför det finns så många historier om just Anansi själv… Enligt legenden fanns det ursprungligen inga historier i världen eftersom himmelguden Nyame hade dem alla. Anansi köpte alla historier av Nyame genom att fånga in ett antal varelser åt honom på olika listiga och kluriga sätt.

Om man drömmer om spindlar så har jag flera tolkningsideer. Eftersom spindlar är insekter och insekter vanligen tolkas som irritationsmoment i drömmar så kan det helt enkelt vara ett tecken på frustration. Om man är väldigt rädd för spindlar så skulle jag tolka dem som en drömsymbol för något man fruktar. Kan vara något utanför en men också något inom en. Så som känslor man förtränger eller önskningar man inte vill erkänna för sig själv. Spindeln kan också stå för något som fängslar en (som flugan i spindelns nät).
Jag drömde själv en gång att jag kammade ut ett extremt tovigt hår. När jag hade kammat ut det helt visade det sig att det var en stor spindels ben jag kammat ut och trasslat upp. Spindeln gick glatt iväg från mig när benen var utredda. Jag tolkade den drömmen som att jag rett ut mina känslor för en viss grej och att jag kunde gå vidare från det. Att den saken nu skötte sig själv och att jag var klar med den.

Avslutningsvis så kan jag säga att jag tycker spindlar är rätt häftiga från säkert avstånd. Men om de hamnar på mig då flippar jag ur… Men de ser rätt coola ut. Kolla in min spidelnätströja under! 🙂

Får ni inte nog av varelser som kryper så rekommenderar jag mitt insektsymbols-inlägg HÄR.

Vad tycker ni om spindlar?

Har ni drömt om en spindel nån gång?

Oki, nu några ord om Halloween! Jag har några kusliga inlägg planerade som ska komma innan Halloween men på själva Halloween så kommer en överraskning som jag är väldigt excited över att göra officiell. Så glöm inte att kika in! 🙂

11 svar

  1. Jag är lite som du, spindlar är jättecoola på avstånd men att få dem på sig är bara stort nej XD Däremot har jag alltid fått höra att dem där små, små spindlarna betyder lycka när man har dem i sitt hem 🙂 Mycket därför de få spindlarna som kan tänkas bo hos oss får bo kvar ^^

    • Hej Rebecka Klang!
      Eller hur! De är så estetiskt vackra men om de kryper på en… AAaaaahhhh!!! 😮
      Ja, det kallas väl till och med lyckospindlar de där minsta tror jag 🙂 Bra att de får bo kvar 🙂

  2. Spindlar är inga insekter, utan en egen art faktiskt.

    Snygg spindelnätströja Magic! Jag längtar redan till ditt Halloween-inlägg 😉

    • Hej Ingrid!
      Oj, just det. Det har du ju rätt i 🙂
      Tack så mycket! Älskar den tröjan 🙂 Åh, tack! Det är en episk suprise 🙂

  3. Intressant 😀

  4. Jag drömde en gång en väldigt konstig dröm om en rosa stor spindel:/ vi va i min kompis trädgård med våra familjer som skulle grilla ihop sen kom spindeln å alla gick in förutom barnen å ja å min kompis. Sen efter en stund gick försökte ja komma in men spindeln fick tag på mig. Haha och de den gjorde va att den sugde ut all gift jag hade i kroppen. Jag vet spindla bruka inte göra det. Men den här gjorde det. Alla blev ändå jätte rädda och ville fortfarande inte gå ut sedan vacknade jag. Vad tro du det betyder med att den sög ut och inte in? PS: din dröm va väldigt rolig att läsa:D

    • Hej Tildathorin!
      Jag skulle tolka din dröm som att du genomgått en slags inre rening. Att du på ett eller annat sätt blivit av med något som varit giftigt i ditt liv. Och att du gjort dig av med det på ett sätt som andra kanske inte förstår (symboliserat av deras rädsla för spindeln)… Något gammalt i ditt liv (en situation, ett tankesätt, en relation) har du gjort dig av med. Så skulle jag tolka 🙂

      • tack enormt mycket för alla dina svar:) alla dina inlägg fascinera mig väldigt mycket speciellt de som handlar om drömtolkningar<3
        PS: jag heter tilda thorin men har döpt om mitt konto till nixie så det är fortfarande tilda som skriver om du få fler kommentarer från mig:D

      • Åh tack så mycket! 😀 ❤ Det gör mig jätteglad att höra 🙂
        Åh så du är Thorin! Då vet jag 🙂

      • 🙂 ❤

Kommentera

