Hemsökta skolor

Nu är vi inne i slutet av augusti och jag antar att jag inte är den enda som börjar skolan igen? 🙂 (I fall det bara är jag så säg gärna till mig för i så fall känner jag mig lite omotiverat utvald!)

För att ni ska känna glädje med att återvända till skolan så tänkte jag i detta inlägg ta upp ett gäng blodisande spökhistorier som utspelat sig på skolor! För det är väl alltid lite peppande med spöken? 😉

Låt oss börja med ett spöklikt foto taget på El Pasco High School i America (Ni ser det ovan). Ser ni den suddiga flickan i vita kläder och långt hår? Enligt eleverna runt omkring så stod det ingen där i verkligheten!
Det finns många blandade vittnesmål om denna flicka. Allt från att hon hade dött tragiskt i skolan till att hon ibland syntes till uppe på taket för att sen bara försvinna i tomma intet. 😮
Vad tror ni? Bilden ger i alla fall mig rysningar!
😮

Ni vet hur typ alla skräckfilmer förklarar sina spökhus genom att de är byggda ovanpå gamla kyrkogårdar? Detta är vanligen något som hålls hemligt för filmens huvudpersoner och kommer som en chock och förklaring på slutet efter hemska spökupplevelser.
Så går det inte till i Cathedral High School i California i USA. Där är de rent av stolta över att skolan är byggd ovanpå en gammal kyrkogård! De har grävt upp en del gravstenar och satt upp som dekoration runt om skolans fotbollsplan. Hmm, det känns som om det inte kommer vara frid och fröjd särskilt länge till…
Redan nu har har hantverkare vid skolan kommenterat att de känt av märkliga kalla punkter som gett dem rysningar, känt av en slags osynlig närvaro och till och med hört och sett spöken runt om skolan. I am not suprised…

En annan hemsökt skola är Raoy High School i Utah i USA som har två stycken spöken i sin aula. En som kalls för Mable som brukar hänga vid en spiraltrappa. Hon är busig och tänder och släcker ljuset och flyttar runt saker på skolans scen. Mable verkar inte så farlig men det finns även ett annat spöke som har en lila hatt! 😮 Ehm, vänta, det där blev inte så läskigt. Jag menar att hattspöket har en ondsint utstrålning och brukar tydligen prata med eleverna och be dem att följa med henne. Ingen har som tur är varit dumdristig nog attgöra det. Undrar verkligen vart spöket vill föra dem… Kanske till den ANDRA SIDAN! 😮 …ja, av aulan då. ^_^

The Ragged School i England används inte längre som skola utan istället anordnas det spökturer och övernattningar där för modiga spökjägare. Det anses vara en av de spökplatser där den övernaturliga aktiviteten är som högst. Otaliga människor som besökt skolan har rapporterat att de hört fotspår inifrån tomma rum, sett konstiga svävande ljus och hört skratt och skrik.
Hmm, jag skulle inte övernatta där. Fatta vad svårt det skulle vara att sova med så mycket ljud och konstiga ljusken? (Magic är inte rädd. Hon tänker bara på vikten av sin nattsömn. Jag lovar!)

Hemsökta skolor finns i Sverige också! Jag har sparat det kusligaste till sist. I den nu övergivna Arnemarks gamla skola i Älvsby har fotot ovan tagits. Om ni tittar i hörnet nere till vänster kan ni se två gammeldagsklädda små flickor som enligt fotografen definitivt inte var där! Bilden togs av Anna Karlsson i syfte att bevisa för sina barn att det inte fanns något kusligt inne i den övergivna skolan. Tji fick hon när hon upptäckte de två spöklika barnen på fotot senare.
Vad anser ni om bilden? Jag tycker det är en ovanligt bra spökbild.

Jag känner mig inte så peppad på spöken längre efter att ha gått igenom dessa historier.
Nu är mitt råd till er att ni ska hålla er undan från skolan! 😉 Visa bara detta inlägg för era lärare så kommer de säkert förstå er frånvaro 😉

Vad tror ni om dessa historier?

Tror ni era skolor kan vara hemsökta?

När jag gick i klass åtta så spred jag och en kompis ut att det fanns osynliga djur i skolan. Vi skrev meddelanden från djuren på tavlan och snart blev det som en vandringslegend och det började sägas att de bodde i en städskrubb som det alltid lyste i…. LOL X) Kanske är det just så som många spökhistorier skapas men jag har svårt att tro att det är så med alla… Så något övernaturligt lurar nog på riktigt på en hel del skolor 😮

18 svar

  1. HA! Först! xD
    Men bra inlägg! 🙂 Det här var jätteintressant att läsa eftersom jag börjar skolan imorgon.

  2. Coolt foto! Tänk om det dyker upp en mystisk, långhårig tjej på mitt klassfoto! (Då är det förmodligen jag… ) 🙂

    Vilken sjuk skola har gravstenar runt fotbollsplanen??? Är det ingen idiot som begriper att det stör de osaliga andarna?

    P.S. Hoppas att jag kommenterade först! 🙂

    • Hej Evil Fairy!
      Hahahah gillar din kommentar om skolfotot 🙂
      Eller hur! Jag tycker det är så osmakligt att de satt upp gravstenarna sådär. 😮
      Nej, tyvärr inte först… men nästan 🙂

  3. Jag tror absolut att skolor kan vara väldigt fulla av spökaktiviteter. Om man tänker på det så är det ju faktiskt ett av ställena i livet vi spenderar mest tid totalt, och därtill ofrivilligt. Jag menar, tänk på alla hemska grejer som utspelat sig på skolor, och hur mycket skolan påverkar ens liv.
    Men angående det första fotot, ser det inte lite ut som vuxna runtomkring flickan? Alltså inte bara för att de har gamla kläder, utan jag tycker att de ser vuxna ut också? Och det är en lite märklig placering flickan har, för någon som inte skulle ha varit där egentligen.

    • Hej madson!
      Det har du verkligen rätt i. Så sant. Skolor blir ju väldigt känslomässigt laddade eftersom man är där så mycket och tyvärr så är det ju en stor del av elever som inte trivs…
      Hmm, du har rätt om första fotot. Hade inte tänkt på det. Ja, den där spökflickan är verkligen out of place.

  4. Det sades att det spökade i min gamla skola. En gång var det några som fick en idé att starta en skoltidning, det blev dock bara ett nummer av den innan den lades ner. I tidningen stod det om att det verkade spöka i musiksalen.

    Många gånger tidigt på morgonen när städaren var där så hörde hon ljud från instrumenten i musiksalen, men när hon gick dit och tittade så var det alltid tomt och tyst. Hon hörde även fotsteg från salen men när hon gick dit och kollade fanns ingen där eller i närheten.

  5. På min nya skola tror jag att det spökar. Skolan invigdes 1910 och var en flickskola och den har stora torn på där det sägs att folk har hängt sig. Tror dock inte riktigt att det är sant. Nu är det bara en vanlig skola.😊

    • Hej Ebbilis!
      Oj, du har verkligen grundupplägget till en spökhistoria på din skola. 😮
      Men du har nog rätt i att det bara är en vanlig skola nu. Fast håll ögonen öppna för säkerhets skull 😉 😛

  6. Min kompis säger att det spökar i hennes skola det finns en dörr som det knackar inifrån

  7. Min skola jag går på nu (folkhögskola) är en gammal skola och än så länge är det bara jag och två andra som känt av att det finns andar, speciellt i biblioteket 🙂

    Och i mitt barndomshem där spökade så fort nån av oss var ensamma hemma. Men en specifik gång jag aldrig kommer glömma var när jag och min f.d bästa vän var hemma själva (detta hände för snart 4 år sedan) och då stod vi nere i hallen för att fixa oss och då hör jag en smäll från övervåningens toalett, under handfatet så hade vi två skåpdörrar, och jag utbrast ”hörde du det där?” Till min f.d bästa vän, hon bara ”vadå?” Och då kom smällen igen, så vi slängde panikslaget iväg vårt smink, och sprang ut fort som fan och ner till busstationen haha.

  8. Jag tror det spökar på min skola det var ett mentalsjukhus fram till någon gång i början av 1900-talet… Det är läskigt att vara där tidigt på morgonen & senare på kvällen för då är det nästan ingen där. Sen så har jag alltid fått en obehaglig känsla när jag går in på tjej-toaletten på andra våningen & det är väldigt kallt vid ett av handfaten. För några månader sedan så va det en lärare som berätta för mig att när han började jobba där fanns det ett sånt där konstigt gammalt badkar som man hade på mentalsjukhus förr, uppe på vinden :/.
    Det finns en kyrkogård en bit från skolan oxå där dom som dog där begravdes, man får en speciell (& hyfsad läskig) känsla när man går där…

Kommentera

