13: Glad Lucia allihop!

Bakom dagens lucka är det naturligtvis en Lucia! Duh!
Jag har redan skrivit ett inlägg om Lucia som ni kan läsa här. Men i dagens inlägg tänkte jag fokusera mer på hur man firat Lucia i Sverige och en del magisk folktro kring Lucia.

Den 13 december var en stor festdag förr och kallades för ”lilla julafton”. Men att någon klädde ut sig till Lucia och lussade var mindre känt. Det blev en allmän tradition först på 1900-talet. Innan dess förekom det bara i överklasskretsar och de tidigaste källorna som beskriver lussande kommer från 1700-talet. Var traditionen med Lucia kommer ifrån är omdebatterat men vissa säger att Sveriges Lucia-tradition kom från Tyskland. Där hade man i protestantiska kretsar ersatt den julklappsutdelande Sankt Nikolaus med Jesusbarnet då Nikolaus var ett katolskt helgon. Jesusbarnet kom på julafton och symboliserades av en vitklädd flicka med en ljuskrans runt håret. Denna julaftonstradition från Tyskland kan ha skapat den svenska Lucia traditionen.
Ursprungligen kommer firandet den 13 december av att vintersolståndet inföll den 13 december på medeltiden. Eftersom det var årets längsta natt trodde man att det var en magisk tid då mörka krafter var i farten. Därför förknippades också dagen med Lucifer (ett av djävulens namn) innan den förknippades med det romersk-katolska helgonet Lucia som led martyrdöden på 300-talet.

Eftersom ingen visste så mycket om Lucia som helgon hittades det på en mängd totalt random och osanna historier om henne för att förklara varför dagen var döpt efter henne. I vissa legender var hon en fru från Värmland som gav mat till folk i nöd. I andra har hon kopplats samman med Lucifer och beskrivits som en av hans närmaste budsförvanter och moder till alla underjordiska väsen…. Stor förvirring med andra ord. 😛

Eftersom Lucia var en sådan övernaturlig natt finns det många läskiga sägner. En sägen berättar om en familj som satt uppe på lussenatten och plötsligt hörde mystiska ljud utanför fönstret. När de tittade ut såg de ett begravningståg komma genom mörkret och snön. De förstod på en gång att detta var ett tåg av lusse-folk, alltså Lucifers släkte! Nästa dag kunde de se spetsiga märkliga spår i snön. Hu!
Det sades också att det var farligt att åka med hjul under lussenatten. Om man gjorde det kunde självaste tomten dyka upp och varna en. I andra, mindre kusliga historier, förknippades Lucia med ordet lus. Därför trodde man att ”lussekärringen” skulle komma och strö ut löss i ens säng på morgonen och därför var det bäst att gå upp tidigt på Lucia-morgonen, haha XD

Hur firar ni Lucia?

Jag hoppas ni alla får en fin dag!

Magic sjunger: ”Sankta Lucia, ge mig en tia, inte en femma, det har jag hemma. Då på vår tröskel stå, sotig och utan hår, vidbrända Luuuciia, vidbrända luuciia…”

4 svar

  1. Sankta Lucia, ge mig en tia, tian var trasig och Lucia var knasigt! Den har jag hört!

  2. Glad Lucia på dig själv, du glädjespridande, trivselskapande och humörhöjande Toppentjej med förmåga att sätta färg på tillvaron!

    Jag noterar med stor tillfredsställelse och glädje, att du lyckas med att förmedla ”ny” (= mindre väl känd) information om luciatraditioner i Sverige och annorstädes. Bravo!

    Detta är ännu en av dina förmågor/talanger: att kunna variera dig. Jag har stämt av med din tidigare Luciaartikel på bloggen (den som du länkar till i inlägget här ovan) och finner att både den texten och adventskalendertexten kompletterar varandra på ett föredömligt sätt.

    Att det förhåller sig på just det viset tycker jag är värt att lyfta fram: alltså det faktum att du inte tuggar om samma information en gång till (som en idisslande ko tuggar om sin föda), utan hela tiden känns dina texter FRÄSCHA och ”otuggade” så att säga.

    Se där ännu ett skäl till varför din adventskalender tilltalar mig så starkt.

    Apropå dina illustrationer: Är det månne du som har tecknat lucian (= bild nr 2 uppifrån räknat) som man kan se inbäddad i denna adventslucketext? Skulle i alla fall inte förvåna mig, om så är fallet.

    En sak jag undrar över är, ifall du vet vad som kan vara anledningen bakom varningen att man ska undvika att färdas med/på hjul under lucianatten? Vad kan det vara som självaste tomten ville varna en sådan ”resenär” för? Kanske vill tomten betona att hjulen står för dörren, och då ska det inte vara hjulfirande ute på vägarna, allra helst som det vid denna tid på året föreligger ökad risk för ishalka, snökaos och dylikt? *usch, vilken dålig vits, men jag kunde i denna arla luciamorgonstund inte komma på något bättre*.

    Apropå detta du skriver om hur luciafirandet har förändrats över tiden. Jag har hört på radion, att det nu för tiden förekommer luciatåg där deltagarna är utklädda till zombier, vampyrer, häxor eller dylikt. I så fall verkar det ju närmast som att Halloweenfirandet och luciafirandet är på väg att ingå ett slags symbiotiskt förhållande (= där de lånar friskt av varandras utensilier och rekvisita). Vet du möjligen något om denna nya trend, Magic TT?

    Till sist: Blev du firad av ditt eget mysiga, storögda luciatåg i dag på morgonen? Sjöng de kanske rent av din eller Pirris varianter av luciasången? Eller de höll mer på traditionerna? Säg bara inte att ditt mumintrolliknande luciatåg försov sig? Slutligen: Hade ditt luciatåg kanske med sig nybakade lussebullar och pepparkakor till dig? Själv smakade jag på hembakta lussekatter och dito pepparkakor redan i går kväll,då vi i den bostadsrättsförening jag tillhör firade Lucia.

    Hur är det,, Magic? Händer det att du själv bakar såväl lussekatter som pepparkakor? Bygger du kanske rent av ett pepparkakshus inför julen? Med Hans och Greta som inneboende? Och som Christopher kan vara hos och leka, medan du jobbar, studerar med mera?

    Ha nu en underbar Tredje adventshelg! De allra bästa välgångshälsningar och dito önskningar till dig, Christopher och luciatåget! Även Valdemar Varulv och Pontus Pottaska hälsare till er!

    • Hej bbnewsab!
      tack så mycket! Du sprider själv glädje och sätter färg på mitt kommentarsfält. 🙂
      Vad bra att du tycker lucia-artiklarna kompletterar varandra. Det är ju ett spännande ämne så jag tycker det förtjänade två inlägg.
      Åh, jag älskar bild nummer två. Tyvärr har jag inte gjort den. 😛
      Hahaha ja, det får inte bli för mycket hjul under vintern. 😉 Min teori om varför man trodde det var farligt att färdas med hjul är nog också att det räknades som en så mörk, snöig, isig och övernaturlig natt.
      Folk var nog rädda för att åk ekipaget skulle halka i mörkret eller något sådant. Så du har nog rätt i att det var mycket rädsla för isfläckar och snökaos. Hahaha jag tycker din vits var rolig XD
      Åh, ett halloween lucia tåg låter helt underbart! Vill ha!!! Skulle gärna se / delta i ett sådant tåg. kanske nästa år… 🙂
      Mitt lilla lucia tåg skötte sig finfint i morse. De var dock så ivriga att lussa att de väckte mig redan vid fyra på morgonen. Men det var det värt 😉
      Jag är inte så bra på att baka. är bättre på att äta 😉 Har bara gjort ett pepparkakshus en gång men det blev väldigt episkt. Jo, jag borde så göra ett pepparkaks hus till Christopher. 🙂
      Ha en riktigt underbar helg du med! Hälsar tillbaka till er alla! 🙂

Kommentera

