Naglar och magi.

Idag blir det ett inlägg som nog kommer nagla sig fast i er läsare. Vi ska nämligen prata om naglar och dess betydelse inom folktro och magi. Hur kan naglar användas magiskt? Varför finns det så många regler inom folktron om när man får klippa naglarna? Vad betyder det när man får vita prickar på naglarna? Låt oss sluta bita på naglarna av undran och istället besvara dessa frågor!

Tidigare har jag ju skrivit om den magiska kraften i hår. Precis som hår så räknades naglar som väldigt magiskt laddade inom folktron. Därför var det viktigt att behandla sina naglar på rätt sätt. Om någon ville förhäxa en så trodde man att de skulle kunna göra det genom att ta vara på ens avklippta naglar. Men dessa naglar användes inte bara i ondskefulla förhäxningar utan även till helande formler. Genom att göra olika magiska saker med någons naglar så kunde man till exempel bota dem från sjukdomar.

Eftersom naglar var så magiska så gick det inte för sig att klippa dem hur som helst.

Så när var det okej att klippa naglarna för att inte orsaka magiska problem för sig?
Enligt de flesta källor så var det bäst att klippa naglarna på måndagar. Värst var att klippa dem på fredagar eller söndagar.

Här är en gammal ramsa från östra England:

”Cut them on Monday, you cut them for health.
Cut them on Tuesday, you cut them for wealth
Cut them on Wednesday, you cut them for news
Cut them on Thursday, a new pair of shoes
Cut them on Friday, you cut them for sorrow
Cut them on Saturday, see your true-love tomorrow
Cut them on Sunday, the devil will be with you all the week.

(Vad hände med rytm och rim på sista meningen? 😮 )

Jag ska lugnt klippa dem på en torsdag nästa gång. Nya skor! Wohooo!

Man kan också använda sina naglar för att spå. Ni har säkert alla varit med om att få vita prickar på naglarna. Den officiella förklaringen är att det beror på att man stött i nageln i något. En liten skada helt enkelt. Men inom folktrons värld kan man tolka dessa prickar som omen om framtiden.
Får naglarna på vänster hand vita prickar så kan du tolka det så här: Lillfingernageln: du kommer påbörja en resa. Ringfingret: betyder kärlek.
Långfingret: betyder att du kommer göra dig en fiende. Pekfingret: betyder en vän.
Tummen: betyder att du kommer få en gåva.

När jag var tonåring brukade jag spara ut mina naglar galet långt och dekorera dem. Numera kör jag alltid riktigt korta naglar men gillar fortfarande att dekorera ibland 🙂 Ni ser mina naglar på de fyra bilderna ovan.

Vad tror ni om allt detta?

Är naglar magiskt laddade?

Kör ni långa, korta, färgade eller naturella naglar?

20 svar

  1. Jag har långa naturella, ibland med färg!

  2. Jag har oftast korta eftersom jag spelar piano och det låter ”klick klick” när jag spelar med långa naglar!
    Jag får hoppas att ramsan är felskriven, för jag klippte naglarna igår (sön) och ska resa iväg i en vecka idag…

    • Hej Kalk!
      Ah, förstår. Ja då är det inte bra med långa naglar 😛
      Den där ramsan är så konstig så jag tror den har fel! 🙂

  3. Vilken läskig och konstig ramsa :S Jag brukar köra på korta, målade naglar. Har ett lilaglittrigt lack som jag älskar med än världen typ.

  4. Hejsan kan du gå lite mer in på vänster långfinger, Långfingret: betyder att du kommer göra dig en fiende

  5. Hej din späning. Bodde man vara rädd om folk klottra ner på vägarna där man brukar gå att RA finns men Svart..?
    Har upplevt saker och min långfinger är vit på nageln på vänstra också kan du gå in lite mer på det..? Hur mkr kostar det att prata med dig typ..

    • Hej Abbbbb raaaaaaa!
      Hmm, jag tror inte att det finns några mer detaljer om exakt hur fienden kommer dyka upp eller så. Det är ju bara lite lättsamt skrock.
      Det där med klottret förstår jag inte… Hur menar du?
      Det kostar inget att prata med mig här på bloggen eller så 🙂
      Tyvärr har jag ingen detaljerad kunskap om vad just vitt på vänster långfinger betyder mer än vad jag skrivit i inlägget…

      • Kan du spå folk..?? Jag vill veta vad jag är..? Jag har upplevt konstiga saker den senarste 5 åren. Hoppas att du går att nås på nåt sätt..

  6. Kul att så många har nagelfarit och kommenterat detta blogginlägg. Själv tänker jag återkomma med en längre kommentar så snart jag får tid över.

  7. Jag du nåt nr man kan nå dig på..?? Känns som att jag inte kan skriva allt på nätet.

    • Tyvärr lämnar jag aldrig ut mitt nummer. För övrigt så kan jag inte hjälpa dig tyvärr. Jag är inget medium. Jag är bara väldigt nördig på det övernaturliga men verkligen ingen expert.

  8. Ett vecko-schema också – vad coolt ☺
    Läckra naglar du haft, själv skulle jag ha svårt för dom långa naglarna för dom skulle definitivt vara i vägen för mig och mitt leverne.
    Roligt inlägg …彡

    ☆ Ha det … ☆

    • Hej Mickan!
      Ja, hahah den där versen är lite skum men cool också 🙂
      Tack! Jag fattar inte längre hur jag kunde ha så långa. LOL! Verkligen inte praktiskt 😛
      Tack! ha det bra du med! 🙂

  9. tycker om detta jag vill också ha magiska händer och naglar

  10. Vilka fina exempel på ”nail art” du visar upp i detta blogginläg, Miss Magic Girl!

    Innan kniv eller sax fanns att tillgå, måste man bita på sina naglar för att hålla dem korta och därmed göra fingrarna ”arbetsvänliga”.

    Än i dag är det vanligt med nagelbitning. Denna aktivitet räknas som ett ”repetitivt beteende” (med eller utan rituella inslag), och som med alla andra repetitiva beteenden vi använder oss av anses poängen vara att åstadkomma ångestdämpning. Att ritualisera en verksamhet/aktivitet skänker alltså trygghet, åtminstone för stunden.

    Här har vi sannolikt en viktig förklaring till religionernas framgång i mänsklighetens historia. Meditatörer ska upprepa sitt mantra. Den gudstroende ska upprepa sina böner, färna med hjälp av ett böneradband, til sin Skapare etc.

    Inom folkloren vimlar det av tips, råd, rön, förklaringar och instruktioner som berättar för oss människor hur våra naglar, särskilt då avklippta sådana, ska hanteras, så att de inte bringar oss otur eller olycka.

    Här följer några exempel på nagel-folklore, som jag samlat på mig under mina surfutflykter på webben:

    1) A finger-nail biter will become insane.

    2) Anyone who bites his finger-nails will not grow tall.

    3) If you bite your finger-nails, you have thievish tendencies.

    Av nr 1+2 + 3 tillsammans framgår alltså, att den som biter på naglarna kommer att bli en tjuvaktig galen dvärg i vuxen ålder.

    För att undvika detta hemska öde rekommenderas att man stoppar fingertopparna i bajs utan att tvätta dem efteråt. Då brukar det av någon anledning bli lättare att avstå från att bita på haglarna. (Har dock inte testat detta själv, så jag vet inte om rekommendationen är bra eller irrelevant.)

    4) A half-moon near the bottom of each finger-nail demonstrates that your family came from excellent blood.

    Denna så kallade lunula syns tydligast längst ned på våra tumnaglar; läs mer om – samt se foto på en tydlig – lunula här: https://en.wikipedia.org/wiki/Lunula_(anatomy) . Kan du se en tydlig lunula på BÅDA dina tumnaglar, ja då är det näst intill säkert, att du är ar en prjnsessa eller prins av kunglig börd.

    Många råd ges om vilken veckodag man bör ägna åt nagelans, framför allt då nagelklippning. Meningarna är dock delade:

    5) Enligt vissa folkloristiska källor är det av betydelse under vilken veckodag man väljer att klippa naglarna. Så här lyder en känd ramsa:

    Cut your finger-nails on:

    Monday for news.
    Tuesday for shoes.
    Wednesday for wealth.
    Thursday for health.
    Friday for woe.
    Saturday for a journey to go.
    Sunday for evil.

    Ett tips för Miss Magic Girl, som ju verkar gilla böcker och filmer som behandlar temat ondska, skulle alltså enligt denna ramsa vara att ägna söndagskvällarna åt nagelklippning. 🙂

    6) Att klippa sina naglar i månens sken är dock inget att rekommendera: Clipping your finger-nails in the dark of the moon will bring you bad luck.

    Vem vill väl frivilligt dra på sig otur och olycka?

    Avslutningsvis: Här är en bra sajt om både finger- och tånagelskrock – samt andra sorters kroppsrelaterat skrock: http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/FOLKLORE/2000-04/0954869295 .

    • Hej bbnews!
      Åh, tack för intressanta tillägg. 🙂
      Det är verkligen fascinerande hur mycket folktro det finns om naglar.
      Det är liksom en sån lustig detalj att fokusera så mycket magisk tro kring.
      😀

Kommentera

