11: julfolktro om djur

När vi öppnar dagens lucka hittar vi djur av alla dess slag. Julnatten räknades som jag sagt förut som en magiskt laddad och farlig natt då häxor och trollväsen var i farten. Därför var det viktigt att skydda sina djur. I dagens inlägg ska vi ta en närmare titt på hur man skyddade djuren från fara kring jul förr i tiden.

Man brukar ju säga att djävulen har en bockfot. Därför ansåg man att getterna hade en särskild koppling till djävulen och därför kunde man inte lita helt på dem. För att hindra getterna från att hitta på något bus lurade man dem att det inte var julnatt utan nyårsnatt! På nyårsnatten (också en magisk natt) skulle man göra tvärtom och lura getterna att det var jul. Stackars getterna! De måste ha blivit helt fårskalliga av förvirring…. 😛 *awkward dålig-ordvits-paus*

När man matade djuren på julnatten fanns det en mängd ramsor man kunde läsa för att skydda djuren. Här är ett exempel på en sådan ramsa från Västergötland: ”Ät och drick så du blir tjock och feter som björnen i skogen som inget får.” I Dalsland läste man upp denna rytmiska strof:
”Ät väl å trivs väl!
dä ä julekväl i kväl,
trinn som ål,
stark som stål,
Ät å hör göken i år!”
Enligt en annan tradition, också från Dalsland, skulle man gå runt till alla djur och säga tre gånger: Det är julekväll i kväll, ät väl och trivs väl” efter att ha läst spottade man tre gånger. När man gjort det vid alla djur gick man runt husets tomt och bad till Gud att han skulle välsigna hemmet och familjen.

Har ni husdjur?

5 svar

  1. Jag ser att jag hinner med att kommentera lucka 11-texten. Lucka 10-texten får jag nog vänta med till i ”morgon”, dvs nån gång under den 11 december..

    Jag frapperas över hur beläst du är om våra seder och traditioner. Jag har ett tips till dig. Varför inte kontakta etnologiska eller om det kanske heter etnografiska institutionen vid Stockholms universitet och be om deras kurslitteraturlistor. Vid ett besök hos institutionen (jag tror den finns vid Nordiska Muséet) skulle du kanske rent av kunna få ta del av studenternas kandidatuppsatser, alltså vetenskapliga arbeten med etnologiskt/folkloristiskt innehåll.

    Numera finns väl alla sådana kandidatuppsatser att läsa på webben. Har för mig det finns en webbsajt som heter Uppsatser.se eller något liknande. Men det kan du ju också fråga om när du kontaktar institutionen.

    Ofta brukar sådana här institutioner sammanställa egna kompendier, innehållande delar/partier av olika böcker, så att man som student inte ska behöva ruinera sig på all kurslitteraturinköp.

    Tyvärr är det nog dålig arbetsmarknad för etnologer/folklorister – men inget hindrar ju att man hemmavid läser in enbart sådana delar i kursplanen som intresserar in.

    Hur som helst så tror jag, att du skulle finna ett kontakttagande med den etnologiska/etnografiska institutionen vid Nordiska Muséet berikande. Om inte annat skulle du få upp ögonen för hur man kan söka sig fram till spännande litteratur samt ta del av hur blivande folklorister går till väga, när de samlar in sina data (allt från fältintervjuer med gamla människor till litteratursökning).

    Nu poppar det upp ett namn i mitt huvud: Carl-Herman Tillhagen. Ät det ett namn du känner till, Magic? Tag annars och läs om honom och alla hans böcker här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl-Herman_Tillhagen .

    Han var precis som du intresserad av gammal folktro, skrock och dylikt. I honom har du ännu en själsfrände efter vad jag kan förstå (tyvärr är han avliden nu).

    I denna lucka 11 skriver du om skrock och julfolktro om husdjuren. Inte oväntat har Carl-Herman Tillhagen intresserat sig för samma sak som du. Det gäller för övrigt det som du har tagit upp i tidigare luckor.

    Jag avslutar med att lista ett antal böcker som C-H Tillhagen skrivit och som har boktitlar som berättar vad de handlar om:

    Folklig läkekonst (1958)
    Folklig spådomskonst (1961)
    Glada juledagar (1965)
    Fåglarna i folktron (1978)
    Folklig ordakonst (1980)
    Järnet och människorna, verklighet och vidskepelse (1981)
    Vardagsskrock (1982)
    Barnet i folktron (1983)
    Jaktskrock (1985)
    Arbetsliv och julglädje (1985)
    Malmsägner och gruvskrock (1988)
    Vår kropp i folktron (1989)
    Vattnens folklore (1997)

    Visst låter väl det intressant.

    För övrigt tycker jag så här, Magic: Om du planerar några större projekt – som till exempel en mer ämnesfördjupande adventskalender för vuxna som vill veta lite om julens alla traditioner, mat, figurer etc – då kan vi väl hålla kontakt. Jag lovar att göra mitt bästa för att tipsa och råda dig om ämnesval, infallsvinklar etc samt att hjälpa dig med research och annat faktamaterial. Jag har faktiskt en hel del sparat på min dators hårddisk, och jag delar det gärna med dig, om du anser att du har någon nytta därav.

    Nähä, nu måste jag sluta för i natt. Läggdags nu. Spöktimmen är över för länge sedan.

    Säger därför GODNATT till nattugglan Magic GS, HH, RM, TS och TT! Och till Christopher, förstås. Även Valdemar Varulv hälsar till er båda.

    • Hej bbnews!
      Åh, vila bra råd och tips. Tack så jättemycket. Jag har läst en hel del av Ebbe Schön och mycket info kommer från honom.
      Men Car-herman Tillhagen har jag helt missat. Ska lugnt kolla upp hans böcker. 🙂 De låter fantastiska bara på titlarna.
      Kommer nog önska mig några av dem när jag fyller år. 🙂
      Eller så kanske jag får dem av Christopher eller Valdemar varulv? Man vet ju aldrig vad de har för planer såhär i juletid 😉

  2. Jag har en bondkatt och brunrandig, han är 6 år, Måns, född den 12 maj och född i oxens tecken. Det finns katthoroskop och hundhoroskop på internet! Min lilla älskling! 😀

  3. Ebbe Schön berättar om folktron på tv förut förlängesen och då måste jag lyssna ordentligt för jag vill höra allt han berättar! C-H Tillhagen vill jag veta mera av, folktron och så! 🙂

Kommentera

