23: Magic på Julmarknad

Bakom dagens lucka ser vi marknadstånd. Jag och en vän var på Skansens julmarknad i helgen. Jag tänkte berätta lite om det i detta inlägg. 🙂

Ovan ser ni folk som är ivägen när jag ska fota marknadstånden. En av dem har en tjusig randig tomteluva. Ville bara påpeka det.

En fräck eld som kastade sot på min sockervadd! Hey! Not awesome!

En söt tomtehäst som fick mig att bli helt: ”jag saknar att rida…. Ghaaaa!!!”
Jag red mycket förr men nu var det några år sedan.

Jag skrattade gott åt dessa små dansande tomtesaker. Vad är det med deras ben? Det ser ut som att de brutit dem i alla möjliga konstiga vinklar! :-O

Allt var så ”Ååhh, fint!!!” när det började skymma.

Det rann slingor av lysande guld nerför berget vid Skansenentren. *_*

Min kamera gillar inte mörker. Men det där fotot ska föreställa folk runt en eld. Men om inte det syns så kan vi kalla det abstrakt konst. 😉

Avslutningsvis så kan jag säga att det var en mysig julmarknad. Mycket att titta på och mysig stämning. Jag kan absolut rekommendera det inför nästa år om ni missade marknaden i år. 🙂

På tal om marknader. Jag minns ett tidigare år när jag var på julmarknad i Gamla Stan. Då köpte jag och en kompis sockervadd av *Trumvirvel* självaste jultomten! Jag svär att det verkligen var han! Skägg och luva och allt! 😉 Jag frågade honom hur han hade tid att stå och sälja sockervadd. Hade han inte fullt upp med julklapparna? Då kom den sorgliga sanningen om tomten fram. Svaret jag fick var som följande: ”Det är dyrt att göra julklappar därför måste jag extraknäcka lite.” Alltså så lider jultomten av ekonomiska problem, stackarn. Glöm inte att ge honom rikligt med gröt i år! 😉

Har ni varit på nån julmarknad?

P.S Imorgon är det julafton! Ghaaaaa! (Plats för att flippa ut) D.S

18 svar

  1. Jag var på en Julmarknad i Södertälje centrum och handlade Julklappar! Jag är ivrig på julafton!

  2. Å, vad spännande med din rapport från Skansens Julmarknad! Kan du inte berätta ännu mer om sådant som salufördes där i marknadsstånden? Köpte du kanske rent av någon julklapp under ditt besök där?

    Du ska veta, Magic, att det sannerligen inte finns många här i världen som kan skriva lika inkännande, känslosamt, humoristiskt, förtjusande, glädjeväckande, inspirerande och med glimten i ögat som du klarar av att göra. När du delar med dig av dina egna upplevelser och erfarenheter, såväl yttre som inre, lyckas du på ett märkligt, smått magiskt vis levandegöra saker och ting, detta i kraft av din egen så starka inlevelseförmåga.

    Man skulle nästan kunna tro, att du har tagit del av legenden Konstantin Stanislavskijs tankar om hur man skapar och förmedlar stark emotionalitet. Kolla gärna in denna artikel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Konstantin_Stanislavskij#K.C3.A4nslominne

    FDETDA: Jag har de senaste dygnen funderat över vilka adventslucketexter som har berört och påverkat mig allra mest. Det är svårt att bestämma sig därvidlag, eftersom dina lucktexter (med sina väl genomtänka illustrationer) genomgående håller så hög kvalitet.

    Men efter moget övervägande bestämmer jag mig till slut för att favoritmarkera just denna text här i lucka 23 samt lucka 9, i vilken du visar upp delar av ditt eget julpynt (som till exempel ditt underbara luciatåg och gosetomten från Boston, Christopher Kringle).

    Min motivering lyder: Det är när du blir (ännu) mer personlig än vanligt i ditt skrivande (jfr dina recensioner på Cabinet of Miss Magic) som åtminstone min läs(ar)upplevelse blir extra stark och emotionellt laddad. Det känns lite som att man får komma dig nära och stifta bekantskap med din så vackra, skimrande, glimrande och mångfasetterade själ (som verkligen är värd att lära känna närmare) och ditt så omtänksamma, empatiska, emotionella, välmenande och kärleksfulla hjärta (som emellanåt faktiskt kan röra mig till såväl glädjetårar som tårar av det mer sorgsna slaget).

    En sådan lysande och energigivande själ som du ägare till, Magic, erhåller man inte utan vidare. Den sortens själ/personlighet måste utvecklas, förfinas och raffineras genom att så att säga få sitt ytskikt polerat av diverse motgångar i livet, vilka man förhoppningsvis förmått att hantera trots deras kraftfulla impact på ens person/personlighet. Jfr talesättet att den som vill bli fin, måste lida pin.

    Kort sagt: Att utvecklas till att bli en sådan energigivare och förmedlare av positiva vibbar – epitet som beskriver delar av din extraordinära och mångfasetterade personlighet – kräver att man själv från och till har tvingats smaka också på livets bittra kalk. Jfr talesätt som att det är i och under motgång som de starka personligheterna manifesterar sig och växer sig ännu starkare.

    FDETDA: Hur ska du kunna toppa detta med årets adventskalender, Magic TT? Vad sägs om att du blir hela Sveriges julvärd nästa jul? Alltså den person som presenterar julaftonens alla tv-program i SVT 1, med start strax före kl 15, då ju Kalle Anka traditionsenligt inleder det ”officiella” julfirandet.

    Jag föreslår att du redan nu så smått börjar att träna dig på att tända ett likadant juleljus som alla de andra julvärdarna före dig har fått göra.

    Alternativt kan du ju välja att själv, i egen hög person, lysa upp tv-studion i kraft av din så starka och skimrande personlighet genom att tänder ditt eget inre, själsliga ljus och låter dess behagliga sken och lyster strömma ut från dig till alla oss på andra sidan tv-rutan som följer dina förehavanden och lyssnar på vad du har att säga.

    Vilket ljus föredrar du själv att tända, Magic? Det yttre ljuset i ljusstaken? Eller din eget inre, så stämningsskapande själsliga ljus?

    Eller varför inte både-och?

    • Hej bbnews!
      Åh, tack så mycket! Du kan aldrig ana hur glad din kommentar gör mig! Det betyder så mycket att höra! 🙂
      Så roligt att detta inlägg (tillsammans med lucka 9) blev din favorit.
      Jag var lite osäker på om jag skulle ha en lucka som bara var personlig (utan något övernaturligt info) men tänkte att det kunde vara kul med ett sånt inlägg.
      Så roligt att höra att det var lyckat. 🙂
      Jag köpte faktiskt bara godis på julmarknaden och egoistiskt nog bara åt mig själv. Hahaha sockervadd och choklad och lussebullar. 😛
      Tittade dock efter julklappar men föll inte för något.
      De sålde mest mat och godis men även lite julpynt. Jag antar att mina standards på julpynt är för höga då jag alltid jämför med mitt lucia tåg och Christopher 😉
      Haha att vara julvärd vore episkt. Om jag blev tillfrågad så skulle jag skrika ja så det hördes över hela staden 😀 Jag skulle ha på mig min knallröda peruk och någon gothisk klänning. 🙂
      Nawh, tack! Men jag tror jag tänder ett riktigt ljus också för säkerhetskull. 🙂
      Men både och är ju bäst att köra på 🙂

      • Du får heller inte glömma att ha på dig din fina cardigan, tillhörig din HEART Collection. Det röda hjärtat på denna cardigan kommer att både matcha och symbolisera all den lyster, värme och kärlek som strömmar ut ur ditt eget ”riktiga” hjärta, Magic.

        Kvinnliga tittare runt om i Sverige kommer, gissar jag, att kommentera denna din cardigan så här: ”Å, så magiskt! Jag vill också ha en sådan!

        Eller på engelska: Oh, this is kind of Magic. I wanna have the same.

      • Ah, tack! Ska inte glömma den 🙂 Så roligt att du gillar min design 🙂

  3. Glömde en sak. Så vackert det är med de där snöflingorna som sakta dalar ned över bildskärmen! Hög julstämningsfaktor på dem.

    Det blir nog för övrigt de enda snöflingor som jag får se nu innan julafton.

    Men vad händer när de försvinner ur bild på min datorskärm, Magic? Hamnar de på mitt golv då, så att det bildas små vattenpölar? Ska jag kanske hämta en hink att ställa under mitt skrivbord, så att snöflingorna kan smälta inuti den i stället för att hamna på golvet?

    Jfr talesätt som: Har man inga bekymmer att oroa sig över, är det hur lätt som helst att skaffa sig sådana. (Ett citat från Julius Julgransfot; du kanske rent av känner honom?)

    • Åh, ja jag är så glad att det gick att fixa snö trotts allt. 🙂
      Hahaha snön äts upp av ett monster som gömmer sig under bildrutan i dataskärmen. Alla datorer innehåller ett eget monster. Så du behöver inte oroa dig för att bli blöt 😉

      • Finns det ett monster inuti datorn, bakom bildskärmen? Det hade jag inte en aning om.

        Ja, då löser det ju sig.

        Fast detta monster vill väl ha mat också? Inte kan det känna mättnad av att lapa i sig lite smältvatten från snöflingor? Finns väl inga kalorier i det?

        Vet du hur man matar datormonstret? Tror du det gillar lutfisk, julskinka, prinskorv, köttbullar och revbensspjäll? Eller är kanske datormonster veganer, så att det är rödbetssallad och andra sallader som gäller?

        Jag vill så gärna hålla mig väl med mitt datormonster. Känner att det är säkrast så.

      • Dator monstret äter alla dokument som du slänger i datorns papperskorg och mail som slängs.
        Tror den framför allt föredrar digitalt mat men testa att fresta den med lite julskinka! Då kanske den vågar sig fram och så blir du den första som får se det omtalade datormonstret 😉

  4. Glömde ännu en sak: Kan det vara Sir Geoffreys häst (lucka 22) som du lyckats fånga på bild, Magic?

    • Nawh, jag hoppas det är det. Det bevisar ju i sånt fall att hästen inte bara hänger med Geoffrey utan har lite egna intressen också 🙂

      • Håller med. En häst bör inte enbart umgås med döingar/spöken. Det blir lätt för enahanda.

        FDETDA: Inte visste jag att du varit en rid- och hästtjej, Magic. Då har du kanske rent av ridit i spetsen för vaktparaden på Stockholms gator?

        Om du har foton från din (eventuella) tid i vaktparaden, ser jag gärna att du publicerar dem här på din blogg.

      • håller helt med. Hästen måste få ha lite livat omkring sig också 😉
        Ja, jag red större delen av min tonårstid. Tyvärr inte i vaktparaden (hade varit awesome!) utan uppe i de Lappländska skogarna där jag är om somrarna och vårarna.
        Jag har astma så jag har aldrig kunnat gå i ridskola eftersom det är för dammigt i stallet. Jag måste ta ut hästen för att kunna ryckta den o så. Inne i stallet blir det för dammigt och ridskolor förväntar sig ofta att man hjälper till inne i stallet också. Annars så skulle jag rida även när jag inte är i lappland.
        I lappland har jag framför allt lånat häst av en kompis. 🙂 Har många bra minnen därifrån.
        På tal om lappland och hästar; en gång när jag red ute i skogen såg jag två älgar på andra sidan ett fält. Min häst började gnägga och blev jätteglad. Tyvärr var inte älgarna så värst sociala tillbaka för de bara lommade in i skogen igen 😛

  5. Jag älskar marknader! Både jul- och vanliga. Det känns på något sätt som om man kan hitta lite magiska ting där. Men jag har aldrig varit på skansens, så det blir någonting att göra nästa år. 🙂

    • Hej Julia A!
      Ja, marknader är faktiskt väldigt mysiga. Jag var på Gotlands medeltidsvecka i sommras och den marknaden var underbar. Definitivt magisk 🙂
      Ja, jag rekommenderar absolut skansen 🙂

  6. @Magic: Låt mig säga så här: Det är svårt, ja rent av mycket svårt, att INTE tycka om och attraheras av allt det som du arbetar fram med hjälp av din spralliga och kreativa hjärna.

    Dina texter, dina bilder, dina egna teckningar, dina designer (både kläder och, inte minst,ditt helt undebara luciatåg)- you name it.

    Nästan allt som du befattar dig med tenderar att bli kind of Magic, och det fyller mig med både glädje och ökad livslust, när du lägger ut dina alster till beskådande på internet.

    Fast just det där med din astma kan jag inte precis påstå gör mig glad, Magic. Snarare blir ledsen (för din skull), Ä-G-person som du ju är av födsel och ohejdad vana..

    Jag hoppas innerligt, att du inte har den allra svåraste varianten av astma.

    Själv drabbades jag en gång av (icke-astmatisk) kramp i luftvägarna i samband med att jag hade sprungit för att inte missa en buss. Plötsligt fick jag ingen luft utan kippade efter andan som en fisk som hamnat ovanför vattenytan.

    Det hela var väldigt ångestframkallande. Minns än i dag att jag tänkte, att nu dör jag.

    Men så, efter ytterligare några seklunder, släppte krampen, och allt blev som vanligt igen.

    Dock fortsatte jag att vara rejält skärrad under resten av den bussresan. En hemsk upplevelse!

    FDETDA: Blev din ridhäst jätteglad över att se älgarna? Hade du inte skrivit som du gjorde om hästens möte med älgarna, Magic, hade jag förväntat mig, att hästen snarare skulle ha blivit rädd inför mötet med skogens konung. Men din häst kanske var extra modig av sig?

    Eller så kände den sig trygg i ditt sällskap.

    Kanske en kombination av båda dessa förklaringar kommer sanningen närmast?

    • Hej bbnews!
      Åh, tack så mycket! Så roligt att höra att det uppskattas! 🙂 Det ger mig inspiration att fortsätta skapa på olika sätt. 🙂
      Du behöver inte oroa dig. Min astma är på en ganska låg nivå och har blivit bättre de senaste åren. Har aldrig varit med om något så otäckt som de du berättar.
      Stackars dig. Förstår verkligen hur rädd du blev. Hemskt obehagligt.
      Så glad att det gick bra.

      Ja, hahah min häst blev riktigt glad. Började gnägga och ville gå bort mot älgarna. 😛 Hahah jag han var nog en ovanligt modig häst. 🙂
      Nawh, jag vill dock gärna tro att hästen kände sig extra trygg med mig. Det var en smart häst. En gång när jag skulle in på en skogsväg så vägrade hästen att gå.
      Tillsist fick jag vända om. Lite senare fick jag veta att folk sett björn vid den vägen :-O Jag antar att min häst kände av det och skyddade oss båda. 🙂

Kommentera

