7: Julgranen

Bakom dagens lucka hittar vi en julgran! Låt oss undersöka julgranstraditionens bakgrund.

Träd har genom alla tider förknippats med liv. I det gamla romariket dekorerade man levande träd under Saturnusfestivalerna. I Europa hade man hedniska firanden runt vintertid innan kristendomen slagit igenom då man dekorerade levande träd med ljus och frukt. När Kristendomen tog över gav kyrkan dekorerandet av träd en ny betydelse. Träd förknippades med det Jesu eviga liv.

Vår kära inomhusjulgran har sin förfader i den skandinaviska utomhusgranen. Utomhusgranen ställdes utanför hemmen under vintertid. Troligtvis för att skrämma bort onda krafter. Dessa granar barkades av längst ner så att de endast hade kvar sina grenar på toppen vilket måste ha sett rätt lustigt ut… ^^
Att ta in den stackars utomhusgranen och göra om den till en inomhusgran skedde ursprungligen i Tyskland och Schweiz under 1500-talet. Seden spred sig till svenska överklasskretsar under andra halvan av 1700-talet. Men det dröjde fram till början av 1900-talet innan den blev en tradition bland allmänheten. De tidiga julgranarna var ofta små och stod i krukor eller på bord. De dekorerades med ljus och äpplen innan det i början av 1900-talet blev vanligt med girlanger, flaggor, pappershjärtan och annat krimskrams. ^^
I Sverige är nog de flesta än i dag rätt traditionella vad det gäller julgranspynt. Jag måste säga att jag personligen föredrar hur det är i USA där man kan hänga vad som helst i granen; colaburkar, sushi, skor och ufon. Ni kan läsa mer om det i ett av mina gamla inlägg om ni klickar HÄR.

Vi hade alltid julgran i min familj när jag var liten men har skippat granen de senaste åren. Det har helt enkelt inte känts så viktigt att ha julgran typ… 😛 I år har vi det lysande julriset istället som ni kan se på bilden ovan 🙂 Åh! Glitter! *_*

Brukar ni ha julgran?

17 svar

  1. Först var det en riktigt gran som barrar när jag var liten och sen en stor plastgran som blev stulen och nu har vi, mamma och jag en liten plastgran på bordet! Det räcker så! 🙂 Längtar hem till julen!

  2. Utmärkt, Magic, att du väljer att ha julgranen bakom en av luckorna som dagens tema i din adventskalender! Julgranar, om något, hör verkligen julen till. Det finns massor av skrock kring granar över huvud taget, inte bara julgranar, något som du så förtjänstfullt tar upp i din kalendertext.

    Icke desto mindre vill jag tipsa dig om en jättebra länk till en artikel som tar upp alla möjliga aspekter på detta med (jul)granar; se: http://www.shenet.se/vaxter/gran.html .

    I den artikeln får den vetgirige till och med tips om hur man ska förfara, så att granen kan stå länge utan att barra.

    Barrande granar är förvisso inget kul. Så runt millennieskiftet gick jag för min egen del över till stor plastgran i stället. Sedan blev det en liten bordsjulgran, också den gjord av plast.Och numera har jag ingen julgran alls, eftersom jag oftast är borta över julen.

    Jag tänkte avsluta denna kommentar med att välja ut några citat från den där artikeln som jag tipsade om här ovan.

    CITAT 1: Namnet gran, i fornsvenska sedan före 1500-talet, är besläktat med liknande germanska ord med ursprunglig betydelse framstickande, spetsig.

    CITAT 2: Grekerna helgade granen åt havsguden Poseidon och höll i hans namn de korintiska spelen där segrarna pryddes med grankvistar – enligt en del var det tallkvistar, vilket ju verkar behagligare.

    CITAT 3: Det gick också att lura kringstrykande gengångare med en gran vid dörren – när de såg granen trodde de att huset hade sorg och hejdade sig. […] De vassa barren [ansågs] hindra den döde från att gå igen; försökte han skulle han sticka sig. [Tillägg av mig: Jämför seden att lägga granris utanför ytterdörren och på våra gravar; man ville alltså inte bli gästad av några döingar under julhelgen.]

    Vi får också veta att de tidigaste inomhusjulgranarna ofta blev behängda med oblater, äpplen, kakor och guldpapper.

    När jag växte upp (så där i slutet av 1800-talet ungefär), var det vanligt med smällkarameller (kolla in: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4031&artikel=4237747 ) som julgranspynt. Och av olikfärgat papper som klipptes i ca en centimeter breda remsor flätade vi, både i skolan och hemma, ett slags små julkorgar, vilka sedan hängdes upp i granen.

    Både dessa smällkarameller och julkorgarna stoppade vi som regel lite julgodis i. Därefter inväntades julafton, då det så att säga blev skördetid, dvs dags att äta upp godiset. Är detta något som du känner igen, Magic?

    Dessutom hade vi tomtebloss. Vad lycklig jag var när jag fick tända ett sådant tomtebloss. Jag har sett i affärerna att det faktiskt går att inhandla tomtebloss än i dag. Men såvitt jag vet är tomtebloss i julgranen ganska ovanligt numera. Kanske är man rädd för att julgranen ska fatta eld? Har du tänt några tomtebloss, Magic? Eller du nöjer dig med att tindra med ögonen?

    • Hej bbnews!
      Tack! Ja, granen är ju ett måste. ^^
      Åh, tack för länken! Massa intressant information!
      Roligt att gran kommer från ordet spetsig. Det passar jag väldigt bra. 🙂 Intressant att granen kan skydda från onda andar. Kanske borde skaffa gran själv då trotts allt? 😉
      Ja, smällkarameller gjorde vi när jag var liten också och hade i granen. Kul! Hahah men du kan inte lura i mig att du växte upp i slutet av 1800-talet. Eller är du över hundra år? 😮
      Tomtebloss är fina men det var länge sen vi hade sånt hemma hos mig. Hahaha japp! Här tindras det med ögonen! 😉

  3. När jag var liten pojke så kom pappa hem med en julgran som visade sig lukta nåt fruktansvärt när den stått inne ett tag.

    Min pappa prövade duscha den i badkaret men lukten
    var kvar.

    Tillslut kapade han ner den och stoppade ner dess grenar och stam i en stor papperssopsäck.
    -Vi klär sopsäcken med ljus och kulor, sa han.
    He he…

  4. Vem vet, kanske berodde den vidriga lukten på att en demon hade fastnat i Jörgens pappas gran? Bra i så fall att den styckade granen lades i en sopsäck.

    Fast jag hoppas då förstås samtidigt, att Jörgens pappa inte av misstag också råkade skära sönder den demon som alltså möjligen befann sig i julgranens inre, Sånt kan ju lätt hända, när man inte ser ett barr.

    Å andra sidan lär den eventuella demonen nog ha klarat sig undan pappans såg och kniv, ty annars skulle demonens andekompisar antagligen ha hämnats genom att hemsöka och spöka i den bostad, där Jörgen bodde tillsammans med pappa och resten av familjen.

    Vad tror du, Magic, om min teori därvidlag? Har jag löst mysteriet med den illaluktande julgranen? Eller är jag bara galen så där i största allmänhet?

    • Hej bbnews!
      Jag älskar demonteorin och tror fullt ut på den ^^
      Jag hoppas den stackars demonen överlevde den kniviga situationen 😉

  5. Jag som trodde du skulle såga min demonteori. Men fel hade jag. Kanske använde sig Jörgens pappa av en bladlös kniv utan skaft?

  6. Jag är lite pynt-tokig, har sex granar här hemma i våran tvåa för tillfället. De har lite varierande storlekar, olika färger och olika typer utav pynt! 😀 jag älskar julpynt så det brukar se ut lite som en julpyntsbutik när jag är klar, haha! 😀

  7. ”Ni kan läsa mer om det i ett av mina gamla inlägg om ni klickar HÄR.”
    Länken till ditt gamla inlägg där är borta. Har säkert läst det där inlägget innan då jag läste igenom hela bloggen en gång men minns inte så tänkte läsa igen ^^

    Ska börja hänga upp ufon i granen från och med nu 😀
    ufon och aliens ;D

    Är egentligen riktigt slös på träd :/ Hugger ner massa granar, tar in i huset för att sedan slänga ut den igen senare.

Kommentera

