Drömsymboler del 3: hus i drömmar.

I dagens inlägg om drömsymboler ska jag analysera vad drömmar som utspelar sig i hus kan stå för. Vad är det för skillnad på att drömma om en källare respektive en vind? Vad kan trappor betyda?

Drömmar talar till oss i bilder och metaforer. En dröm ska sällan tolkas bokstavligt. Ni kan läsa mer om drömtolkning i allmänhet HÄR.
Platser vi befinner oss på i drömmar står oftast för situationer och sinnesstämningar vi upplever i vaket tillstånd. Om man som vuxen har en dröm som utspelar sig i ens gamla dagislokaler syftar drömmen förmodligen på gamla känslor som suttit i en sen tidig ålder. Tankar relaterade till minnen och så vidare… Eller pekar på att vi är fast i gamla attityder beroende på vad som händer i drömen i övrigt.

Självklart finns det undantag från regeln men hus i drömmar står för det mesta för vårt egna inre.
Till exempel, när jag var yngre drömde jag nästan jämt om att jag hittade fönster i mitt rum som jag aldrig tidigare märkt. Detta tolkade min mormor som att jag hittade nya sidor och förmågor hos mig själv. (Självklart tror jag på en så positiv tolkning 😉 )

-”Men hallå där Magic! Om jag drömmer att jag besöker en kompis hem. Då kan väl inte drömmen syfta på mitt eget inre?”

Jo, även i ett sådant fall kan drömmen syfta på drömmaren själv. Vi får inte glömma att drömmar talar i metaforer. Till exempel, om jag skulle drömma om en verklig kompis som är bagare så kan jag tolka drömmen på två sätt: Antingen handlar drömmen om mina känslor för min kompis. Eller så är min kompis bara en metafor för sidor hos mig själv. Då skulle en bagare kunna stå för min kreativa förmåga och det jag gör för andra.
Om man ska tolka drömmen bokstavligt eller symboliskt är upp till var och en. Men det är bra att försöka se det från flera håll när man tolkar.

Att drömma om en kyrka kan stå för andliga, religiösa tankar. Att drömma om ett sjukhus kan stå för en inre process av läkande. Ett hotell kan stå för tillfälliga känslor och attityder. Sådant som kommer ta slut. Arbetar man med ett hus utsida eller fasad står det för ens officiella jag. Hur man uppfattas av omvärlden. Om man drömmer om ett hus man känt sig otrygg i kan det stå för att man är i ett känslomässigt tillstånd av rädsla. Drömmer man om ett hus man varit lycklig i står det för att man upplever inre harmoni.

Låt oss titta lite på vad olika delar av hus kan betyda rent allmänt:

Källare: står oftast för vårt undermedvetna, våra hemliga, begravda tankar och känslor. Det vi döljer för oss själva. En stökig källare kan stå för förträngd oro.

Vind: är motsatsen till källare. Vinden symboliserar medvetna idéer och attityder.

Trappor: Att gå upp mot vinden kan stå för känslor som stiger upp och blir medvetna. Att gå neråt handlar om att utforska sitt undermedvetna och sina dolda sidor.

Hiss: Har ungefär samma betydelser som trappa men syftar på mer passiva känsloförändringar. Åker man upp och ner står hissen för humörsvängningar.

Bibliotek: Kunskap och intellekt. Erfarenheter och lärdomar.

Sovrum: Kan stå för vila. För sömniga oangagerade attityder. Kan också stå för intimitet och sexualitet.

Badrum: Kan stå för att rena sig på olika sätt eftersom det är där inne man duschar / uträttar sina behov. 😛

Drömmer ni om hus?

Hur ni några alternativa tolkningar till de jag har gett?

4 svar

  1. Jag blir så glad varje gång du uppdaterar. På riktigt, jag beter mig precis som mina kompisar gör när dom kollar på The Fooo.
    Men iallafall så minns jag en dröm om ett hus. Jag gick i biblan och letade efter något men hittade det aldrig. Betyder det att jag letar efter något i förgäves? Men jag vet inte ens vad jag letar efter. Hur kan jag hitta något som jag inte ens vet vad det är? Oj, vad jag lät allvarlig.
    men riktigt bra inlägg. Längtar tills nästa 🙂

    • Hej Evelina!
      Stort tack! Din kommentar gör mig jätteglad 🙂
      Hmm, jag skulle tolka din dröm som att du söker något inom dig. Något som finns (precis som böcker på biblar även fast man inte ser dem direkt) men som kanske inte helt har blommat ut ännu.
      Tror drömmen är ett gott omen och jag kan tänka mig att den kanske följs upp med någon annan dröm där du finner det du söker och inser vad det är. 🙂

  2. Hejsan.

    Jag har vid några tillfällen drömt om min lägenhet: I drömmen hittar jag en dörr som leder in i ”andra halvan” av lägenheten… Min lägenhet är alltså dubbelt så stor utan att jag hade någon aning om det. Det kändes förvirrande att se rummen möblerade också. Om det bara fanns ett rum hade varit en sak, men det fanns alltså två sovrum, två vardagsrum, två toaletter och två kök. 😀

    Morgan

    • Hej Morgan!
      Spännande. Det påminner lite om mina ”hitta nya fönster” -drömmar. Tyder på att du också inser nya sidor hos dig själv 🙂

Kommentera

