17: Befana

Bakom dagens lucka hittar vi en äldre dam med en sjal runt huvudet och en kvast i handen. Nej, det är ingen häxa. Det är Befana! En riktigt cool julklappsutdelerska som vi ska ta en närmare titt på i detta inlägg.

Befana har sitt ursprung i Italiensk folktro och firas än i dag där. Hon delar ut gåvor till alla barn på trettondag jul. Befana ser onekligen väldigt häxaktig ut. Hon till och med flyger på en kvast.
Hon ger fina presenter till barn som varit snälla och kol till de elaka barnen. Det sistnämnda är inte precis en present att bli ”sotis” på… 😉
Befana har så hårda moraliska regler att i princip alla barn löper risken att få kol då ingen är snäll jämt. Men Befana är lite snäll ändå eftersom hon ofta ger kolliknande kandisocker-godis och inte riktigt kol. ^^ Så hon tar inte helt kol på barnens julglädje. 😉

Det finns många olika legender kring Befanas bakgrund.
Enligt en av dem blev Befana besökt av de tre vise männen dagen då Jesus föddes. De var helt: ”Vill du inte hänga på och kolla in Guds baby? Han ska vara en shysst polare”
Men Befana var helt: ”Nej! Nepp! Nix! Jag vill hellre städa!”
(Fast, ni vet, lite mer bibliskt formulerat).
Beslutet att inte se Jesus ångrar Befana än idag. Det är också därför hon går runt och ger gåvor till alla barn varje år. Hon hoppas att en dag stöta på Jesus. (Ingen vågar berätta för henne att Jesus inte längre är anträffbar antar jag…)
En annan, mer gullig, teori säger att Befana ger gåvor till alla barn eftersom vi alla har något av Jesus i våra hjärtan. 🙂

Enligt en annan (mer sorglig) legend så hade Befana ett eget barn som dog. När hon sen hörde om Jesu födelse sökte hon upp honom under sinnesförvirringen att han var hennes barn. Hon gav Jesus en mängd glädjande presenter och Jesus belönade henne genom att göra henne till mor åt alla italienska barn.

Min personliga teori är att Befanas mål i livet är att konkurera ut jultomten. Jag måste erkänna att jag tror hon kan lyckas. Jag menar, en cool häxa är ju mycket roligare än en rödklädd herre som säger ”Ho, ho”. Så jag röstar på Befana! Befana for Santa and president! Jag hoppas hon snart sparkar ut de andra julklappsutdelarna och blir känd på en global nivå.

Vad tycker ni om Befana?

4 svar

  1. Italien har väl ingen jultomte bara den snälla Befana! Hon kanske levde på den tiden när Jesus föddes. Jag gillar bara snälla Befana! För att hon är så snäll!

  2. Jag röstar för B!!!!

Kommentera

