14: Den presentutdelande Perchta.

Bakom dagens lucka hittar vi en intressant karaktär: Perchta eller Berchta från sydtysk folktro från Alperna. Hon var bland annat en julklappsutdelande gudinna eller ett andeväsen. Låt oss ta en närmare titt på henne och fundera över om hon rent av konkurerar ut julbocken och tomten! :-O

Perchtas namn betyder ”den ljusa”. Hennes namn är nog delvis taget från ordet ”berchtentag” som har betydelsen ”trettondag jul-festligheten”. Perchta brukar förknippas med en annan germansk gudinna, Holda. De kan ses som kusiner och dyker bägge upp under juletid då de håller koll på folk som spinner. Enligt skrifter från gamla Tyskland från 900-talet kallas Perchta för Frau Berchta och är ett vitklätt andeväsen med en konstig gås- eller svanfot. Detta var en symbol för hur hon trampade medan hon spann tråd eller för att hon var en övernaturlig varelse. Ofta avbildas hon som på bilden ovan och nedan. Som en ganska skräckinjagande gamal gumma eller väsen :-O
Enligt legender från Bavarien och Österrike drev Perchta runt mellan gårdarna mellan julafton och trettondagen och delade ut silvermynt till de som varit snälla.

Baserat på allt detta så låter ju Perchta som en trevlig prisse. Men hon hade en mörk sida som ni nog har anat. Om folk inte hade varit snälla så rev hon upp deras magar och slet ut deras inälvor och fyllde dem med halm och småsten. Hu! Bäst att vara snäll alltså… *Magic ser sig nervöst omkring*

Mmm, jag måste nog säga att jag föredrar julbocken eller tomten. Perchta verkar lite psyko om man säger så! 😮
*perchta kommer inrusande*
”Vem kallar du för psyko, Magic?”
*Magic skriker i skräck och springer sin väg*

Vad anser ni om Perchta?

6 svar

  1. Läskigt och lite farligt!

  2. Hallå där, Magic PADSO Girl! Här kommer lite försenat en kommentar från mig också till din text bakom adventslucka 14!

    Måste först berätta, att Perchta/Berchta var en helt ny bekantskap för mig. Har faktiskt aldrig hört talas om henne förrän nu. Så jag är synnerligen imponerad av dina kunskaper om andar och andra väsen som verkar trivas när vintermörkret är som allra mörkast.

    Jag bara kände att jag måste läsa på lite extra om denna Perchta-legend. Så nu följer här några kompletterande fakta till allt det spännande som du tar upp i din adventslucketext.

    Som till exempel att Perchta har med de i dag mer moderna namnen Berta, Bertil och Berthold att göra. Dvs även dessa namn har med ljus, ljusbringande, ljushållande att göra. (Så jag beslöt att sända en kopia av din fina text vidare till en god vän jag har, som heter just Bertil. Och även han tyckte om din adventslucketext. Och inte heller han hade hört talas om Perchta tidigare.)

    En annan detalj värd att nämna: När jag lät göra en Google-sökning på Perchta, så blev just din text bland dem som hamnade allra högst upp på min sökresultatlista. Och det är högst berättigat, anser jag, ty din text bryter ju delvis ny mark, inte minst genom att du väljer att lyfta fram Perchtas (a.k.a. Berchtas/Bertas) present-/gåvoutdelande egenskaper.

    Faktiskt beskriver du på sätt och vis Perchtas ”omvandling/domesticering” från ett elakt/ont andeväsen till en god/snäll varelse som, precis som du skriver och jag citerar nu ur din egen text, Magic TT: ”Perchta [drev] runt mellan gårdarna mellan julafton och trettondagen och delade ut silvermynt till de som varit snälla.”

    Här kan tilläggas att Perchta hade järnkoll på hur barn, tjänstefolk (pigor och drängar) och andra hade skött sig under året. Gud nåde den som varit elak, olydig, odygdig, lat/arbetsskygg eller dylikt. Särskilt noga var hon med att kolla upp att alla flickor, ja även äldre kvinnor, hade suttit flitigt vid spinnrocken och spunnit garn

    De som hon inte var nöjd med fick minsann inga silvermynt, utan i stället försökte Perchta att sprätta upp deras bukar i syfte att dra ut alla inälvorna – för att därefter fylla den tömda bukhålan med halm och småsten.

    Så huga-huga säger jag, här gällde det att sköta sig, så att man inte stötte sig med Perchta, för vem vill väl gå runt med buken fullstoppad med halm och småsten? Ett öde värre än döden, skulle man nästan kunna säga.

    En annan intressant grej med Perchta-legenden är, att hon hade för vana att stoppa det där silvermyntet, som du berättar om, i en sko eller en hink.

    Ser du samma sak som jag tycker mig ana nu, Magic EG? Nämligen att här har vi ett slags föregångare till den amerikanska sedvänjan att hänga upp strumpor vid spiselhällen i förhoppningen att jultomten ska fylla dessa strumpor med julklappar.

    Jag har alltid undrat över varifrån den där amerikanska traditionen kommer. Tack vare dig, duktiga Magic GS, är jag nu ganska övertygad om att den seden har sina rötter i Perchta-legenden, åtminstone delvis.

    Du skulle sannerligen ha en framtid som folklorist eller folklivsforskare! Du är ju redan i nuläget jätteduktig på att leta fram spännande fakta om gamla hedniska jultraditioner – som nu denna om hur Perchta förvandlades från elak, ond varelse en en god(are), snäll(are) individ med gåvoutdelning till alla snälla barn som främsta sysselsättning/”paradgren”.

    Icke desto mindre hålls det än i dag parader till Perchtas ”ära”. Fast då är det hennes mörka och elaka/onda sidor som lyfts fram. Här kan du och andra intresserade se ett par videoklipp från den sortens Perchta-parader: http://www.thunderwizard.com/page26/page35/page39/page40/Perchtenlauf.html . Det undre av de två videoklippen tycker jag är läskigast. Håller ni andra med mig om det?

    • Hej bbnewsab!
      Tack så mycket för att du sprider min text till din vän 🙂 Roligt att ni båda gillade den och fick lära er nåt nytt.
      Perchta är verkligen ett intressant väsen. Just för att hon är så dubbel. Både givmild och vacker men kan också vara riktigt läskig och farlig.
      Usch, för att få en arg perchta efter sig… *Magic ser sig oroligt omkring* Tror att jag lyckats skaka av mig perchta som tur är. ^^;;
      Intressant parallell till julstrumpan. jag tror absolut att du har rätt i att perchta har med den seden att göra.
      Tack för videorna. Riktigt creepy. Särskilt nummer två. Tycker synd om hunden som man hör skälla i den. Förstår att hunden blir rädd..

  3. Jo, hunden måste ju ha undrat vad alla dessa maskförsedda ansikten står för. Precis som vi människor har hundar en välutvecklad förmåga till just ansiktsigenkänning. Så åtminstone i det avseendet är hundar som människospädbarn. När de sistnämnda ser ett maskförsett ansikte – gäller även tomtemaskansikten – blir de som regel rädda och oroliga. Barnen kan börja gråta. Och hundarna kan börja skälla för att visa, att de är stressade.

    FDETDA: Det finns ett annat kvinnoväsen, som kan/verkar vara släkt med Perchta, åtminstone på långt håll. Hennes namn är Befana. Läs mer om henne här: http://en.wikipedia.org/wiki/Befana .

    Befana dyker upp som gåvoutdelare runt Trettondag jul, alltså ungefär samtidigt som Perchta. Fast Befana tycks inte ha samma ondskefulla konnotationer och ursprung som Perchta.

    Intressant att notera är att Befana stoppar sina gåvor/presenter i just strumpor, en sedvänja som vi ju har diskuterat här ovanför i kommentarsfältet.

    Inte nog med det. Befana tar sig in i husen via skorstenen – precis som Santa Claus gör. Därför framställs hon ofta som nedsotad. I stället för Santas renar använder sig Befana av en vanlig häxsopkvast för att flyga runt med och besöka alla barnen.

    Namnet Befana tycks vara resultatet av en felhörning. Trettondag jul kallas på latin Epiphania. Och när prästerna uttalade detta ord, trodde vanligt folk, som sannolikt var analfabeter, att de sade Befana.

    Jfr den magiska ramsan ”Hokus pokus filiokus”, som ju också den anses vara en förvanskning av bibelord på latin, härrörande från dels nattvardstraditionen (Hokus pokus), och dels från trosbekännelsen (filiokus). Läs mer här om trollformelns ursprung: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hokus_pokus_filiokus .

    FDETDA: Kan du trolla, Magic? Eller du nöjer dig med att vara en Magic PADSO?

    • Hej bbnews!
      Ja, jag sympatiserar verkligen med hunden. Jag blev rädd för Flingmärket Frostis maskot när jag såg en utklädd sån som liten.
      Han var ju tänkt att roa barn men jag tyckte han var urläskig.
      Åh, du går händelserna i förväg. Det beror nog på vår telepatis länk. Det kommer ett inlägg om Befana snart. 🙂
      Haha det där med hokus pokus ursprung är ganska kul X)
      Klart jag kan trolla 😉

Kommentera

