Kohuvudet; en dödlig historia

It´s story time! 😀
Det låter väl som en trevlig idé va? Ja, det skulle ni inte tycka ifall ni hörde historien om kohuvudet. Det sägs att alla som hör den historien blir sjuka av skräck och sedan dör! :-O
I dagens inlägg ska vi ta en närmare titt på denna legend.

Det sägs att det var en skolklass i Japan som åkte buss med sin lärare. Han frågade om barnen ville höra en läskig historia och de sa naturligtvis ja! (Läskiga historier ftw, right?)
Så han berättade historien om kohuvudet. Ju längre han kom i historien desto räddare blev skolklassen. De började skrika och be läraren att sluta. Även busschaufören var i panik. Men läraren fortsatte bara att berätta med malande röst, som om han befann sig i trans. När han väl vaknade ur sin trans låg klassen ner på golvet och skakade och det kom fradga ur deras munnar. Chaufören hade kollapsat över ratten. De flesta slutade aldrig huttra och skaka och dog några dagar efter incidenten på bussen och andra drabbades av minnesförlust.

Så hur är historien om kohuvudet? Tja, ingen vet för ingen som hört den har överlevt / kunnat komma ihåg historien. Så både historien och hur den egentligen sprids är ett mysterium. Historien om kohuvudet dök inte upp i och med bussincidenten. Det finns många teorier om dess ursprung. Enligt vissa källor hittades historien på av scififörfattaren Sakyo Komatsu. Men han puplicerade den aldrig eftersom den var så hemsk. Det finns dock inga bevis för detta.
Men det finns en Ukrainsk folksaga som faktiskt heter ”kohuvudet”. Kanske har den inspirerat till skräckberättelsen?

Jag berättar den helt enkelt och så får ni känna om ni blir skrämda. Okej?

Det var en gång en flicka som hette Oksana som bodde i ett hus med sin pappa, styvmamma och styvsyster. (Askungevibbar någon?). Oksanas pappa var en mes så när hans fru sa åt honom att fördriva sin dotter till ett hus i skogen så sa han: ”Okej, då.” Stackars Oksana bodde snart helt ensam i den mörka skogen. En natt hörde hon ett läskigt knackande på dörren.
Istället för att gömma sig under täcket (som Magic hade gjort) så öppnade hon dörren! Först såg hon bara natt och mörker. Men sen såg hon ner på marken. Två ögon glödde mot henne. Vid hennes fötter låg ett avhugget kohuvud.
Oksana utbrast: ”Vad är detta!?!?!”
Kohuvudet svarade: ”jag är ett avhugget kohuvud ser du väl, duh! Visa lite vanlig folkhyfs och ge mig värme och mat.”
Oksana stirrade på huvudet. Huvudet stirrade på Oksana. Vinden ven och en obekväm tystnad föll över dem.
Till sist sa Oksana: ”Okej, visst.”
Oksana tog hand om huvudet. Hon värmde det och matade det och somnade till sist bredvid det. Nästa morgon var huvudet helt försvunnet men där det legat låg nu en kista med vackra kläder och juveler. En kort tid senare träffade Oksana även den stora kärleken och gifte sig och var lycklig. Men styvsystern var svartsjuk och la ihop två och två och kom hon fram till att det var kohuvudet som gett Oksana alla hennes lycka. Styvsystern gick till huset i skogen och fick även hon träffa kohuvudet. Men styvsystern visste inte hur man gjorde eld och hade ingen mat att bjuda på. Kohuvudet belönande henne därför inte utan förvandlade istället hennes klänning till lump och hennes smycken till damm. Japp, så kan det gå.

Som ni märker är historien inte särskilt läskig. Den handlar snarare om att givmildhet och godhet lönar sig och att man inte ska låta bli att vara snäll mot någon bara för att den är ett avhugget huvud.

Så, nej, jag tror inte den ukrainska historien är densamma som den japanska skräckberättelsen.
Mysteriet lever vidare som en väldigt fantasieggande urban legend 🙂

Vad tror ni?

Om någon erbjöd sig att berätta den äkta kohuvud-historien för er, skulle ni våga lyssna?

16 svar

  1. Jag hade aldrig kunnat lyssna på en sån här ko berättelse. Inte för att jag skulle bli rädd, utan för att jag helt enkelt inte… gillar avhuggna kohuvuden.
    Men bra inlägg. När kommer nästa?

    • Hej Kolo789!
      Håller med. Avhuggna huvuden är obehagligt.
      Tack så mycket! Roligt att du gillade det 🙂 Jag vet inte exakt när nästa kommer men snart 🙂

  2. Äntligen ett nytt inlägg! 😀
    Kan du inte snälla snälla magic börja blogga oftare? 😀 :3

    • Hej My!
      Tack så mycket! 😀 Jag vill gärna blogga oftare än jag gör. Har så mycket läxor och sånt som ligger i vägen för bloggande just nu tyvärr :/ Men jag hoppas det lättar snart så det bli mindre tid mellan inläggen 🙂

  3. Du undrar, Magic, om vi som läser dina blogginlägg skulle våga lyssna på den hemska japanska varianten av kohuvudberättelsen.

    På din undran svarar jag: JAVISST törs jag det!

    Fast då vill jag att just du ska berätta den, ity att du har så fin förmåga att skapa trygghet och sprida trivsel.varhelst du drar fram här i livet.

    För övrigt tycker jag att du frammanar trygghet och trivsel även i din skrivna text här ovanför. I din sedvanliga och hart när oefterhärmliga stil väver du in humoristiska twistar och känslor som omtänksamhet, entusiasm och hoppfullhet. Därmed blir det läskiga mindre hotfullt på något vis.

    Faktiskt tror jag, Magic, att du inte är medveten om denna ovanliga förmåga, som du har, att göra på detta sätt.

    Eller med andra ord: Du kan uppenbarligen få även det mest läskiga och otäcka att trots allt bli uthärdligt, eftersom du också förmedlar den där viktiga känslan, att berättelsen ”nog” ändå bara är på låtsas och inte på riktigt. Som när du exempelvis påpekar, helt logiskt resonerande, att om alla dör eller drabbas av minnesförlust efter att ha hört sagan, hur i all världen ska denna saga då kunna leva vidare på sikt? Eller som när du här ovanför tipsar dina bloggläsare om att de gör klokt i att se kopplingar mellan sagans Oksana och Askungen.

    Apropå detta med kohuvuden, så drar jag mig till minnes, att ett sådant huvud finns med även i Isis-Horus-myten (hemmahörande i det antika Egyptens panteon).

    Horus’ styvpappa (?), guden Osiris, blev dödad och skuren i småbitar av sin bror, guden Seth (Set). Därför ville gudssonen Horus hämnas detta illdåd. Hans mamma, gudinnan Isis, bistod sonen med råd och dåd och ville även för egen del hämnas denna oförrätt som Seth hade begått genom att skära Osiris’ döda kropp i strimlor.

    Vid ett tillfälle fick hon så äntligen chansen att döda den ondskefulle Seth. Men i samma ögonblick anfäktades hon av samvetskval och samvetsförebråelser, eftersom Seth faktiskt var hennes egen gudabror. Så Seth behöll livhanken.

    Detta gjorde Horus så arg på sin mamma Isis, att han högg huvudet av henne.

    Men historien slutar inte där. Som den mäktiga gudinna med magiska krafter som Isis var, såg hon till att ersätta det avhuggna människohuvudet med ett – kohuvud.

    Denna berättelse om hur det kan gå till i gudarnas boningar är väl nästan lika skrämmande och läskig som din japanska kohuvudskröna, Magic? Och förmodligen är båda ”varianterna” lika äkta/ritkiga/sanna (läs: lika påhittade båda två).

    I antikens Egypten var det för övrigt inte alls ovanligt att gudarna skaffade sig djurhuvuden, som de satte på sig för att ”stoltsera” med. Jfr med Loke i den fornnordiska gudasagan.

    Här kan du se en bild på guden Anubis iförd ett sjakalhuvud: http://en.wikipedia.org/wiki/Anubis . (Känner jag dig rätt, Magic, så har du allt sett den bilden tidigare, beläst, allmänbildad och konst- och religionsintresserad som du ju är.)

    Denne Anubis var ett slags dödens/dödsrikets gud. Han hjälpte till med begravningar och balsameringar av döda kroppar. Faktiskt har Anubis anknytning även till den där egyptiska gudasagan som jag nyss berättade. Anubis hjälpte nämligen Isis att samla ihop alla strimlorna efter den mördade Osiris, så att Osiris kunde bli restaurerad och ”nyrenoverad” som gud igen.

    Dock fattades en viss kroppsdel på honom. Den delen stod inte att finna någonstans. Hade kanske Seth ätit upp den i all sin ondska? Det vet vi inget om.

    Men avsaknaden av denna kroppsdel hos Osiris kan förklara varför legenden förtäljer att Isis födde Horus som ett resultat av parthenogenes, alltså jungfrufödel (jfr Jesusmyten). Ty den kroppsdel hos Osiris som varken Isis eller Anubis kunde återfinna var, just det, Osiris’ manslem. Sett mot den bakgrunden ter det sig onekligen naturligt, att Horus föddes utan manlig medverkan vid konceptionen, alltså ett slags jungfrufödsel.

    Håll med om, Magic, att även gudasagor kan vara läskiga mellan varven.

    • Hej bbnews!
      Nawh, tack så mycket! 😀 Jag vet dock inte själv om jag skulle våga berätta den äkta historien om kohuvudet. Skulle nog bli för rädd själv. :-O
      Åh, jag älskar egyptisk mytologi. Det är min favorit. Särskilt känner jag stark koppling till guden Thoth. Skrivarkonsten, vetenskapen och magins gud bland annat. Han är dessutom hemskt söt med sitt ibishuvud ❤
      Ja, många mytologiska historier, som dem du berättar, är väldigt brutala. Jag antar att de speglar den hårda tid människorna levde i när historierna växte fram.
      Jag hade själv inte tänkt på Isis kohuvud så det var bra att du tog upp det här i kommentarsfärltet. Undra om det kan finnas nån koppling mellan den historien och den ukraisnska sagan? 🙂

  4. Känner du en stark koppling till den antika egyptiska guden Thoth, Magic? Mycket intressant!

    Tänk om du eventuellt är en reinkarnation av honom?

    Ni är ju faktiskt båda lagda åt det magiska hållet till. 🙂

    Hur är det, Magic? Har du någon gång sett en ibisfågel lajv?

    Jag ställer frågan därför att guden Thoths huvudattribut (såväl bildligt som bokstavligt) var just en ibisfågel.

    I vilket fall så kan du – och alla andra intresserade – här i denna spännande bok läsa mer om vad ibis-fågeln representerar: https://books.google.se/books?id=Aft4c9GauRsC&pg=PA650&lpg=PA650&dq=ibis+folklore&source=bl&ots=iAXo7MZ2Mo&sig=4PX5-QIMHKK2tBUvagr9fEQK2AU&hl=en&sa=X&ei=mkopVdH7C8TjywOi8oCIAw&ved=0CCAQ6AEwAA#v=onepage&q=ibis%20folklore&f=false .

    Som du själv kan läsa där. Magic, är det onekligen en hel del som stämmer in på dig också. Typ att även du sänder ut positiva vibbar, att även du är värd att hysa aktning och respekt för, att även du äger en sällsynt förmåga att tillföra glädje, lycka och tur till din omgivning osv.

    Vad gäller det sistnämnda, så räcker det med att tänka på vad du alldeles nyligen skrev på din andra blogg, om hur du och din kompis vann ett möte med Nördigts poddredaktion. Ifall ni som läser denna kommentar ännu inte har läst Magics härliga bloggreferat från det mötet, klicka då på denna länk: https://missmagicscabinet.wordpress.com/2015/04/05/liveinspelning-av-den-hundrade-episoden-av-podcasten-nordigt/ för att njuta av hennes humoristiska och kreativa skrivarådra också på den bloggen).

    Tillbaka nu till ibisar och guden Thoth. I samma bok som ovan kan man också läsa om hur Thoth en gång jagades av en annan gud, nämligen Seth (Set), samma ”illbatting” som jag skrev lite om i min förra kommentar här ovanför.

    Seth var inte bara ond och elak; han var även den gud som skapade stormar och orkaner för att ställa till med förödelse och olycka (alltså påminnande om Loke i den fornnordiska mytologin).

    Seths motsvarighet i det grekiska panteon var guden Typhon (Tyfon), ett gudanamn som sedermera har kommit att symbolisera virvelstormsliknande orkaner främst borta i Ost- och Sydostasien.

    Thot kom dock undan Seths attack med livhanken i behåll genom att när orkanvindarna anlände förvandla sig till just en ibis, som hade förmåga att så att säga rida ut stormen och bemästra de mäktiga och farliga tyfonstormvindarna.

    Till sist vill jag tipsa om ett äldre blogginlägg som Magic har skrivit. Det handlar om en dam/tant vid namn Dorothy Eady, vilken också, precis som Magic, kände en stark dragning till antikens Egypten och dess gudavärld.

    Läs om henne här:
    https://missmagicgirl.wordpress.com/2011/12/01/dorothy-eady-och-de-mystiska-minnena-fran-urtida-egypten/ .

    Till sist: Vill ni se hur den kloka och visa – jfr än en gång med Magic själv – guden Thoth avbildades, klicka då på denna länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Thoth . (Fast jag måste säga, att om jag inte hade vetat att det ska föreställa en ibis, så hade jag nog snarast gissat på en myrslok eller elefant. Eller vad säger du, Magic?)

    • Hahaha skulle aldrig säga att jag var en inkarnation av en gud. Sån hybris har jag inte haha XD men jag hoppas Thoth vakar över mig ❤
      Men tack för alla fina ord och länkar! Älskar att läsa om Thoth. kanske skriver ett inlägg om Thoth snart 🙂
      Har aldrig sett en Ibis irl tyvärr. Men hoppas på att en dag göra det 🙂 Hahah jag tycker man ser att det är ett fågelhuvud. Jag tänkte i alla fall på det innan jag visste att det var just en ibis. 🙂

  5. Ja, det skulle verkligen vara kul om du ville skriva lite om varför du har funnit ett slags själsfrändskap med Thoth. I din mysiga Facebookgrupp har jag tidigare – för några månader sedan – skrivit om totemdjur, varvid jag föreslog att du kanhända hade kopplingar till örnen eller ugglan. Kanske inte så dumt gissat av mig, med tanke på att även Thoth är en ”fågelmänniska” med förmåga att se såväl helheten som alla detaljer i de mönster som vår omgivande verklighet döljer för oss, om vi inte tittar efter noga.

    FDETDA: Jag vill här i detta kommentarsfält ta tillfället i akt att puffa lite för det spännande fenomen som kallas för teriantropi. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Therianthropy .

    Teriantropi är ett sammanfattande begrepp för vissa människors – eller gudars – förmåga att omvandla sig själva (eller andra) till olika (totem)djur eller att på annat vis ändra form eller utseende.

    Det här metamorfosaktiga temat är vanligt även i litteraturen, tänk på sagornas häxor eller på den romerske författaren Ovidus och hans ”Metamorfoser”-berättelser. För att inte tala om djinner inom islam eller katolska kyrkans transsubstantiationslära.

    Till katolska kyrkans dogmer hör sålunda synsättet, nattvardsoblaten/brödet och nattvardsvinet förvandlas till Kristi kropp och blod på ett magiskt/mystiskt/övernaturligt sätt. Det är därför som nattvardsvin alltid är rött vin, inte vitt vin.

    Transsubstantiation innebär alltså, att brödets och vinets innersta väsen (= substans) med hjälp av prästens/nattvardsgivarens böner och välsignelser förvandlas till Kristi kropp och blod, låt vara att oblatens och vinets utseende, smak, lukt och så vidare kvarstår oförändrade.

    En form av kannibalistisk rit, skulle jag vilja kalla transsubstantiationsläran för. Den intresserade kan läsa mer därom här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Transsubstantiation.

    Det är intressant att notera, att teriantropiska tankar tycks ha funnits – och i en del fall fortfarande finns – inom alla religioner/kulturer världen över., allt från Australiens aboriginer till sådana människor som här i Norden brukar benämnas schamaner (på engelska shamans). Lite som syndaflodstemat, alltså, ett annat tema som tycks finnas världen över i de flesta kulturer och religioner.

    • Ja, jag ska absolut skriva ett sådant inlägg. 🙂 Har två mappar fulla med ungefär 100 ofärdiga inlägg i varje så jag kan dock inte lova när det blir men jag vill gärna 🙂
      Åh, tack för länkarna. 🙂 Alltid intressant att hitta samband mellan olika mytologiska och religiösa motiv och handlingar 🙂

  6. Ojojoj, Magic, vad ambitiös och proaktiv du är! Fast jag kan inte direkt påstå, att jag blir förvånad över det. Jag vet sedan tidigare, att du både har – och klarar av att ha – många bollar i luften samtidigt. 🙂

    FDETDA: Jag hoppasm Magic, att du har noterat de starka kopplingar som finns mellan den egyptiska guden Thoth och grekiska guden Hermes. Annars är det bara att läsa exempelvis här: http://en.wikipedia.org/wiki/Hermes_Trismegistus

    ETT CITAT ur den Wikipediaartikeln: Hermes Trismegistus may be a representation of the syncretic combination of the Greek god Hermes and the Egyptian god Thoth.[1] In Hellenistic Egypt, the Greeks recognised the congruence of their god Hermes with Thoth.[2] Subsequently the two gods were worshipped as one in what had been the Temple of Thoth in Khemnu, which the Greeks called Hermopolis.[3]

    Fast känner jag dig rätt, Magic, är detta samband dig inte obekant, eftersom jag vet att du känner varmt för hermetismen (hermeticismen) och dess fokus på astrologi, alkemi och teurgi (= hur gudomen med hjälp av magi påverkar skeendet här nere på jorden, och hur vi människor medelst magiska ritualer kan komma i kontakt med gudomen).

    Får man ställa en högst privat fråga till dig, Magic? Du behöver inte besvara den, om du inte vill eller känner för det. Men frågan jag vill ställa till dig och, helst, få svar på lyder: Hur ser din gudstro/gudssyn ut? Handlar det om en Kosmisk Intelligens (som vi människor i bästa fall kan få bli delaktiga av), ett ”Oneness” (som vi människor i bästa fall kan bli ett med), en mer personlig gudom à la New Age, den bibliska gudomen, Koranens gudom, wicca-gudar, jordnära gudinnor som Gaia, Rhea, Cybele, Demeter, Isis med flera – eller vad?

    • Hej bbnews!
      Ja, kopplingen mellan Thoth och Hermes och deras vidare koppling till hermetismen och alkemi är det min roman bygger på delvis så det har jag super studerat i många år 🙂 Kommer komma inlägg om det också men vill skriva klart min bok först.
      Jag ska svara på din fråga om min gudsyn när jag har möjlighet att göra det ordentligt. Jag hör av mig på facebook när jag har tid 🙂

  7. Hej! Kan du inte snälla skriva nånting snart? Jag vill inte stressa dig eller något men skulle verkligen bli glad om något nytt kom upp. Du kanske kan skriva något om formskiftare t.ex.?

    • Hej kolo789!
      Ingen fara. 🙂 Det gör mig glad att du längtar efter inlägg 🙂 Jag har ett inlägg som nästan är fördigskrivet som kommer upp i helgen. 🙂
      Formskiftare är ett bra ämne och jag ska fundera på det 🙂

  8. En grej jag funderade lite på över historien du skrev. Hon gav kohuvudet mat, men borde inte maten ramlat ut genom halsen? Så kohuvudet slösade bort mat den inte kunde behålla.

    Även intressant grej med historien på bussen. Om alla dog eller fick minnesförlust, hur kunde andra då veta vad historien handlar om?

Kommentera

