9: Julpynt

Om ni inte redan har julpyntat så är det hög tid för det nu! 🙂 Bakom den andra luckan i Magic´s adventskalender hittar vi mängder av julpynt. 🙂 Vi ska ta en titt på hur man pyntade förr och den magiska tron runt julkärven.

 

Man tog det finaste man hade och hängde upp runt juletid såsom smycken, ljustakar, porslin, träsniderier, bonader osv. I Älghults socken var det till exempel vanligt att hänga upp allt garn man ägde som dekoration (och för att man ville skryta med allt sitt garn) 😉
Utanför huset satte man upp julruskor och julkärve.

Julkärven var förr i tiden en stark symbol för juletider och är helt enkelt en sädeskärve av havre som man hänger ut som mat åt småfåglarna.
Enligt en magisk tro från Sörmland ska julkärven sättas upp före klockan tolv på julafton och tas ner före ”kyndelmäss” i början av januari. Om man inte följde dessa regler trodde man att pigorna och drängarna inte skulle arbeta ordentligt under året. Det var vanligt att man kallade kärven för lyckobringande. Därför tog man vara på den istället för att slänga bort den och använde den som foder. Förmodligen var det mer av ekonomiska skäl än av skrockfullhet dock… Man sa att man ville ta vara på kärvens lycka men sanningen var att man behövde all halm man kunde få. Det sades också att det var extra bra att ge julkärven till kor som skulle kalva då de behövde den magiska kraften. Det skulle även göra kon mer sugen på att ”umgås” med tjuren… 😉
Enligt en annan legend så var det inte fåglar som njöt mest av julkärven utan asaguden Tors bockar. Genom att bjuda bockarna på kärve så skulle man skyddas mot blixtnedslag under året eftersom Tor var åskans gud.

Hemma hos mig dekoreras det bland annat med detta bedårande lucia-tåg som min mamma gjort baserat på mina barnteckningar. Som ni ser innehåller tåget alla viktiga julkaraktärer: Lucia, tärna, tomte, ängel, djävul och bagare 😉

Ovan ser ni min älskade gosetomte. ❤ Han är dock inget julpynt utan han är framme året runt. 🙂 Jag hittade hon på flygplatsen i Boston en gång jag var där och blev helt kär! Kolla in den där blicken! Han är världens sötaste lilla boll! 🙂

Ovan ser ni min adventstjärna. 🙂

Nu förtiden känns ju adventstjärnan som ett grundläggande julpynt. Men faktum är att adventstjärnor är en ganska ny tradition i Sverige. De kommer ursprungligen från Tyskland och blev populär i Sverige först på 1940-talet.
Jag älskar traditionen med adventstjärnan. Den är så mysig och vacker!

Brukar ni julpynta?

22 svar

  1. Jag julpyntar vid första advent!

  2. Högsta möjliga julstämningsfaktor på detta inlägg, Magic!

    Och, ja, din älskade gosetomte är ju bara för go och söt. Den goaste jultomte som jag någonsin har sett. Den lär man inte kunna skrämma några barn med.

    Även din egen adventsstjärna ser mysig ut. Stilren och utan krusiduller. Den är just vad den utser sig för att vara (och inget mer därutöver): en adventsstjärna som lyser i decembermörkret (ungefär som du, Magic, lyser upp detta vintermörker för alla oss som följer din adventskalender och med dess hjälp försätter oss i julstämning).

    Kul också med bilderna på ditt luciatåg, basewrat på dina barnteckningar. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett likadant luciatåg hemma hos mig. Riktigt smakfullt, dessutom originellt! Skulle utan vidare kunna säljas i en presentbutik eller dylikt.

    Du verkar tillhöra en konstnärligt begåvad familj. Jag misstänker att du rent av skulle kunna ha en framtid som designer av olika prydnadssaker/presentartiklar. Varför inte saluförda under varumärket ”It’s kind of Magic” eller något liknande? En sak är i alla fall säker: Du har många strängar på din lyra, Magic.

    Stort TACK för alla dessa juliga och julstämningsförhöjande foton/bilder som du har illustrerat dagens lucktext med!

    För övrigt: Intressant information om julruskor och julkärvar. Inte alls ruskig eller kärv att ta del av.

    • hej bbnewsab!
      tack! 😀
      Eller hur! Tycker fånigt mycket om den tomten alltså. Jag hoppas dock att han inte blir högfärdig nu efter att ha fått vara med på bloggen 😉
      Åh, ja, det är så mysigt med adventstjärna. Den lyser upp mina dagar. Men inte lika mycket som dina kommentarer! För de lyser verkligen upp min tid i vintermörkret. 🙂
      Tack! Ska hälsa min mamma det. 🙂
      ”It´s kind of Magic” är en perfekt cahchfrase. Vem vet? En dag kanske … 🙂
      Hahaha tur att inlägget inte var ruskigt och kärvt trotts temat! 🙂

  3. FDETDA: Har du givit din mystomte något namn?

    Eller han tvingas leva sitt liv namnlös? *inte bra*

    Bara du inte sett till att han ska heta Viktor Vampyr; det skulle inte Valdemar Varulv gilla. *OBS! Detta är ett internt skämt för bara Magic och mig, som ju båda tycker om att leka med orden. En liten hemlis så att säga.* 🙂

    • Tyvärr kallas han bara för tomten. Det är sant att det är en stor miss. Men jag är rätt dålig på namn.
      Jag tar gärna emot förslag. 🙂

      Hahaha ja viktor vampyr eller valdemar varulv känns lite för stora och läskiga för en sådan liten söt tomte… ^^

  4. Du skskriver så bra och som bbnewsab sa du lyser verkligen upp i vinter mörkret och man längtar så mycket efter att gå in på den här bloggen! Och jag tror att alla på den här hemsidan håller med mig om att du är bäst på att skriva om sånt här! 🙂

  5. Jag har faktiskt ett namnförslag till dig, Magic, att föreslå.

    Varför inte ge din gosetomte ett ”tomtenamn” som ibland används i USA: Christopher Kringle. Vilket oftast förkortas ned till Kris Kringle.

    Namnet i fråga kommer från en film som heter ”Santa Clause is Coming to Town”. I den filmen förekommer det fem alfer/alver som heter Ringle Kringle, Dingle Kringle, Zingle Kringle, Tingle Kringle respektive Wingle Kringle. Alla fem är bröder.

    De här alferna/alverna (alf = övernaturligt väsen, släkt med älvor) får hemma i sin bostad en dag höra, att det ringer på ytterdörren.

    När en av bröderna går för att öppna dörren, finner han dock ingen där. Med undantag för ett litet barn, som har dumpats utanför dörren av någon okänd.

    Så han ropar på sina bröder. Tillsammans undersöker de barnet närmare och finner då, att han bär på en namnlapp. Enligt denna lapp heter barnet Kris (ibland stavat Kriss, mer sällan Chris).

    Meningen är förstås att man medelst det namnet ska få associationer till Kristus, dvs Jesusbarnet. Ibland kan hans förnamn som sagt också stavas Chris, vilket naturligtvis för en engelskspråkig ”målgrupp” gör det ännu lättare att tänka på Kristus, ett namn som i engelskan stavas Christ.

    Många ser då också en koppling till Christopher, på svenska Kristoffer (eller Christoffer), ett namn som ursprungligen betyder ”den som bär Kristus”.

    Enligt en sägen ska en person en gång ha burit det lilla Jesusbarnet över en strid flod. För denna goda gärnings skull beslöt katolska kyrkan att helgonförklara mannen i fråga. Han kom därefter att bli alla resandes speciella skyddshelgon, Sankt Kristoffer (Saint Christopher på engelska).

    Och så förhåller det sig än i dag, om jag har förstått saken rätt.

    Tillbaka nu till ”hittebarnet” hos bröderna Kringle. Det kändes rätt självklart för dessa fem bröder att detta ”hittebarn” skulle få växa upp som Kris Kringle.

    Från namnet Kris Kringle är naturligtvis steget inte långt till Christ Child (Kristusbarnet, Jesusbarnet). Vägen dit går via det tyska ordet Kristkindl. Mer om detta nedan.

    I Tyskland och en del andra europeiska länder med tysk befolkning kallade man det lilla Jesusbarnet för just Kristkindl, (ibland stavat Christkindl) vilket betyder precis det, alltså det lilla Kristusbarnet eller det lilla Jesusbarnet.

    I den tyska folkloren sågs Kristkindl som en gåvobringare, dvs som en sorts tidig ”konkurrent” till dagens gåvobringande, julklappsutdelande jultomte, han som i den anglosaxiska världen numera kallas för Santa Claus eller bara Santa.

    Namnet Santa Claus är en förkortning av Saint Nicholas, på svenska Sankt Nikolaus . (Ordet ”sankt” kommer från latyinets ”sanctus” = ”helig”.)

    Den som åsyftas är ytterligare en äldre ”släkting” till dagens jultomte. Sankt Nikolaus, som blev helgon just för sin stora givmildhet, är än i dag en storsint gåvoutdelare i många länder (som regel firad den 6 december, då Niklas och Nikolaus har namnsdag i svenska almanackan).

    Tillbaka nu till USAs tyskspråkiga invandrarbefolkning. Dessa invandrare tog sålunda, föga oväntat, med sig KristKindl-traditionen till sitt nya hemland. De engelskspråkiga amerikanerna förvanskade sedan i sin tur den tyska benämningen Kristkindl till engelska Christ Child, vilket förstås har samma betydelse.

    Kristkindl var känd som en gåvobringare i germansk folklore, och amerikanernas Christ Child fick därmed självklart övertaga också den sysslan.

    Så för att sammanfatta: Det vore väl inte helt fel att ge din amerikanska gosetomte den sortens ”stamtavla” som jag just har beskrivit här ovan? Kris Kringle, alltså.

    Förresten: Är du helt säker på, Magic, att din mystomte inte hade en namnlapp runt sin hals, han också, när du köpte honom i Boston? Precis som Kris hade när de fem bröderna Kringle fann honom på förstutrappen..

    • Hej bbnewsab!
      Åh, vilken gullig historia och intressant. har inte hört om den förut eller om Sankt Kristoffer.
      Ja, jag tycker det är ett bra namn.
      *Magic lyfter upp gosetomten*
      I faderns, sonens och den helige andens namn döper jag dig till Christopher Kringle 🙂

  6. Å. vad roligt att höra, Magic! Kan inte jag få bli hans fadder? Läs mer om fadder och den personens åtagande/uppgifter här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fadder .

    Jaha, då har din gosetomte samma förnamn som en viss Christopher O’Neill. Han som är gift med prinsessan Madeleine.

    Kan just undra om Christopher Kringle är av kunglig börd. Jag får en känsla av att det kan förhålla sig så. Vad tror du, Magic?

    Apropå ingenting, här är en intressant länk om tematik, motiv, rollfigurer och dylikt i sagor: http://www.falkoping.se/download/18.74a47667127d3ad7348800024921/Sagans+k%C3%A4nnetecken.pdf

    Som framgår av den översiktsartikeln spelar just prinsar ofta en framträdande roll i sagornas persongalleri.

    Det är inte utan att jag misstänker att Ödet ville, att du skulle möta din gosetomte under ett av dina besök i Boston, Magic. Jfr talesättet ”Kaka söker maka”. Dvs du och Christopher Kringle verkar ha mycket trevligt ihop och synes vara varandra till stor glädje.

    • Hej bbnews!
      Såklart du får bli fadder. Christopher kan vara både stolt och glad att han har dig 🙂
      Åh, tack för länken. Tycker sådant är jätteintressant. Läste nyligen boken sagotolkning av Marie Louse von franz.
      Att analysera sagor är ju rätt likt att analysera tillexempel drömmar. 🙂

      Nawh, jag och Christopher var ämnade för varandra. 😉

  7. Jag bugar ock tackar och lovar att göra mitt bästa för att se till att Christopher blir en väluppfostrad tomte. Han får absolut inte bli som den vresige, kitslige och kinkige svenska gårdstomten, det vore katastrofalt. om så bleve fallet.

    I stället ska Christopher Kringle uppfostras till att behandla dig som den magiska sagoprinsessa du själv är, Magic!

    Det kommer att bli min huvudgift som fadder åt Christopher.

    • Hej bbnews!
      Åh, tack! 😀 Det låter verkligen perfekt! 🙂
      Hahaha ja vi vill ju inte att Christopher ska ha ihjäl min bästa mjölk ko 😉

  8. Ingen risk att Christopher ska ha ihjäl dina mjölkkor, Magic! Oroa dig inte för det. Det ska jag som Christophers fadder se till.

    Jag ser nu i min mejl-inkorg att CNN skickat ut ett neddelande till sina abonnenter världen över om att din så söta gosetomte äntligen har erhållit ett namn.

    Så här ser mejlet från CNN ut:

    CNN Breaking News
    Inkorgen

    CNN Breaking News
    Kl 01.19 (5 timmar sedan)

    Text of Breaking news in English

    Översätt meddelande till svenska

    Miss Magic Girl’s cuddly brownie, born in Boston, Massachusetts, has got a name at last, according to the Swedish news agency TT (Tidningarnas Telegrambyrå).

    He was baptized in Miss Magic Girl’s home in Stockholm, Sweden, just a few hours ago. His full name is from now on Christopher Kringle.

    His godfather is reported to be a Swedish man called bbnewsab, who has promised to make Christopher Kringle a well-mannered and polite brownie. Not like the common Swedish grey brownies who usually are brought up very badly.

    Stay tuned! This is a developing story.

    • Hej bbnews!
      Åh, äntligen lite spännande nyheter att läsa! Så trevligt!
      Bästa tidningsartikeln på länge vilket Christopher håller med mig om 😀

  9. Ännu en fascinerande sak med dig, Magic, är din förmåga att, åtminstone tillsammans med mig, skapa en sorts fantasivärld där så att säga saga och verklighet smälter samman.

    I denna kreativa låtsasvärld finns alltså just nu du, Christopher och så jag, hans fadder/gudfar.

    Det är länge sedan jag hade så här kul. Jag stortrivs på din Facebooksida och jag njuter av dina båda bloggar. Det är nästan som att bli ung på nytt och ha hela livet framför sig. Men kanske bäst av allt: Din emotionella och empatiska intelligens, din kreativa hjärna, din breda beläsenhet och höga allmänbildning imponerar på mig mest hela tiden. It’s kind of Magic, skulle man kunna säga.

    Jag har ingen aning, men jag misstänker att det här ”rollspelet”, som nu även Christopher har blivit en del av, på sätt och vis påminner om ”professionella” rollspel som man kan deltaga i.

    Vet du vad, Magic? Jag gissar att du känner till och kanske rent av har testat den där sortens ”professionella” rollspel som jag syftar på. Om det stämmer, berätta då gärna om dina egna upplevelser av dem. Typ vad de handlar om, vad de går ut på, hur man skapar/väljer sin rollfigur osv.

    Du skulle måhända kunna ta och skriva skriva en hel bloggartikel om hur det känns att deltaga i olika sorters rollspel. Förslagsvis på din blogg The Cabinet of Miss Magic, eftersom det är där du brukar berätta om dina läs- och filmupplevelser med mera.

    Nu ska jag för övrigt surfa över dit, ty jag ser att du har publicerat ett nytt inlägg där. På återhörande där på den bloggen.

    • Hej bbnews!
      Tack! Åh, jag älskar också all vår kontakt och vår lilla fantasivärld med Christopher. 🙂
      (Btw, flera har klagat på att deras kommentarer till mig inte gått fram. Så om du skrivit något jag missat så är dett wordpres´s fel och inte jag som dissar dina kommentarer. Så att du vet)
      Ja, jag har spelat rollspel (bara en gång tyvärr). Men det var riktigt kul. Jag och några kompisar satt uppe och spelade nästan ett helt dygn. :-O
      Det rollspelet var byggt på en bok som jag tyvärr inte minns namnet på. Det var inget jag hade läst men det var ändå roigt att komma in i den världen genom rollspelet.
      Rollspel är ganska likt improvisations teater (vilket jag höll på med mycket förr)
      Men rollspel har en spelledare som håller koll och leder historien framåt. Varje gång man ska göra något (som att slåss eller duellera) så slår man tärning för att få veta om man lyckades eller inte. Jag kan blogga mer om det i framtiden 🙂
      Tack för alla din uppskattning! Du ska veta att ditt stöd betyder väldigt mycket för mig. Ser alltid fram emot dina kommentarer 🙂

  10. Tack själv, Magic, för allt du bjuder på både i dina bloggar och i Facebookgruppen.

    Nej, jag har nog fått fram alla mina kommentarer (den senaste skickade jag till The cabinet of Miss Magic strax efter midnatt/spöktimmens inledning). Jag har helt enkelt inte hunnit kommentera lucka nr 10 ännu – och inte ens hunnit läsa alls det som döljer sig bakom lucka 11 (men jag att din text hade anlänt till min webbläsares mejl-inkorg

    Så nu är min plan att jag ska börja med att ta mig en titt på vad som döljer sig bakom lucka 11.

    Fast innan dess måste jag bara berömma dig för att du har den där sällsynta förmågan att kunna förklara saker på ett begripligt vis. Som nu detta med rollspel, om vilket du skriver i kommentaren ovan. Eller som när du på Facebooksidan förklarade skilnaden mellan wicca och häxa.

    Du får allting att se så enkelt ut. Men jag VET, att det är svårt att uttrycka sig begripligt och enkelt. Men du synes göra det med sådan lätthet – och därtill snabbt – att jag nästan blir avundsjuk på dig och önskar att jag själv hade mer av den egenskapen (att kunna göra det svåra enkelt)..

    Med tanke på din pedagogiska kapacitet, Magic,samt din förmåga att levandegöra och skapa spänning när du delar med dig av dina kunskaper – jösses vilken bra och omtyckt mellanstadielärare du skulle ha blivit, ifall du valde att satsa på den yrkesinriktningen. Det lyser (bildligt talat) om dina texter, så rimligen måste det betyda att du själv också, som medmänniska, har en lysande personlighet (jfr begrepp som aura).

    Jag har i eftermiddags tänkt mycket på dig, fastän jag inte hade tid att gå in på internet då.

    Och när jag hade tänkt färdigt, kom jag fram till följande resultat: GS, HH, RM, TS och TT.

    Men vad är nu detta för gallimatias, undrar du säkert nu?

    Ja, det undrar faktiskt jag också… 🙂

    Nä, jag bara skojar med dig. Visserligen är jag galen – fast inte på DET viset, om du förstår vad jag menar med det (vilket jag tror att du gör, själsfrände där). 🙂

    Så därför ska du nu få svaret på bokstavskombinationsgåtan.

    Med dessa fem bokstavskombinationer anser jag, att jag karakteriserar dig väl och fångar själva essensen av dig. Kort sagt: beskriver din väna och så sympatiska personlighet.

    GS = GlädjeSpridare.
    HH = HumörHöjare.
    RM = RegnbågsMänniska (= en person som kan sätta färg på tillvaron och lysa upp vardagen med en underbar lyster).
    TS = TrivselSkapare.
    TT = ett slags sammanfattning av dessa fyra ovan nämnda egenskaper, vilka tillsammans alltså gör dig till en TT. En ToppenTjej.

    That’s you in a nutshell! And it’s really kind of Magic! Viktoria Vampyr kan ta och slänga sig i väggen, låter Valdemar Varulv hälsa.

    Här och nu är det Magic som gäller.The one and only!

    • Hej bbnews!
      Vilken tur att dina kommentarer kommit fram. Då var det nog inte så mycket problem med wordpress som jag trodde. 🙂
      Nawh, tack! Blir sååååååååå glad!!!! 😀 😀 😀
      GS, HH, TS, TT var de finaste bokstäverna jag någonsin fått av nån! 🙂

  11. Jag säger som Christopher brukar säga till mig: She deserves it!

    Han föredrar tydligen att hellre prata engelska än svenska med mig. Men jag har sagt åt honom, att nu är Sverige hans nya hemland, och att han därför måste lära sig att tala och skriva bra svenska också.

    Som jag förstod det hela, så lovade han att öva ordentligt. Sedan sade han något till, som jag gärna vill förmedla till dig, Magic.

    Han sade att du redan hade lärt honom mycket, både språkligt och annat. Och att han verkligen stortrivs hemma hos dig.

    Jag nickade instämmande och höll med. Och berättade för Christopher om vad GS, HH, RM, TS och TT står för.

    När han hade fått höra/veta det av mig, utbrast han spontant: Absolutely! It’s right on spot. I can but agree.

    Så Christopher tycks vara mer än nöjd med att få bo hemma hos dig.

    Just nu ägnar han ofta eftermiddagarna åt att leka med deltagarna i ditt fina (eller ”very beautiful” för att använda Christophers egna ord) luciatåg, allt under det att din tända adventsstjärnas ger ifrån sig sitt behagliga, milda sken.

    Så det är mycket som är ”Kind of Magic” hemma hos dig just nu.

    • Nawh! 🙂 Tack till er bägge! 🙂
      Ja, han får öva lite på svenska varje dag. Det är bra att höra att han trivs hos mig trotts att jag får honom att läsa läxor. ^^
      Det är tur att Christopher och Luciatåget är vänner. Även om de är lite busiga ibland ^^ Idag hade de gömt undan alla mina pepparkakor! Men de kunde inte hålla sig och gav snart tillbaka dem 🙂

Kommentera

