Toalettspöken!

Jag tror det stora budskapet som min blogg förmedlar är att man inte kan vara trygg någonstans! Inte när man leker med dockor, när man sitter och vilar på en stol, när man sover, när man tränar osv. I dagen inlägg ska jag bevisa för er att man inte ens kan vara trygg på toaletten! Låt oss dyka ner i japansk folktro och titta på alla de läskiga väsen som härjar på toa!

Akaname är en varelse som sägs äta smutsen på ostädade toaletter (ewww!!!). Han sägs se relativt mänsklig ut men ha sån där knottrig hud som man får på fingararna efter att ha badat. Han har också en lång tunga som är bra för att komma åt smutsen bakom toaletten med (ewww igen!). För att undvika att Akaname flyttar in på ens toalett så gäller det helt enkelt att hålla det rent och snyggt! För finns det inget smuts att äta så går han hellre någon annan stans.

Aka-manto eller Akai-kami-aoi-kami är en frågvis typ med mordiska intentioner som kan dyka upp från igenstans när man är på toa. Han frågar en om man vill ha rött eller blått papper. Detta kanske låter som en oskyldig fråga men konsekvenserna av ens svar är ödesdigra! Om man svarar blått papper stryper Aka-manto en. Säger man rött blir det en blodig död… Du kan inte heller komma undan genom att säga någon annan färg än blått / rött för då drar Aka-mato ner en i helvetet! Så med andra ord, se upp!

En snällare toa ande är Hanako. Hon är vanligen omtalad i skolor då barn brukar försöka åkalla henne inne på (you guessed it!) toaletten. Om man knackar på toadörren och frågar: ”Är du där, Hanako-san?” så kan det hända att hon svarar. Hon beskrivs vanligen med kort hår och lugg och en röd kjol. Hon är inte alls läskig eller farlig. Hon mördar ingen eller så. Så Hanako behöver man i alla fall inte vara rädd för. 🙂 Om ni nödvändigtvis måste och inte kan låta bli att kalla på ett övernaturligt väsen på toa så är Hanako ett bättre alternativ än Bloody Mary….

Vad tror ni om dessa toa-varelser?

12 svar

  1. Ja du, Magic, detta med toalettspöken har satt fart på min fantasi.

    Vad tror du om denna förklaring? Att även spöken har behov av att gå på toa mellan varven? Annars måste de ju kissa i en blomkruka eller i köksvasken. Och det skulle väl inte direkt uppskattas av vare sig spökena själva eller bostadens ägare. Eller av blomman i blomkrukan. 🙂

    Eller vad sägs om denna förklaring? Kanske vill spöken utföra en god gärning?

    Jag menar så här: Visst vore väl det en god gärning, om ett spöke kunde skrämma skiten ur den person som sitter på toastolen för att utföra sitt stora ”behov”?

    I alla fall sett ur spökets synvinkel.

    I synnerhet människor som lider av förstoppning borde väl egentligen uppskatta att kunna få bli skrämda av ett spök, om resultatet blir en länge efterlängtad tarmtömning

    Om jag vore förstoppad, skulle jag absolut visa spöket stor tacksamhet, ifall det ville skräma skiten ur mig.

    Andra tänkbara förklaringar till kopplingen mellan spöke och toalett/badrum skulle kunna vara, att det finns speglar där, som kan reflektera ljuset från ljuskällan på olika vis och kasta skuggor. Om då väggarna dessutom är kaklade, kan ju ljuset ”studsa”mot väggarna, något som även det kan leda till ”konstigar” ljusupplevelser.

    Till saken hör också att man som regel befinner sig i ett utsatt läge och sårbart tillstånd när man har ett ärende att uträtta på toa. Toaletten är väl den enda dörr inuti bostaden som har ett lås som emellanåt kommer till användning. Nästan som vore det en ytterdörr.

    Inte nog med det. toaletter och badrum måste ha ett bra ventilationssystem, dvs det finns utöver vattenledningar även luftförande rör dragna i väggarna. Tillgång till vatten samt luftväxling är ett måste när det gäller badrum och toaletter.

    Luftväxlingen innebär i sin tur att luften inuti ett sådant rum inte är stillastående. Och luft i rörelse innebär luftströmmar, vilka i sin tur kan åstadkomma både fladder och ljud, något som i sin tur kan uppfattas som spökliknande samt bidraga till spökförnimmelser.

    Vad gäller de japanska toaspökena gillar jag den smutsätande Akaname. Fast hur kul kan det vara för honom att regelbundet använda sin tunga för att hålla rent inne på toan?

    Men den där Aka-manto (eller Akai-kami-aoi-kami som han också kallas) vill jag då rakt inte ha boende hemma hos mig. Han tvingar ju en att välja mellan pest och kolera, lixom.

    Däremot är toaspöket Hanako.lika välkommen som Akaname. Fast vad har hon där att göra, egentligen? Eller snarare VAD gör hon där på toa? Finns hon där enbarft som sällskap, så att säga?

    Vet du något ytteriigare om Hanakos funktion och ”arbetsuppgift” Magic?

    För inte kan väl Hanako vara släkt med Bloody Mary? 🙂

    • Hej bbnewsab!
      Hahahahaha 😀
      Bra teorier. 😀 Egentligen så är ju Akaname rätt bra att ha. Jag menar, om han nu gillar att hålla rent och äta smuts så vinner ju egentligen båda på att han flyttar in på ens toalett. 😛
      Aka-manto är dock inte välkommen! 😮
      Hanako verkar bara gilla att hänga på toan och hälsa på dem som åkallar henne efter vad jag kan förstå. Så jag vet inte, hon är väl helt okej antar jag. 😛 Bättre att åkalla henne än Bloddy Mary! Hu! 😮

  2. Jag bara älskar din blogg❤️❤️ Jag har alltid varit intresserad av magi, mystik, spöken och sånt så det var så himla kul att hitta din blogg. Jag har läst din blogg 1 år nu och jag bara älskar den❤️❤️

  3. På tal om toalettspöken, vad sägs om denna spöklika nyhet: http://www.strangerdimensions.com/2015/05/19/another-haunted-toilet-strikes-bangladesh-closes-school/ ?

    Kan en skolflickas besök på skolans toalett ligga bakom hennes snabba insjuknande och död? Var det rätt att stänga ned hela skolan efter denna händelse? Kan verkligen spöken vara så elaka, att de gör folk så sjuka att de dör?

    I samma artikel finns det också en länk till en annan hemsökt toalett, fast den gången handlade det om en textilfabrik, vars kvinnliga arbetare inte vågade besöka toaletten ity att det ansågs spöka där inne.

    En tanke som slår mig är, att det framför allt verkar vara flickor/kvinnor som upplever de här toalettspökena. Vad kan det bero på? Är spökena månne manliga voyeurer?

  4. Bra

  5. Akaname verkar vara riktigt bra att ha. Man behöver aldrig städa toan mer, det fixar Akaname!

    Hanako kan ju vara bra att ha på toan om man skulle känna sig ensam någon gång och vill ha någon att prata med 😛
    Men som bbnews sa, vad gör hon på toan? Om man frågar om hon är där och hon svarar, då kan man ju fråga henne det. 😉

    Legenden: Är du där, Hanako-san?
    Hanako: Jag är här.
    Legenden: Vad gör du här egentligen?
    Hanako: Det var ju du som ropade på mig!

    • Hej Legenden!
      Eller hur haha awesome! 😛
      Hahaha ditt möte med Hanako-san förklarar allt. Hon vill inte vara på toa men kallas dit hela tiden lika förbaskat haha XD

  6. Jag har läst om Akaname i boken ”Monster och vidunder, lexikon över världens väsen” och där stod det att han tillhör den japanska monstergruppen yokai. Det finns tydligen en annan fuling som heter Tenojoname, som slickar rent uppe i taket (eeewww!).

Kommentera

