Hur man spår i händer

Dagens inlägg handlar om hur man spår i händer. Eftersom det är en hel vetenskap så kan jag tyvärr inte lära er allt om det men det blir i alla fall en liten överblick. Jag kommer använda min egen hand som exempel så det blir en del info om mig! How exciting! 🙂 Innan jag börjar så måste jag säga att det här med handens linjer är något jag verkligen kan tro på! 😀

Kiromanti är namnet på konsten att läsa av händer. Kiromanti räknas som en av de absolut äldsta spåteknikerna. Man kan till och med hitta referenser till konsten att analysera händer på grottmålningar.
I Kina och i Indien utfördes kiromanti som en seriös spåteknik 3000 år innan Kristus. Därifrån spred det sig vidare via mellanöstern och till grekiska och latinska kulturer.
På den europeiska medeltiden var kiromanti väldigt populärt. Kiromanti utfördes då vanligen av så kallade ”kloka gummor” och zigenare. Men också av Kabbalistiska rabbiner.
Genom tiderna har det funnits hundratals olika tolkningsmetoder. Därför kan information om kiromanti ofta vara motsägelsefull.
Det råder stora meningskiljdaktigheter om vilken hand som är bäst att spå i. En vanlig teori är dock att högerhänta ska man spå i vänsterhand och vänsterhänta ska spå i höger.

Min hand ovan.

Det finns olika teorier om olika handtyper:

Fyrkantig handflata och korta fingrar betyder att man är praktisk och jordnära. Lång handflata men korta fingrar betyder att man är självständig, en god ledare och energisk. Lång handflata och långa fingrar betyder att man är konstnärlig och känslig och fyrkantig handflata med långa fingrar betyder att man är intellektuell och kunskapsintresserad.

Nu ska vi gå igenom handens viktiga linjer. Under ser ni min hand. Jag har fyllt i de viktiga linjerna och markerat dem med sina namn. Jag kan inte berätta allt om varje linje men ska ta upp några grundläggande saker och tolka min egen hand vartefter. 🙂

Huvudlinjen: Ju längre huvudlinjen är desto mer intelligent är man. Är den rak är man praktiskt sinnad. Sluttar den så är man fantasifull och kreativ. Om den slutar i en lång gaffel, alltså klyvs, så är man självuppoffrande. Hmm, låt mig då analysera min huvudlinje! Min är sned och slutar i en gaffel så jag är både fantasifull, kreativ och självuppoffrande. Låter ju bra! Jag sa ju att detta med handens linjer är rena rama sanningen! 😉 Vänta, det var något med längden också… Ju längre huvudlinje desto smartare är man. Min huvudlinje är…. eh, kort!!! Vad är detta för dumheter!?!?!

Hjärtlinjen: (Haha, låter som numret till en dejtningsajt!) Om hjärtlinjen är lång och nära fingrarna så är man svartsjuk av sig. Är den lång och en bit ifrån fingrarna så är man varmhjärtad vilket jag då tydligen är. Yay! Ju rakare den är desto mer reserverad och kylig är man (Phu, tur att min är böjd!)

Livslinjen: Lång livslinjen har inget med livslängd att göra. Den visar snarare på hur mycket man kommer uppleva. Hmm, min är inte kort men den är definitivt inte lång heller… Detta med att spå i händer är då rätt dumt egentligen när jag tänker närmare på saken.. Hmm. Små avbrott på livslinjen tyder på förändrade livsmål. Nepp! Några avbrott har jag inte.

Ödeslinjen: Detta är en linje som ofta saknas. Har man ingen ödeslinje så tyder det på ett stabilt och lugnt liv. Jag har en svag ödeslinje så jag antar att jag kommer få ett stabilt liv med vissa stormiga upplevelser. En rak och obruten linje tyder på ett lyckligt och obekymrat liv. Min är obruten men lite böjd… hmm.

Sollinjen: saknas hos vissa. En suddig sådan linje visar att man satsar på fel drömmar. Hmm, tur att min syns. 😛
Utgår sollinjen från huvudlinjen kommer man få kämpa sig till sin framgång. Kanske bygger man upp ett företag.
Börjar sollinjen nära handleden har man goda chanser att lyckas i livet. Min linje är ganska nära handleden men inte supernära…

Så det var lite om handens linjer. Efter att ha tolkat min egen hand så är jag inte alls nöjd känner jag att det nog bara är trams trots allt. 😉

Nej, men seriöst, slutligen så vill jag säga att det finns hundratals tolkningar. De jag har tagit upp här är bara ett tolkningsätt. Men det finns olika betydelser till linjerna i olika kulturer och olika kiromanti-system. Vissa lägger mer vikt vid handens helhetsform än vid linjerna. Andra anser att ”kullarna” i händerna är det som verkligen betyder något. Så har ni en linje som tyder på något dåligt enligt detta inlägg så ska ni inte få panik! 🙂

Vad tror ni?

Tänker ni testa att spå i händer?

Vill även nämna att jag kommer vara borta hela nästa vecka så om jag är seg på att svara på kommentarer här och på facebook så är det därför och inte för att jag är kidnappad av aliens. Tyvärr….

28 svar

  1. Tack! Mycket intressant!

  2. Kul att läsa! Tydligen så enligt min livslinje så kommer jag uppleva… rätt så mycket. Hehe…

  3. Intressant inlägg 🙂

  4. Jag kan bara instämma med dem som redan har kommenterat: denna bloggartikel: att ämnet är intressant.

    Och saken blir förstås inte sämre av att texten innehåller pedagogiskt tydliga illustrationer. Samt sedvanlig magisk och humörhöjande humor av typiskt Magic-signum.

    Vad gäller handflatans och fingrarnas utseende (kanske främst hur olika långa fingrarna är i förhållande till varandra) så finns det faktiskt vissa vetenskapligt säkerställda samband med avseende på hälsa, sjukdom, personlighetsdrag etc. Om detta kan man läsa mer här:http://positivemed.com/2015/04/19/what-your-finger-length-reveals-about-your-personality/ ; och här: http://www.blifaloo.com/info/palm-reading.php .

    Vad gäller linjerna i handflatan är det dock svårare att påvisa några vetenskapligt hållbara samband mellan dem och olika personlighetsegenskaper. Det är npg därför som det finns så många olika tolkningsskolor om vad de olika linjernas skiftande utseende egentligen står för.

    Det mest kända exemplet är nog att individer med Downs syndrom som regel har en tydlig och rät linje som löper tvärsöver hela handflatan (se foto i mitt länktips nr 2)

    Att döma av dina egna, personliga foton, Magic, så kan jag tänka mig att det beror på att sådana personers huvudlinje och hjärtlinje har ”smält samman”, alltså gått in i varandra (så att de tu har blivit ett). Vad nu det kan tänkas betyda? (Vet du möjligen något om det också?)

    Vad gäller dina egna handflatelinjers utseende, Magic, så tycker jag att just din huvudlinje stämmer perfekt in på just dig och hur du är som medmänniska, dvs ”fantasifull, kreativ och självuppoffrande”. I alla fall om man med ”självuppoffrande” menar ”att ha ett ovanligt kärleksfullt och omtänksamt hjärta”.

    Långa, spensliga händer och fingrar är faktiskt rätt vanligt förekommande – efter vad jag har läst, sett och hört – hos personer som kan klassas som HSP- och/eller ASP-personer, dvs som har en Highly Sensitive Personality och/eller Anomalously Sensitive Personality.

    Både HSP och ASP är i sin tur positivt korrelerade till mängden SPEs (= antalet Subjective Paranormal Experiences) som man kan få uppleva i sitt dagliga värv och liv. Så det skulle inte förvåna mig, om det bland medlemmarna i din mysiga Facebook-grupp finns rätt många som har just tydligt spensliga händflator och fingrar (precis som du själv synes ha, Magic).

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! 🙂 Även fast jag inte blev nöjd med läsningen av min handflata så blev jag rätt nöjd med inlägget 😛
      Det där med att man kan finna samband mellan hälsa och händer det var intressant.
      Ja, fantasifull och allt det där det var ju bra. Men tydligen är jag inte särskilt intelligent enligt min huvudlinje. Därför är jag totalt skeptisk mot det här med att läsa i händer 😮 😛 Hahah 😀

  5. Förvisso är du intelligent, Magic! Intelligens är inte bara förmåga att resonera kyligt (känslokallt) logiskt.

    Det finns andra aspekter av begreppet 9ntelligens som du verkar vara riktigt duktig på.

    Jag tänker då framför allt på emotionell intelligens, empatisk intelligens, verbal intelligens, artistisk (konstnärlig) intelligens o d. Alltså aspekter (eller faktorer) som i hög grad synes emanera från framför allt höger hjärnhalva.

    Normalt brukar vänster hjärnhalva försöka ”mobba” höger hjärnhalva till underkastelse och underdånighet. Men i just ditt fall tycks det definitivt förhålla sig på det sättet, att din högra hjärnhalva (som utgör ”hemmabasen” för det som brukar kallas för magical & religious thinking) har ovanligt mycket att säga till om.

    Ju mer höger hjärnhalva får möjlighet att ”vara med i matchen”, desto fler psychic-förmågor och SPEs (SPE = Subjective Paranormal Experiences).brukar en sådan person ha. Det finns ett klart samband mellan emotionellt, associativt (icke-kausalt), intuitivt tänkande och Psi-upplevelser..

    Dessutom är sådana människor ovanligt intressanta att ha att göra med, eftersom de har ovanligt många strängar på sin lyra s a s. Deras hjärnor blir helt enkelt mer mångfasetterade, eftersom de utnyttjar de båda hjärnhalvornas potential betydligt bättre än ”vanligt” folk förmår göra.

    Starkt förenklat skulle man kunna säga, att du är en person, som hellre tänker med hjärtat än med hjärnan (läs: dess logiska vänstra hjärnhalva).

    Så det är inte ägnat att förvåna, Magic, att Antoine de Saint-Exupérts ”Lille Prinsen” är en av dina favoritböcker. I den boken lärs ju bland annat konsten att ”se med hjärtat” ut.

  6. Jag vägleds av vänster hjärnhalva. Skulle nog vara i behov av att låta min högra hjärnhalva få mer att säga till om, åtminstone ibland.

    Det är bland annat därför som jag håller kontakten med dig, Magic, ty du introducerar så att säga en helt ny värld, en magisk och religiös sådan, för mig. Tack vare dig, dina bloggar och din Facebook-sida får jag viss insyn i denna magiska värld, som jag annars inte upplever själv (och som jag inte tror är äkta utan snarare hallucinatorisk – men lika fascinerande för det).

    Sålunda tror jag att det är höger hjärnhalva och dess informationsbearbetningssystem ( = IBS 1), som ligger bakom vad savanter kan göra och sådant som brukar klassas som paranormala upplevelser.(IBS 1 kallas också för Magical & religious thinking.)

    Man kan lite förenklat säga, att den högra hjärnhalvan är religiös och vurmar för magiska upplevelser av alla de slag. Medan vänster hjärnhalva är ateistisk till sin läggning.

    Ett både roligt och intressant exempel på detta berättar hjärnforskaren VS Ramachandran om i följande videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=PFJPtVRlI64 .

    Professor Ramachandran berättar om en split-brain-patient, som han utfört olika tester med. (Split-brain innebär att man på neurokirurgisk väg har skurit av nervförbindelsen mellan hjärnhalvorna, så kallad callosotomi. Därigenom slipper höger hjärnhalva undan den vänstra hjärnhalvans tyranni.)

    Patientens högra hjärnhalva uttrycker religiösa åsikter och religiös tro. Men hans vänstra hjärnhalva är klart ateistisk. Så professorn avslutar med att ställa frågan: Var kommer den här patienten att hamna efter sin död? I Himmelriket eller i Helvetet? (Vad tror du därom, Magic? 🙂 )

    Här är en intressant artikel om Karen Byrne, som har genomgått en split-brain-operation. Hon drabbades av Alien Hand Syndrome, dvs hennes vänsterhand (som styrs av höger hjärnhalva) blev busig och olydig och började att agera på egen hand, bortom hennes vilja.

    Hennes vänsterhand kunde utan förvarning ge henne en örfil. Och samma vänsterhand iscensatte olika hyss – som att knäppa upp knapparna i Karens blus, så att hon mer eller mindre framstod som en sexuellt utmanande slampa. Jfr med det som Freud kallade för Id, Detet

    Mer om alla hyss som Karens vänsterhand har ställt till med finns att läsa här: http://www.bbc.com/news/uk-12225163?print=true .

    Så visst är det fascinerande med en hjärna som har två hjärnhalvor, vilka beter sig som hund och katt mot varandra och strider om att ha kommandot (dvs strävar efter att få sitta i förarsätet och vara den som styr individen). Jfr med vad jag har skrivit om Myers-Briggs Type Indicator (bland annat i din Facebook-grupp), enligt vilken två personlighetstyper, INFJ och INFP, kraftigt ökar sannolikheten för att en individ ska ha egna – eller i alla fall få vara med om – olika psychic/mediala upplevelser.

    • Bra att jag har gott inflytande på dig. 😉
      Hmm, låter hemskt med den operationen och alien hand syndrom. Men ja, det är verkligen intressant med hjärnhalvoran.
      Jag kan inte svara på din fråga. Tror varken på himlen eller på helvetet. 😛
      Men tack för länkarna. Ska läsa dem senare.

  7. Tror du varken på Himmelrike/Paradis eller Helvete, Magic? Det förvånar mig. Du är ju intresserad av reinkarnation. Är inte reinkarnation ett trossystem, som syftar till att ”rena” själen, så att den blir värdig att (åter)förenas med den Kosmiska Intelligensen?

    Kan man inte kalla en sådan (åter)förening för himmelriket? Eller menar du, att reinkarnation är något som äger rum i evighet, och att alltså reinkarnationscykelns syfte/avsikt/intention inte är att själen ska uppnå/erhålla ”gudomlig renhet”, så att den blir ”värdig” att möta sin ”Skapare”?

    • Hej bbnews!
      Jag menar mer att jag inte tror på den kristna bilden av himmel och helvete. Däremot tror jag att vi efter döden återförenas med våra kär och nära på något sätt. Med deras själar alltså.
      Men sen om man vill kalla det för himlen så kan man ju såklart göra det.
      Jag hatar idén att vi skulle reinkarneras. Det är det värsta jag kan tänka mig att återfödas till jorden. Men på grund av personliga erfarenheter så tror jag risken för reinkarnation finns… Jag hoppas bara att det inte är ett tvång 😛 😉 🙂

  8. En sak till. Du skriver så här i en av dina kommentarer: ”Bra att jag [ = Magic] har gott inflytande på dig [ = bbnews].!

    Ja, du ska veta att du berikar mitt liv på flera olika sätt. Inte nog med att du är den enda psychic, som jag har kunnat föra en meningsfull och givande dialog med.

    Normalt brukar annars alla sådana dialogförsök skära sig och mynna ut i mer eller mindre öppen animositet från båda hållen.

    Men du, Magic, lyckas med hjälp av dina änglagull-lika personlighetsdrag och ditt städse så kärleksfulla hjärta få mig att tagga ned min kritik, skepticism och mina allmänt anti-psychic attityder.

    Du har lärt mig att dialog kan vara mer berikande än ”skyttegravskrig”. För den insikten är jag dig mycket tacksam.

    Att du lyckats med att ”tämja” mig beror säkert också på din goda allmänbildning samt dina breda kunskaper i ”psychic-ämnet” ( = andlighet, mysticism, mystik, magi och paranormalitet).

    Inte nog med det. Du har ett högst fascinerande sätt som förmår locka fram de snälla sidorna hos folk. Inte bara hos mig, förmodar jag. Ett bra exempel härpå är din mysiga Facebook-grupp, som jag har tillhört sedan 2011. Denna Facebook-grupp är en ovanligt trivsam och trevlig grupp, fri från påhopp, mobbning, idiotförklaringar av oliktänkande etc, vilket tyvärr ofta verkar vara mer regel än undantag vad gäller övriga Facebook-grupper (i alla fall sådana som jag är medlem i)..

    Även om jag ofta har påtalat för dig vilken GlädjeSpridare, HumörHöjare och TrivselSkapare du är, Magic, misstänker jag, att du ändå inte har förmått att ta till dig mitt budskap fullt ut.

    Ibland får jag nämligen intrycket, att du inte riktigt vågar tro på de olika epitet som jag använder mig av för att beskriva din så attraktiva och emotionella personlighet.

    Faktum är att du har lärt mig mycket rent kunskapsmässigt. Men än mer har du faktiskt lärt mig att uppträda mindre buffligt mot oliktänkande – inte bara mot just dig.

    Man skulle också kunna säga så här: Det är svårt, mycket svårt, att bli arg på dig, Magic. Du sänder ut alldeles för många glada, positiva och välmenande vibbar till din omgivning för att man – i alla fall jag – skulle kunna bli arg på dig (även om du och jag ser helt olika på psychic-skapets bakomliggande förklaringar).

    En sak vill jag att du ska veta, Magic: Änglagull-personer är minst lika sällsynta som INFJ- och INFP-individer.

    Det anses att blott 1-2 procent av befolkningen är ”klockrena” INFJ-individer, medan 3-4 procent av befolkningen är typiska INFP-personer.Och enligt min egen erfarenhet är antalet änglagull-människor ännu sällsyntare, kanske blott 0,5-1 procent av befolkningen.

    Så du är sannerligen en rar tjej på mer än ett sätt. Ja, rent av rarissima.

    • Åh, tack! Det gör mig sååååååååååååååååååååååååååååå glad att höra! Känns ju härligt att min lilla blogg kunnat bidra till ditt liv på det sättet 😀

  9. Var ett tag sedan jag var här senast, det positiva med det är att jag har mycket intressant att läsa nu 😀

    Dessa linjer förvirrar mig lite. Har massa linjer så lite svårt att hitta rätt men Hjärtlinjen och Sollinjen verkar saknas på mig. Även ödeslinjen verkar saknas. Livslinjen och Huvudlinjen är dock båda väldigt långa. Och har en linje som går runt som en cirkel..

    Min Huvudlinje sluttar lite och slutar i en liten, kort gaffel. Så jag är fantasifull och kreativ. Stämmer nog ganska bra. Men hur blir det med min gaffel? Den är kort.

    Har en lång livslinje så jag kommer alltså uppleva mycket? Hmm.. ingår olyckor och en hel del otur i mycket upplevelser? :p
    Har skadat mig på massa sätt, bland annat två hjärnskakningar, brutet finger, skadat foten så jag varit nära att förblöda och en hel del andra grejer.

    • Hej Legenden!
      Har saknat dig! Kul att se dig här igen 🙂
      Oj! Då har du varken något öde eller ett hjärta… Nej, skojar bara 😉
      Men det låter bra att livslinjen och huvudlinjen är långa 🙂
      Hmm, gaffel är nog ett gott tecken i vilket fall även om den är kort 🙂
      Nej, men vad hemskt! Stackars dig! Men otur har inget med livslinjen att göra. Den innebär bara många upplevelser men de kan både vara positiva och negativa. Vi får hoppas du får lite tur nu efter alla olyckor! ❤

      • Tänkte inte heller att livslinjen har med otur att göa, tänkte mer om oturen räknades in i upplevelser 😛 Men det gör det nog då du säger att det kan vara både positiva och negativa.

      • Ja, precis. Det står för både negativt och positivt men att du har en extra lång livslinje betyder inte att du kommer få en massa otur. Det kan lika gärna vara ett liv fyllt av tur. 🙂

  10. Detta var intressant, jag har ingen sollinje, beryder det något särskillt?

    • Hej Anonym!
      Enligt vad jag läst så kan avsaknaden av sollinjen betyda att man prioriterar att lägga ner mycket jobb på sina planer och når framgång i livet genom sin inre kraft.
      Alternativt att man lever ett ganska lugnt och odramatiskt liv.

  11. Det är jätte svårt att läsa av min hand, min huvudlinje och livslinje sitter liksom ihop och är väldigt spruckna båda två, någon ödslelinje och sollinje har jag inte.. Och alla linjer jag har i min hand är liksom spruckna och går ihop med varandra..

    • Ah, förstår. Ja du vet, det där med att spå i händer är bara trams… 😉 Jag vet inte riktigt hur man rent traditionellt ska tolka dina linjer men det låter som att du har ganska unika linjer. Kanske betyder det att du är unik och skapar ditt eget öde 🙂

  12. hej, jag skulle vilja ha hjälp med att läsa min hand… jag har typ 100 linjer på en hand och kan inte hitta någon sollinje 😀

    • Det är vanligt att vissa inte har någon sollinje och efter vad jag vet så betyder det inget särskilt att sakna den.
      Det gör bara att man har en linje mindre att tolka. 🙂

Kommentera

