Krypande och surrande symboler

Sommar! Högsäsong för allt som kryper, bits, surrar och flyger! I dagens inlägg ska vi undersöka vad det har växt fram för magiska idéer och symbolik kring insekter! Jag ska också ta upp vad drömmar om insekter kan betyda. Jag lovar att detta inlägg kommer få det att krypa i er! ^^

Flugor har förknippas med föruttnelse och död eftersom man trodde att de kunde sprida sjukdomar. De har även fått ge namn åt djävulen. Ordet Beelzebub betyder ”flugornas herre” på hebreiska.
Inom drömtolkning så är det vanligt att tolka flugor (och insekter rent allmänt) som irriterande tankar eller yttre händelser.
Men de kan stå för något positivt också. En fluga som inte irriterar en i en dröm kan stå för ens egna fluglika förmågor såsom kraften att anpassa sig och överleva.

Trollsländor är nära förknippade med magi och mystiska väsen.
I det tyska språket kallas trollsländorna ibland för wasserhexe (vattenhäxa). I England kallas de för Dragonfly. I Sverige förknippades de med troll uppenbarligen. Enligt gammal folktro använde sig trollen av trollsländor när de spann.
En mer negativ bild av trollsländor kommer fram i en gammal skröna som säger att trollsländor brukar sy ihop ögonen på sovande människor (hu!). I Kina är trollsländor en symbol för opålitlighet på grund av deras ryckiga flygteknik.
Men hur som helst så tycker jag att trollsländor är underbart vackra! I en dröm skulle jag nog tolka dem som en symbol för det mystiska i tillvaron.

Nyckelpigan står för lycka. Den förknippas med jungfru Maria och står för fruktbarhet och moderskap. Enligt gammalt skrock kunde nyckelpigor ge tvetydiga hintar om framtiden. Om en nyckelpiga landade på ens hand och kröp utefter fingrarna så sades det att den mätte upp nya handskar åt en. Detta innebar att man antingen skulle på ett bröllop eller en begravning. Vilket fick man dock inte veta… Det sägs även betyda otur att döda en nyckelpiga. Jag tror att de flesta har ganska positiv uppfattning om nyckelpigor. Det är vanligen inte en insekt att vara rädd för. Så i en dröm skulle jag förknippa dem med nya tankar eller idéer som har med färgen rött att göra. Alltså passion, eldighet, ilska eller fara.

Myran står för flitighet och ordning. I Mali i Västafrika är myran en fruktbarhetsymbol. I drömmar kan myror stå för något som kryper i en och irriterar en. Men de kan också står för att man känner sig obetydligt. Man är bara en myra i mängden…. Eftersom utryck som ”flitig som en myra” är så invävt i vårat språkbruk så skulle jag nog (beroende på dröm) även kunna tolka dem som en symbol för uthållighet och samarbete.

Jag planerar att skriva om fjärilar och spindlar också men känner att de förtjänar egna inlägg. Japp, så coola är de 🙂

Gillar ni insekter?

Har ni drömt om insekter någon gång?

P.S om ni inte kan få nog av insekter så tycker jag att ni ska läsa mitt skarabé inlägg HÄR D.S

8 svar

  1. Jag drömde för lite sen om en nyckelpiga.. minns dock inte själva drömmen bara att det var en nyckelpiga som verkade vilja visa vägen.. Annars har jag nog varit befriad ifrån insektsdrömmar hehe. ☺

    • Hej Karin!
      Åh, låter fint att den visade dig vägen. Låter som att drömmen står för att du hittade en ny plan att följa eller nya känslor som leder dig framåt i tillvaron. 🙂
      Ah, skönt att du sluppit andra mer läskiga insektsdrömmar. 😛

  2. Jag är rädd för spindlar. Fobi!

    • Hej Pirri!
      Typ samma här. Eller jag tycker de ser coola ut på bild men ser jag en i verkligheten… AAAAaaaaahhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!! 😮 😮 😮

  3. Bra inlägg! Men jag skulle bli jätteglad ifall du snart skrev något om aliens och ufon snart. 😀

  4. Insekter är häftigt.彡 Myran är väl den som befolkar världen mest.
    Tänk att dessa små djur har så stor betydelse för oss människor i folktron, det är allt lite fantastiskt. ☺

    ☆ Ha en riktigt bra dag! ☆

    • Hej Mickan!
      Ja, jag tycker om insekter så länge de inte kryper på mig 😮
      Ja, det är så coolt hur stor betydelse de har 🙂
      Tack detsamma! 🙂

Kommentera

