22: Sir Geoffrey; ingen julande att leka med!

Bakom dagens lucka hittar vi följande scen: Tänk er att ni vandrar ensam utanför London i East Barnet´s Oak Hill Park en mörk, snöig julaftonsnatt. Plötsligt hör ni ett konstigt ljud. När ni vänder er om ser ni en man komma ridande. Först förundras ni över att ryttaren är iklädd röd mantel och rustning. Rätt udda… Men när ni tar en närmare titt isas blodet i era ådror. Ryttaren och hans häst tycks nästan genomskinliga!

Vem är denna mystiska ryttare som folk tyckt sig bevittna var sjätte julafton i East Barnet´s Oak Hill Park? Låt oss ta reda på det.

På elvahundratalet levde en bandit vid namn Sir Geoffrey De Mandevilles. Han var ingen trevlig prisse om man säger så. Han var så känd för sin grymhet att han kallades för ”djävulen i mänsklig form”. Hu! 😦
Det är Sir Geoffreys ande som tros hemsöka East Barnet´s Oak Hill Park. Tydligen tillsammans med sin häst eftersom han vanligen ses ridandes. Man kan ju undra om hästen också var en onding och att det är därför den spökar? Eller är hästen bara lojal mot sir Geoffrey även efter döden?
Vittnen har ofta beskrivit hur den spöklika ryttaren ridit rakt in genom väggen på en närliggande kyrka.
Vad är det om? Kan Geoffrey inte styra? 😛
En teori som lagts fram är att Geoffrey försöker hinta att han gärna skulle vilja få en ordentlig begravning.
Det var nämligen så att han var bannlyst när han dog. Detta ledde till att han inte fick en kristen begravning. Eftersom han inte begravts korrekt så är han dömd till ett liv… Eh, jag menar död! En död då han måste rida runt som en osalig ande. Tydligen får hans bitterhet honom att bokstavligen gå in i väggen. (Sorry, men det skämtet var tvunget att hända…) XD

Vad tror ni om detta spöke?

Vad skulle ni göra om ni såg honom?

7 svar

  1. Stackars hästen som kanske är lojal. Den hästen vill säkert ha frid! Jag skulle gömma mig bakom en buske tills han har ridit förbi och skynda mig hem! Prata senare med en präst som vill begrava om honom till kristet så allt blir lugnt och fridfullt!

    • Hej Pirri!
      Ja, jag hoppas hästens ande kommer på bättre tankar och överger Geoffrey 😉
      Bra idé! vi borde faktiskt ge honom en kristen begravning så vi får vara ifred från hans spöke ^^

  2. Hmm.. Varför just var sjätte julafton? Rider han omkring någon annanstans de andra jularna? Har han ett avtal med hästen att den ska få vara ifred där alla andra döda hästar kommer, utom var sjätte jul då den offrar sig att rida runt lite med honom i hopp om att han ska bli begravd riktigt?

    Frågorna är många och om jag skulle se honom kanske jag skulle gå fram och fråga och hoppas på svar 😛

    • Hej Legenden!
      Hahaha bra fråga. Jag tror på din teori 🙂 Men du får försöka fråga honom om du får chansen så vi får veta säkert 🙂

    • Vem vet? Han kanske har en blodröd lista på länder han vill ” sträva runt i” I Sverige vart sjätte år för att vi har nationaldag den 6 juni. Hoppas inte allt för mycket på svar från den läskiga ryttaren.
      Han föredrar nog att döööööda istället för att prata 🙂

  3. Riddare i rustning. Häst. Genomskinlig.
    Låter som min typ 😉
    Men bokstavligt, skulle han stanna och ta en Selfie med mig?? Om han inte dödade mig först det vill säga :I inte lika kul

    • Hej Witch_Of_Magic!
      Nawh, ni vore ett fint par! Jag är säker på att han skulle vara trevlig och ta en selfie om du frågar snällt 😉
      fast kanske bäst att inte ta risken. 😮

Kommentera

