16: Änglar och julmirakler

Bakom dagens lucka hittar vi en vacker guldfjäder. Vi ska titta närmare på en flickas julmirakel och eventuella kontakt med en ängel.

I början av 2000-talet började en flicka vid namn Brittanie vara med om ett mystiskt fenomen. Allt började med att hon på julafton hörde ett mystiskt knackande på dörren. När hon och familjen öppnade fanns ingen där ute men på dörrtrappan låg det ett paket. På paketet stod det ”till Brittanie”. Inuti låg det en vacker gyllene fjäder. Brittanies släktingar skojade om att det var en present från Brittanies skyddängel. Efter denna första fjäder började Brittanie få en gyllene fjäder varje jul. Fjädrarna kom inte i paket utan dök upp på de mest mystiska platser. Ett år hittade hon en i en godisaffär. När hon frågade vad den kostade så visade det sig att expediten inte visste var fjädern kom ifrån. Ett annat år hittade hon en i sin ryggsäck.

Ett annat år lekte Brittanie under ett träd i trädgården och råkade snubbla och stänga av jul ljuslingorna. När ljuset några sekunder senare sattes på igen hade en gyllene fjäder uppenbarat sig i trädet. Den hade en lapp på sig där det stod: ”always belive”.
Om man vill vara skeptisk skulle man lätt kunna avfärda den historia som att det är Brittanies föräldrar som ger henne fjädrarna för att höja julmagin. Men i sånt fall är föräldrarna bra på att få fjädrarna att dyka upp på väldigt oförklarliga sätt… Jag tycker att vi, för julstämningens skull, tror att det är Britanies skyddsängel som ger henne fjädrarna varje år. 🙂
Faktum är att många har berättat liknande historier där fjädrar dykt upp på märkliga ställen. Detta brukar tas som ett tecken från änglar.

Jag rekommenderar även att ni läser mitt änglainlägg HÄR.

Vad tror ni?

11 svar

  1. Änglar hör sannerligen julen till.

    Men en sak med dem har jag alltid undrat lite extra över Deras fjäderprydda vingar är ju på tok för små för att kunna få en fysisk änglakropp att flyga/segla i luften. Jfr med vilka vingar en kondor eller albatross har. Jfr också med strutsar, som även de, likt änglarna, har diminutiva/små vingar och därför får nöja sig med att gå eller springa i stället för att flyga.

    Här är förresten en bra artikel om änglar: http://www.faktoider.nu/englar.html .

    Föreställningen att alla människor har en skyddsängel är en ovanligt vacker och sympatisk tanke. Läs gärna mer om skyddsänglar här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skydds%C3%A4ngel .

    Oavsett om änglar har gyllene fjädrar i sin skrud eller inga fjädrar alls, så tycker jag att föreställningen om att det finns skyddsänglar är tilltalande på något vis, även för mig som är ateist.

    Faktiskt har jag gått omkring och hoppats på att just änglar ska dölja sig bakom en av Magics adventsluckor. Och nu med lucka nr 16 blev jag alltså ”bönhörd”. *tack för det, Magic*

    Nu återstår för mig bara att försöka luska ut hur Magic döljer sina egna änglavingar, medan hon utför sitt uppdrag här nere på jorden att bland oss vanliga människor sprida glädje och trivsel (ett uppdrag som hon lyckas alldeles förträffligt med).

    • Hej bbnews!
      Ja, änglar passar verkligen in i julstämning. 🙂
      Faktum är att jag skrev ett inlägg för många, många år sedan om just det där med änglavingars flygoduglighet.
      Inlägget är dock ganska mycket på skoj så ta inte min arga ton på allvar: https://missmagicgirl.wordpress.com/2010/06/02/pa-tal-om-anglar…/ 😛
      Tack för länkarna. Mycket intressant. De inspirerar mig att skriva mer om änglar i fortsättningen 🙂
      Ja, jag gillar också idén om skyddsänglar. Det känns betryggande och poetiskt. 🙂
      Vad roligt att jag kunde uppfylla din inläggsönskan. 🙂
      Nawh, Tack! hahaha änglavingar har förmågan att göras osynliga så det är lätt att dölja dem 😉 😛

  2. Det här hände i våras när jag var uppe sent på natten och lägga mig i sängen och sen satt upp i sängen och surfade plötsligt hörde jag en änglaröst ropade på mitt namn lika högt och tydligt och korrekt precis som när man talar lika högt och tydligt som att säga hej till någon i vardagen och hon såg på mig med sitt blonda halvvågiga hår mitt i rummet med min inre syn!

  3. Ja, där ser man, Magic. .) Du har alltså redan, i en egen bloggartikel, berört samma tema som jag lyfte fram i min tidigare kommentar här ovan. Om änglars flygförmåga eller snarare brist på sådan. Kul och intressant läsning, även det som står i kommentarsfältet inunder bloggartikeln.

    Vi som lever i dag bör beakta att folk förr i tiden hade för vana att tolka sina heliga urkundstexter bokstavligt (inte bildligt/symboliskt som är fallet i dag).

    Bara som ett exempel: Genom att iakttaga och notera att det flög omkring insekter och fåglar ovanför marken hade våra förfäder utifrån sin bokstavstro säkerligen lätt att komma till slutsatsen, att just vingar var Skaparens sätt/metod att ge djur (och andra varelser/väsen) flygförmåga. Därför kom de att föreställa sig även änglar som bevingade varelser.

    Om man delar mitt synsätt, kan man också ganska lätt se framför sig hur de små insekterna evolverade till vingförsedda älvor, allt medan änglar kom att ses som en vidareutveckling av fåglar (vilka ju överlag är betydligt större än insekter).

    Din fina berättelse i din adventslucketext om Brittanies fynd av gyllene fjädrar kan – och bör – nog snarare ses som en fortsättning på den här ursprungliga/konkreta religiösa bokstavstroende trenden, som jag just har försökt beskriva här ovan.

    I takt med att vetenskapen lärt oss mer och mer om hur världen och allt som finns i den fungerar, har synen på änglar kommit att förändras. Numera är det mainstream-tänkande att föreställa sig dem som andliga väsen. Och då behövs ju inga vingar.

    Med andra ord: Din stämningsfulla och av dig så vackert återberättade adventslucketext, Magic, förutsätter den mer gammaldags synen och tron på änglar såsom varande (åtminstone delvis) fysiska varelser – i stället för heltigenom andliga väsen – och därför i behov av fjäderprydda, fågelliknande vingar för att kunna flyga.

    En parallell till denna förändrade syn på änglar står också att finna i hur synen på den utlovade uppståndelsen till nytt liv har kommit att förändras över tid. Förr trodde folk att de skulle uppstå till nytt liv, med Guds hjälp, i samma fysiska kropp som de hade ”använt sig av” under jordelivet. Den döde låg i sin grav, sovande sin ”dödssömn” till dess att Guds änglar blåste i sina basuner för att klargöra att ”Yttersta dagen” hade randats och att det därmed hade blivit dags för uppståndelse till nytt liv (och för att därefter ställas inför rätta inför Gud och dömas av Honom till ett liv antingen i Himmelriket eller i Helvetet; Jfr termen ”Domedagen”, ett annat namn på ”Yttersta dagen”.

    Därför var det exempelvis strängt förbjudet att, sedan livet flytt och själen lämnat kroppen, bränna (kremera) en människokropp, så att den till slut hade förvandlats till ”vanlig” aska. Ty det skulle, vilket är lätt att inse, innebära ett gigantiskt merarbete för Guds änglar att utifrån dessa återstående askfragment försöka pussla ihop alla de här små askpartiklarna till en ny fungerande fysisk kropp.

    Alltså: Vår nya kropp förväntades att bli till genom att Guds änglar ”restaurerade” den gamla, i graven liggande, fysiska kroppen.

    Sålunda var folk som tappade sina tänder eller miste någon kroppsdel inte sällan, i alla fall om de var just bokstavstroende, angelägna att spara sådana kroppsdelar, så att de efter hela kroppens död kunde begravas tillsammans med liket.

    Det finns berättelser om människor som så sent som på 1800-talet sparade en amputerad fot, hand eller dylikt i en behållare med formalin i ett skåp hemmavid, så att den amputerade kroppsdelen senare skulle kunna gravsättas tillsammans med resten av liket.

    Hur skulle du reagera, Magic, ifall du en dag råkade öppna ett skåp för att däri finna en hand eller fot som ”simmade” i en stor glasburk fylld med formalin?

    Jag misstänker det bleve en hög läskighetskoefficient på den sortens upplevelse. Eller?

    Jfr även med lärjungen Thomas som för att stilla sina tvivel fick sticka ett finger in genom de hål i Jesu återupplivade fysiska (jorde)kropp som spikarna från korsfästelsen hade lämnat efter sig.

    Men i dag har alltså de allra flesta kristna – dock finns det fortfarande undantag från den regeln – i stället anslutit sig till synsättet, att när själen har lämnat kroppen, så konstruerar den en sorts andekropp runt sig och åt sig, vilket möjliggör ett liv på ”Andra sidan” som är påfallande likt livet här på jorden.

    • Tack själv för din intressanta information. Väldigt spännande (och lite läskigt) hur folk kunde spara en amputerad hand :-O
      Ja, jag skulle bli ganska handfallen om jag hittade en sån i någons skåp. Men nu efter att ha läst din kommentar så skulle jag ju åtminstone veta vad det hela handlade om. Därför skulle jag inte skrikandes slänga bort handen utan ta hand om den så dess ägare inte blir ledsen.
      Det är intressant hur den kristna synen på efterlivet har förändrats så…. När skedde denna förändring? Vet du det? Är det en ny sak att människor kan bli änglar efter döden?
      Spännande i alla fall 🙂

  4. @Pirri: Jag hoppas att din upplevelse inte gjorde dig rädd. Jag har svårt att tro att änglar skulle ha ont uppsåt. Det är nog värre om man hör eller ser demoner i sovrummet. De är ju i Satans sold, vilket torde innebära att de försöker efterlikna Satan själv och Hans lömska egenskaper.

  5. Hahaha, du är dig lik i din verbala humorekvilibristik, MagicI Som när du skriver att du nog skulle bli rätt ”handfallen”, ifall du i ett skåp hittade en glasburk innehållande en amputerad hand eller dylikt.

    Precis som du tycks vara inne på, kan det förstås vara bra att ha en extra hjälpande hand till hands, dvs i det som synes vara för handen. 🙂

    Vad gäller din undran om hur man i den kristna världen har ändrat sin syn på vad som ”händer” efter döden kommer jag i en handvändning på några bibelverser som kan förklara hur synsättet har förändrats över tid.

    På Jesus’ tid ansåg man att de döda sover ett slags dödssömn i sina gravar för att sedan på Yttersta Dagen a.k.a.Domens Dag (Domedagen = Dies Irae = den gudomliga vredens dag) uppväckas/uppstå till nytt liv av Gud och Hans änglar. Dvs den dagen får man stå till svars för hur man har levt och verkat under sitt jordeliv.

    I Ps 76:6 kan man läsa: Modiga män ligger plundrade, de sover sin sista sömn, ingen stridsman kan lyfta sin hand.

    I Job 14:12 står det: så lägger sig människan och står ej upp igen. Först när inte himlen mer finns, vaknar hon och reser sig från sin sömn. (Tillägg av mig: Dvs när tiden når sitt slut – jfr begreppet ”intill tidens ände” – då ska de döda uppväckas/uppstå igen, alltså få lämna sin dödssömn.)

    I Luk 8:52 säger Jesus så här: Alla grät och höll dödsklagan över henne. Men Jesus sade: ”Gråt inte. Hon är inte död, hon sover.”

    Läs gärna också om hur Jesus uppväckte Lasarus ur dennes dödssömn (i Johannesevangeliet kapitel 11).

    Begrunda kanske lite extra innehållet i Joh 11:24: Marta svarade: ”Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den yttersta dagen.” (Det vill säga:: Fram till dess ligger man och sover i sin grav.)

    Samt innehållet i Joh 11:43: När han [= Jesus] hade sagt det ropade han med hög röst: ”Lasarus, kom ut!” (Alltså: Jesus ropade med HÖG RÖST i syfte att väcka Lasarus ur dennes dödssömn.)

    Omsvängningen vad gäller vad som händer efter döden beror på framväxten av diverse religiösa sekter i 1800-talets USA (som till exempel Jehovas vittnen).

    Dessa sekter tog fasta på det som står att läsa i Uppenbarelseboken (Johannes’ uppenbarelser), som innehåller en rad visioner som starkt påminner om hallucinatoriska upplevelser. De sekter, som kunde komma med ett gladare budskap än det gamla tänket med att den döde ligger i sin grav och där sover sin dödssömn fram till Uppståndelsen, lockade inte oväntat till sig fler anhängare oavsett hur bisarra de här sekternas övriga dogmer/lärosatser såg ut.

    Så i stället kom fokus att förflyttas från dödssömn till det som i Uppenbarelseboken kallas för Rapture. Denna amerikanska term kan lite förenklat översättas med ett gudomligt initierat uppryckande/upptagning till himlen (Himmelriket) av dem som tror på Jesus som Guds son. Detta uppryckande till himlen sker i syfte att skona de Jesustroende från alla de prövningar och hemskheter, som kommer att inträffa här på jorden under den allra sista tiden, innan Satan kan fängslas av den till jorden återkommande Jesus och Hans stridande änglasoldater.

    Fast samma bibelverser i Uppenbarelseboken kan lika gärna tolkas så här: Att de Jesustroende ska skonas genom att plockas ut av Gud och föras till en säker plats här nere på jorden, dvs i vår jordiska jämmerdal. Nyligen läste jag en artikel, att till och med William Lane Craig, en av den amerikanska kristna rörelsens stora samtida ”profeter” , numera har börjat att ifrågasätta den rådande tolkningen, att the Rapture skulle innebära ett uppryckande av de Jesustroende till Himmelriket.

    Som avslutning vill jag säga så här till dig, Magic: Synsättet att avlidna människor kan bli skyddsänglar (eller andra sorters änglar) har inget som helst stöd i Bibeln. Det har egentligen inte heller synsättet att det kan finnas så kallade medium med förmåga att kanalisera – dvs att i kontaktskapande syfte så att säga ”ratta in” – avlidnas andar/själar.

    Tvärtom varnas det i Bibeln för den sortens kontaktförsök. Man kan i Bibeln läsa, att i den mån det verkar etableras en sådan kontakt mellan mediumet och andevärlden, ja då är det onda krafter, demoner, som är i farten och gör sitt bästa för att förvilla och vilseleda folk. Inte någon avliden människas ande eller själ.

    Hoppas att du är någorlunda nöjd med svaret, Magic!

    • Hej bbnews!
      Åh, tack så jättemycket för din intressanta information. Jag har faktiskt undrat ett bra tag över det där. 🙂
      jag är väldigt nöjd med ditt svar. 🙂
      jag har som projekt att läsa igenom hela bibeln men är fortfarande bara på gamla testamentet. Men det går framåt. 🙂

  6. På tal om ingenting. När jag nu i lugn och ro läste din adventslucketext en gång till – något som jag för övrigt rekommenderar ALLA dina fans att göra – så upptäckte jag, att jag hade missat denna änglabloggartikel som du skrivit, Magic: https://missmagicgirl.wordpress.com/2010/05/26/tror-du-pa-anglar/ . Trots att du till och med länkar till den i din adventslucketext.

    Jag säger bara: Vilken intressant läsning du bjuder på (även) där!

    Änglar verkar tillhöra dina favoritväsen, Magic. Du skriver så ömsint och inkännande om dem.

    Fast jag blir ingalunda förvånad däröver, ty jag uppfattar dig som ”an angel in disguise” *seså, Magic, inte bli generad nu över allt beröm jag öser över dig*

Kommentera

