24: Juljuset

Yay! Julafton! Tjohoo! *Magic dansar jul-dansen*
Då har vi nått till den sista luckan i MissMagics kalender. Bakom den hittar vi ett magiskt ljus.

Förr i tiden förknippade man eld med magi. Därför tolkade man det som ett dåligt omen om ett ljus plötsligt slocknade. Ur de tankarna växte idén om julljuset fram.
Det var nämligen vanligt att låta ett vaxljus av dubbel längd brinna hela julnatten. Under den mörka julnatten så var det vissa som satt uppe och vaktade lågan i väntan på det magiska tolvslaget. Då skulle det hända något mystiskt med ljuslågan. De sägs att lågan ibland delade sig i två, flög upp i luften eller började dansa. För den som tänker sitta uppe i natt efter firandet rekommenderar jag att testa. ^^ Vem vet vad ni får se… Jag funderar helt ärligt på att testa. 🙂

Avslutningsvis så vill jag tacka alla som följt mig varje dag under advent. Det har verkligen varit roligt att dela väntan på julen med er.

Jag hoppas ni alla får en underbar julhelg och ledighet!

Massa julkramar från Magic.

P.S Ni kan se episka julbilder på min andra blogg. Klicka HÄR D.S

8 svar

  1. Så stämninsfullt du avslutar årets adventskalender, Magic!

    Det är absolut något speciellt att titta rakt in i ljuslågan på ett levande ljus. Faktiskt mer rogivande än att betrakta alla de där små fiskarna som simmar runt i ett akvarium.

    Levande ljus används inte sällan som ett sätt att försätta sig i ett meditativt och/eller kontemplativt transliknande tillstånd.

    Det är alltså i sådana situationer som man, om man har tur, kan få uppleva det som kallas för transcendens, alltså ett slags förändrat medvetandetillstånd (altered state of consciousnedd) som befrämjar andliga upplevelser.

    Hur är det, Magic? Brukar du meditera eller ägna dig åt mindfulness? Eller det hinbs inte med?

    Tillbaka nu till lucka nr 24. Man kan säga, att du fortsatte att förmedla positiv energi, glädje och stämningsfull trivsel ända in i ”målgången”.

    Jag hoppas att du ska få tid att följa upp denna adventskalendersuccé med ytterligare en i december 2015. Jag har min ålder till trots känt mig som ett litet barn, som förväntansfullt längtat och längtat varje midnatt, att få ta del av den text och de stämningsfulla bilder som döljer sig bakom den nya dagens adventslucka.

    Det kommer att bli TOMT utan din adventskalender, Magic!

    Men jag hoppas att du nu kanske ska få tid att blogga lite mer på din nya blogg Cabinet of Miss Magic. Med nya bloggartiklar hämtade från din så välfyllda fatabur innehållande spännande tankar om alla de böcker du läst och alla de filmer du har sett. (Förstår faktiskt inte hur du har hunnit med att läsa och se så mycket, men glad är förstås jag för att du faktiskt har hunniot med det.)

    Jag tycker som så här: Din nya blogg Cabinet of Miss Magic kan bli ett sätt för dig att vidga ditt ”varumärke” ytterligare ett snäpp här på webben. Såväl på djupet som på bredden.

    Att få dela dina läs- och filmupplevelser känns för mig som kind of Magic.

    Nu avslutar jag med att tända ett tomtebloss till din ära, Magic! Jag vill se om detta tomtebloss gnistrat och sprakar lika stämningsfullt och behagligt som din så vackra, gnistrande, lysande och energiutstrålande själ gör.

    Faktiskt tycker jag att du strålar ännu mer än mitt tomtebloss förmår göra.

    Fast för mig är det ingen överraskning alls. Ty du är i mina ögon en alldeles strålande toppentjej. Med många strängar på din lyra.

    Jag är sååå glad att du har gjort comeback här på webben efter lång tids uppehåll.

    Jösses, vilken comeback det blev, Magic!

    GOD JUL på dig. Unna dig nu att mysa och njuta tillsammans med dina nära och kära. Du, om någon, förtjänar en sådan härlig och ”strålande” jul.

    Denna sång vill jag förära dig: https://www.youtube.com/watch?v=Zldxz85J7HQ .

    Lyssna och njut! Den är till dig, Magic!

    • Hej bbnews och God jul!
      Vad roligt att du uppskattar det sista inlägget 😀
      jag mediterar ibland men inte jättemycket. Har gjort en del guidade meditationer på nätet och även i grupp. Det pinsamma var dock att sist jag mediterade med andra i grupp så somnade jag XD
      Jag vill absolut ha en kalender nästa år också och har redan planer 🙂 Jag har känt samma förväntan och glädje när jag gått in varje dag för att läsa din kommentarer!
      De har verkligen lyst upp min advent. 🙂
      Känner också att det kommer bli tomt utan inlägg varje dag. Men jag har mycket planerat. Både till denna blogg och the cabinet. 🙂
      Det är så roligt att du även uppskattar min andra blogg. Det betyder mycket. 🙂 Den är som min personliga mysblogg. Det är så roligt att kunna spara mina tankar om mitt film / bok -intresse 🙂
      Tack för tomteblosset. Tänd det i din egen ära också. Du förtjänar en riktig toppen jul! Jag hoppas du har riktigt mysigt idag 🙂
      Tack så mycket för låten. Det var en härlig lyssning 🙂

  2. God Jul! Önskar både jag och min katt!

  3. Jag vill tacka dig Magic för kalendern!
    Det har varit så mysigt att få kunna läsa ett blogginlägg varje dag om julen. Vilket arbete du har gjort! Tack så mycket och god jul på dig!

  4. God jul i efterskott på dig! Tack för denna maravillösa julkalender!

Kommentera

