Magics spökäventyr på Bålsta Gästgivargård och Skokloster

I dag hade jag spöklängtan så jag bestämde mig för att söka upp två hemsökta platser: Bålsta Gästgivargård och Skokloster. I dagens inlägg ska jag berätta om dessa två fascinerande platser. Bered er på mystiska fenomen, spöken och träd…. förvånansvärt många träd…

Bålsta Gästgivargård står på mark som tidigare upptogs av ett ålderdomshem. En vanlig teori bland de som arbetar på hotellet är att många som dog på ålderdomshemmet har hängt kvar på marken efter sin död.
Det sker en hel del skumma saker på gården. I köket kan man höra ljudet av krossat porslin fast allt porslin står tryggt i sina skåp.
I matsalen kan man höra ett ”hallå” fast man är ensam.
Låsta dörrar öppnas och fotsteg hörs oförklarligt i hallen.
Aydan Öhlen som arbetat på gården har en hel del intressanta och läskiga historier.
Hon var under lång tid förföljd av en ande som gick efter henne och visslade. Det krävdes ett mediums hjälp för att driva visslaren på flykten. En annan gång när Ayden var ensam på gården hörde hon plötsligt festljud från övervåningen. Musik, röster och stamp i golvet. Men när hon sprang upp fanns ingen där.
En anonym kvinnlig gäst på hotellet har berättat att hon fått sällskap av en spökman om nätterna.Han har krypit ner i hennes säng och knuffat på henne. Hon tror dock inte på spöken trots de märkliga nattmötena… Hon verkar inte heller ha något emot mannens sällskap eftersom hon fortsätter återvända till hotellet och alltid väljer samma rum. Spökromans eller människoromans? 😉 Men helt seriöst, ett spöke som dyker upp på natten känns mycket mindre läskigt än en random gubbe som hoppar ner i folks sängar…

Jag hade hoppats på att kunna fika i matsalen ovan men kom dit för sent. (Jag fick inte höra hallået. SORG!) Hon i receptionen var snäll och lät mig gå runt och fota men hon var inte ett dugg intresserad av spöken. LOL. Jag berättade om min blogg och frågade om hon varit med om något övernaturligt men hon var helt: ”Näääää”, ”Gäsp”, ”inte har jag tid för sånt där”. 😛
Hur kan man inte vara intresserad av spöken? 😮
*Magic blir förvirrad*

Bättre spökrapport hittade jag i gästboken som ni kan se ovan. Tydligen är det schyssta spöken på Bålsta Gästgivargård.

Jag lyckades i alla fall få ur receptionisten att rum nummer 201 var det mest hemsökta. Jag kunde inte gå in där men jag fotade det utifrån åtminstone och ryckte lätt i dörren. Vem vet, kanske skrämde jag spöket? ^_- Ehum, eller bara någon stackars gäst…

Det läskigaste som jag såg på hotellet var nog i alla fall kudden ovan. Vilken blick! Det var som att den följde en med ögonen…. Jag skulle inte våga ha kuddkrig med den…. 😉

Efter detta gick resan vidare till Skokloster.

Så vackert!

På Skokloster sägs Erik Brahe spöka och prassla med papper och ha sig. Erik var under en tid på 1700-talet ägare till Skokloster. Han var med i en sammansvärjning som ville utvidga kungariket (vid denna tid var kyrkan mer mäktig än kungen och därför var denna vilja upprörande. För kyrkan alltså). Erik Brahe avrättades därför 1756. På grund av detta sägs både Erik och hans fru Christina Charlotta vara rolösa efter döden. Christina kan man märka av som en oförklarlig doft av parfym eller som ett ljud av frasande kjolar.

Just nu håller klostret tyvärr på att restaureras vilket ju distraherade lite från dess coolhet. (Men faktum är att byggnadställningen i sig är rätt snygg. Eller vad säger ni?)

Jag tyckte verkligen att klostret var underbart vackert och imponerande. Men mest förtjust blev jag faktiskt i träden runtomkring. De var bara så magiska och fina! (Japp! Jag kramade ett av dem!)

I videon ovan ser ni ett källarfönster i Skokloster kyrka. Jag blev väldigt förvånad när jag upptäckte vad som fanns där bakom… ^^ Titta på videon och se min upptäckt!

Låt oss nu leka en ny lek kallad ”Hitta Magic!” Kan ni se var jag gömmer mig på bilden ovan?

Okej, på denna bild är jag lite mer synlig LOL. Striking a stunning tree demon pose… typ ^^;

Min souvenir från denna dag är den fina lavbiten ovan. Jag hittade den vid skokloster slott och tyckte den var så vacker. 🙂

Ja, det var lite om dessa två hemsökta platser och massa random foton. 🙂

Vad tror ni?

Är de verkligen hemsökta?

Har ni besökt någon av dem?

6 svar

  1. Hej! Jag har aldrig varit på dom där ställena. Men nån gång skulle jag jättegärna åka dit 🙂
    Bra inlägg 🙂

  2. Åh, gud vad spännande! Hade också velat åka på spökäventyr, tyvärr är jag nog alldeles för skraj av mig för att faktiskt våga…

    • Hej Madson!
      Ja, det var så spännande. jag är också rätt skraj ska jag erkänna. Men det hjälpte att göra det när det fortfarande var ljust ute. Jag skulle inte våga sova över i det hemsökta hotellrummet eller besöka skokloster på natten alltså… 😛

  3. Du är ju lika duktig fotograf som du är skribent, Magic!

    Kan bara säga: Wow! (Och Fido säger: Vov!) 😀

    Var rum 201 det mest hemsökta på gästgivargården? Får mig att tänka på filmen The Shinig från 1980: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Shining_(film) .

    Fast där var det ju rum 237 som var hemsökt?

    Har du någon teori, Magic, om varför spöken tydligen föredrar höga rumsnummer? Vad är det för fel, från spökenas synpunkt, på rum nr 1, 2, 3 etc, dvs rum med låga rumsnummer? Har du möjligen en teori om det?

    Om det nu finns spöken på Bålsta Gästgivargård, tycker jag att de skulle spöka för den där tjejen som jobbade i receptionen. Lixom för att sätta henne på plats.

    Det där du berättar om spöken som upplevs ha krupit ned i sängen hos den sovande påminner ju om så kallad sömnparalys (sleep paralysis).

    Här berättar Mokonoki, en kvinna från Sverige, om sina erfarenheter av spöken i sängen: http://www.yourghoststories.com/real-ghos-story.php?story=15003 .

    Rubriken på hennes berättelse lyder: Was It An Incubus, A Dream Or Random Sex Spirit?

    Vad tror du själv, Magic? Dröm/Fantasi? Eller på riktigt?

    • Hej bbnewsab!
      Åh, stort tack! 🙂 (Både till dig och Fido!)
      Hmm, det kanske har någon nummerologisk anledning? Typ att högre tal är mer magiska. Hmmm. 🙂
      Hahah hon i receptionen behöver ett spökmöte alltså 😉 😛
      Oj, vad är det med dessa sängbesökande spöken? Ska läsa din länk imorgon. 🙂 Kanske inte bra läsning innan läggdags 😉

Kommentera

