Ät mer choklad! Myter och magi om kakao

Hur tror ni att snällhet och glädje smakar? Mitt svar är som choklad! 🙂 I dagens inlägg ska vi prata om myter och magi kring kakao. Jag varnar för att detta inlägg kan göra er extremt chokladsugna så hämta ett paket praliner innan ni börjar läsa!

Choklad görs som ni nog vet från kakaoträd. Några av de första att odla kakaoträd för att smaska på frukterna var Mayaindianerna (Ni vet, de där gynnarna med kalendern). Deras rike omfattade Yucatánhalvön, Chiapas och Stillahavskusten ned till Guatemala och deras kultur kan spåras ända tillbaka till 1500 f.Kr. De gjorde en dryck av kakaobönor som de kallade för Chocoatel. (Hmm, låter bekant 🙂 ) Men denna dryck var inget man drack för skojs skull! Oh nej, den räknades som helande och användes som medicin och i religiösa ceremonier. (Hmm, önskar att min doktor kunde skriva ut choklad till mig som medicin)

Ovan ser ni kakaoträdet!

Ungefär 900 f.Kr försvann mayaväldet och området övertogs av ett annat folk, toltekerna. De utvecklade en hel mytologi runt kakaobönorna.
De talade om en kung vid namn Quetzalcoatl. Han var ursprungligen en människa men upphöjdes till en gud.
Quetzalcoatl var väldigt klok och vis. Han lärde toltekerna naturlära, astronomi och medicin. Men viktigast av allt, han lärde folk hur man odlade kakao och bryggde kakaodryck. Inte undra på att han var poppis. ^^ Han blev känd som ”kakaons herre”. Precis som mayaindianerna så trodde toltekerna att kakao var helande och de ansåg att det var en gudomlig dryck.

Ett annat folk som odlade kakaoträd var aztekerna. De var ett krigiskt folk som la under sig enorma områden och krävde skatt av invånarna i form av bland annat kakaobönor. De gick inte att odla där aztekerna bodde (runt Tenoctitlan) utan hämtades från det varma, fuktiga låglandet. Därför värdesattes kakao lika högt som guld och det var bara de rikaste som drack kakaodryck.
Otäcka människooffringar skedde bland aztekerna för att hylla och blidka gudarna. Den som skulle offras fick ofta dricka kakaodryck som sin sista måltid. Då trodde man att personens hjärta skulle bli en kakaoböna vilken gudarna ville ha. Uh, hemska tider…

Kakaobönor fördes över till Europa av Columbus 1502 men eftersom han inte visste hur de skulle tillagas så blev de ingen succé. Men när spanjoren Hernán Cortés 1524 skickade kakaobönor till Karl V av Spanien började kakaons popularitet i Europa.
Choklad har länge förknippats med passion. Tjejtjusaren Cassanova ansåg att choklad var mer uppiggande än champange. Madame du Barry gav choklad till alla sina älskare. På 1600-talet ansågs choklad vara så erotiskt laddat att man funderade på att förbjuda munkar att äta choklad.
Kyrkan hade över huvud taget kluvna känslor kring choklad. Först betraktades choklad som en farlig nymodighet som bara distraherade folk från Gud men efter att ha ätit lite choklad blev de mer och mer positiva. Nästa utmaning blev att reda ut om kakao var en dryck eller mat. Fick man dricka kakao under fastan eller var det lika illa som att äta en stek? Inte blev det bättre av att läkare sa saker som: ”Ett uns kakao innehåller lika mycket kraft som ett pund oxkött.” Otaliga debatter, teolologiska texter och sömnlösa nätter pågick under två århundaranden innan man till sist bestämde att kakao var en dryck och inget annat. Tur för de som fastade ^^

Så där hör ni att choklad har haft en stark andlig anknytning från början. Nästa gång ni tar ett glas O´boy så får ni komma ihåg att det är en helande dryck som kan göra er friska 🙂

På tal om choklad: När jag var nio år skaffade en kompis katt och berättade att de döpt katten till Chocolate. Jag kom hem från skolan och var djupt upprörd. Hur kunde de ge sin katt ett så hemskt namn!? Jag kunde inte engelska nämligen så när min kompis sa ”chocolate” så trodde jag att hon sa ”tjock och lat.” hahaha XD

Gillar ni choklad? (Dum fråga. Klart ni gör!)

Vad tror ni om myterna kring kakao?

Minns ni chokladterapin från detta gamla inlägg? Det skulle nog vara en bra terapiform 😉

15 svar

  1. Choklad. Choklad har ett ‘C’ i sig, ‘C’ är den tredje bokstaven i alfabetet. Vad har mer med tre att göra? Just det, en triangel. Vilken känd men ändå hemliga grupp har en triangel som märke? Precis, Illuminati. Illuminati ser allt, vem mer ser allt? (om man är religös) Gud. Choklad = Gudarnas mat?

  2. Denna ”guda-dryck”, tack och lov att den släpptes fri till oss dödliga människor 🙂

  3. Ja, marabo är gott 🙂 Sen gillar jag också typ all choklad med kaffesmak. 🙂
    Haha nawh! Söt sång 🙂
    Hahah jag tycker inte du är sur!

  4. Tur att jag äter choklad flingor nu så blir jag inte så sugen men jag vill gärna ha ett glas varm choklad!😋😋🍫🍫🍫🍫🍫🍫🍫

  5. Ett sånt sammanträffande, drack O’boy när jag läste om spå i händerna. 😛
    Visste inte att choklad var så speciellt, förutom att det är väldigt gott.

    Haha kul att du trodde hon sa att katten hette tjock och lat

    • Hej Legenden!
      Åh, vad passande. Det känns trevligt att veta att choklad är magiskt tycker jag 🙂
      Hahah ja det missförståndet är såååå roligt. 😛

  6. Måste… ha… CHOKLAD!!! NUUUUUU!!!!!! Ehm, förlåt, flippade ur lite där… 😛
    Coolt att man har använt choklad som medicin! Jag vill också käka choklad när jag är förkyld!!! AAAAAAAHHHH!!!!!!!
    P.S. I love you Quetzalcoatl! ❤ D.S.

  7. Min mamma skulle bara bli ännu sjukare av choklad-medicin, hon är nämligen fruktosintolerant. Det betyder att hon inte kan äta socker. Alls! Hennes lever kan typ inte bryta ner det, så det samlas på hög och kan göra hennes jättesjuk. 😦 Så choklad-medicin är nog ingen höjdare hemma hos oss…

  8. Tror att jag tar tillbaka det jag sade, på mig funkar det nog. Är förkyld med halsont just nu, men när jag drack en kopp choklad till frukost kändes halsen lite bättre! Yay! 🙂

Kommentera

