Nyårslöften

Igår var det nyårsafton! Yay! Välkommen 2015! *Magic smörar lite för det nya året och bugar sig*
Men efter all champange, dans och fyrverkerier igår så är det nu dags för lite allvar. Tiden för nyårslöften är inne! Dags att komma på goda föresatser som man sen kan misslyckas med att uppfylla under det kommande året. 😉

I dagens inlägg ska vi prata om ursprunget till nyårslöftetraditionen och fundera över om nyårslöften är en bra idé eller inte 🙂

Idén med att avge löften vid starten av det nya året går att spåra tillbaka till det gamla Babylonien. Där lovade man vanligen gudarna att man under det kommande året skulle lämna tillbaka pengar och föremål man lånat. Oj, oj det är ju riktigt pinsamt om man bryter mot ett löfte man lovat en gud! Romarna hade också för vana att avge nyårslöften till guden Janus. Janus stod för övergångar, förändringar och nya starter. Han hade två ansikten vilket symboliserade att han kunde överblicka både framtiden och det förflutna. Janus kan också skryta med att vara namngivaren för månaden Januari.
Man kan även hitta rötter till nyårslöftena bland Kristna traditioner i vilka man bad och biktade sig inför det nya året. Ångrade sina synder och lovade att bättra sig.

Det går inte att förneka att det ligger en viss magi i luften när man just träder in i ett nytt år. Just när klockan slår tolv och årsiffrorna växlar om brukar alltid samma tanke dyka upp i mitt huvud: ”Var kommer jag befinna mig om exakt ett år från nu? Hur kommer det vara att se tillbaka på det år jag nu har framför mig?” Att avlägga någon form av föresats känns rätt naturlig i det ögonblicket. Men fungerar verkligen nyårslöften?
Enligt en amerikansk statistisk undersökning avlägger hälften av alla människor nyårslöften. Men det är endast 8 % procent av löftesgivarna som lyckas med sina föresatser. Varför är det så? Är det att folk helt enkelt har alldeles för svåra nyårslöften? Typ:
”Jag ska bli medlem i ett band, gifta mig och äta en hel prinsesståra ensam.”
Eller
”Jag ska äta upp ett helt band ensam och gifta mig med en tårta.”
Eller
”Jag ska förgifta ett helt band med en tårta.”
De två sista löftena rekommenderar jag inte att testa hemma! :-O
Jag tror dock att den vanligaste anledningen till att nyårslöften bryts är att vi förändras hela tiden. Det som kändes viktigt för ett halvår sedan behöver inte vara viktigt nu. Men det betyder ju inte att man ska ge upp nyårslöften helt och hållet. Om man känner magin vid tolvslaget och får ökad motivation av att avge ett löfte så är det ju super! Men man ska nog inte heller känna sig dum om man senare glömmer bort alltihop 🙂

Har ni några nyårslöften?

Tycker ni att nyårslöften är en bra idé?

Själv har jag ett litet enkelt nyårslöfte: Att göra något inspirerande varje dag. Antingen läsa, se film, skriva, rita, promenera, fota, osv. Något som ger idéer och skaparglädje på ett eller annat vis. ^^ Det låter kanske lite cheesy men… det får ni ta.

Massa nyårskramar till er alla från Magic.

P.S Läs om mina nyårsafton äventyr på min andra blogg! Klicka HÄR. D.S

6 svar

  1. Man kan nog önska något inför nyåret och försöker göra något åt det!

  2. Mitt nyårslöfte var att försöka hitta ett sommarjobb. Sen kom jag på att jag ville färga håret lila och klippa lugg så jag tror att jag satsar på det istället faktiskt 😛

  3. Tycker det låter som ett bra nyårslöfte! 🙂 Nåt som både är bra för en och som dessutom känns bra just när man gör det så det inte blir ett sånt där ”plåga sig”-löfte. ^^

Kommentera

