5: julklappar

Efter allt spökande igår känner jag att det får vara något lite mindre läskigt bakom dagens lucka. En julklapp! *Magic klappar till dig* 😛
Vi hittar också en pistol och ett gevär. Varför? Det får ni se!

Julklappar känns ju som en trevlig och vänlig tradition. Men ursprungligen var de inte snälla gåvor utan busgåvor. Folk smög runt husen på julafton och slängde in vedträn, grisfötter och halmgubbar i husen när ingen såg. Ordet julklapp kommer från att man klappade på dörren innan man sprang iväg fort för att inte bli fångad av husfolket. Om julklappsudelaren blev fasttagen blev den ”motvilligt” indragen i huset och bjuden på en sup. Det vore rätt kul om denna tradition funnits kvar tycker jag. Men inga grisfötter! Usch! >_<

Vad var det där med geväret / pistolen om då?
Jo, det var ju så att efter allt julpyntande och bakande blev folk så trötta på julen att de tog fram pistolen och sköt ner allt pynt och alla bakverk. Nej, vänta! Så var det inte! Nej uttrycket att ”skjuta in julen” står faktiskt för en gammal julfirar tradition. 🙂

På julafton förr i tiden gick både unga och äldre män ut beväpnade med antingen gamla ryttarpistoler eller gevär. De gick från gård till gård och sköt utanför husen. Efter att ha gett sig till känna med ett skott blev de oftast indragna i husen där de fick en sup och en bit mat. Sen gick de vidare. Det fanns lite magisk folktro kring själva skjutandet vilken gick ut på att skottlossningen skrämde bort otyg och onda väsen. Men mest gjorde man det för skojs skull. Dock tog ofta skjutandet farliga vändningar då de som avfyrade bara blev fullare och fullare… Man kan lugnt konstatera att fler människor skadades av denna tradition än av övernaturliga väsen….

Har ni köpt julklappar ännu?

Vad önskar ni er i julklapp?

Tänker ni skjuta in julen? (Snälla, säg nej.)

10 svar

  1. Jag ska snart köpa julklappar! Jag vill ha strassörhängen, kecha cd, presentkort, smink, hello kitty strumpor, bok om övernaturlghet, Hårinpackning!

  2. Skjuta in julen? Det där påminner om vad jag sett på tv om bröllopsfirande i Mellanösterns arabländer. Då brukar också bösskott avfyras upp i luften. Varvid det understundom händer att kulan på sin väg ned mot jorden igen träffar och mer eller mindre allvarligt skadar någon av bröllopsgästerna. Här är förresten en bra artikel om hur farlig den sortens sedvänja kan vara: http://www.straightdope.com/columns/read/1199/can-a-bullet-fired-into-the-air-kill-someone-when-it-comes-down

    Så, nej. Skjutning är inte my cup of tea. Inte ens om det handlar om att skjuta upp i abstrakt/symbolisk bemärkelse.

    En sak jag undrar lite extra över är det du skriver om traditionen att klappa/banka på dörren för att därefter kasta in en grisfot, ett vedträ eller dylikt i stugan. Och sedan springa därifrån.

    Alltså: Blev det verkligen inte ett värre straff än att bli bjuden på en sup? Då var det väl inte många av upptågsmakarna som hade bråttom att springa därifrån? Eller? Det där var ju inte mycket till straff.

    För övrigt kunde väl de här ”busfröna” efter ett antal dörrbankningar med åtföljande inkastning av grisfötter eller vedträn knappast springa över huvud taget, eftersom de vid det laget hade hunnit bli, som man säger, ”runda om fötterna” av alla supar som de redan hade fått i sig.

    FDETDA: Jag delar din aversion mot avhuggna, inkastade grisfötter, Magic. Varken grisfötter eller vedträn skulle jag vilja få inkastade i min bostad.

    Nu till frågan vad jag önskar mig i julklapp. Överst på min lista står ett kok stryk. Vet dock inte om jag kommer att få den sortens julklapp. Fast vem vet, kanske kommer jag att få detta av dig, Magic? Alltså av den man minst anar…

    Och så till sist: Jag gillar och uppskattar din stora variation på ämnen och teman som du tar upp.i din adventskalender. Här finns något för alla att goutera och uppskatta. Ett annat plus i kanten är den underfundiga humor du, när tillfälle gives, visar prov på. Jag misstänker att du själv har haft rätt kul, när du skrivit dina adventskalendertexter. Det känns i alla fall så, när man tar del av dina formuleringar. Och det är ju i så fall inte mer än rätt, ty jag blir glad av att läsa dem. Om jag skulle råka träffa tomten före jul, ska jag absolut säga till honom att tänka lite extra på dig, Magic, och ge dig extra många julklappar i år för ditt att skapa extra julstämning med din egen adventskalender.

    Vad sägs om ännu en peruk? Kanske en Pippi Långstrump-peruk med två flätor? 🙂

    • Hej bbnews!
      ja, alla traditioner när man skjuter är lite läskiga. När jag var på steampunk konventet i gävle så skulle de avsluta konventet med att skjuta några skott.
      Men som tur var fungerade in musköten! 😛 Så vi löste det genom att alla på konventet skrek: ”Bang, bang, bang” istället. Lite trevligare tycker jag. 🙂
      Hahaha ja, det är verkligen inte mycket till straff haha.
      Nej, men inte ska du önska dig ett kok stryk. Det tycker jag inte du förtjänar. 😛
      Åh, tack! Ja, det är riktigt kul att skriva kalendern! 🙂
      Åh, du får gärna lägga in ett gott råd om mig hos tomten. Det uppskattas varmt. ^^ En till peruk står alltid på min önskelista. Hahah pippis peruk vore inte fel. X)

  3. Kul det du berättar om steampunkkonventet i Gävle. Så genom att härma ett skott i stället för att avlossa riktiga skott hoppas jag, att ni skotträdda slapp banga ur. Bättre med ett pang på rödbetan än ett skott i luften.

  4. Fick just via mejl detta länktips: https://hogtider.wordpress.com/2014/12/07/vem-delar-ut-julklappar-i-sverige/ .

    Innehåller massor av intressant information du kan använda dig av utifall att du framöver hyser planer på att göra en utökad version av din fina adventskalender i bokform med en vuxen, mogen publik som främsta målgrupp. En bok med 24 kapitel – adventsluckor – som man kan återkomma till år efter år för att erfara julstämning och öka förståelsen för varför vi firar jul som vi gör.

    Du minns säkert mitt tips om Zwarte Piet häromdagen, Magic. Han skulle definitivt platsa som julklappsutdelare, han också. Fast trenden gick, efter kyrklig/katolsk inrådan, från att låta Sankt Nikolaus ha hand om julklappsutdelandet till att låta Jesusbarnet självt sköta och ombesörja den detaljen.

    Men uppenbarligen fick Jesusbarnet för mycket att göra – eller så växte han upp och blev predikant – och vem fick då ta över? Jo, exempelvis julbocken. Men jag misstänker att julbocken hade för ovana att själv äta upp en del av julklapparna, så till slut blev det tomten som fick sköta julklappsutdelningen.

    Kanske bäst så, annars kanske vi än i dag hade ägnat oss åt att kasta in grisfötter och vedträn i stugorna runt om i Sverige. Och vem vill väl ha den sortens julklappar?

    Räck upp handen alla ni som ser fram emot den sortens julklappar.

    Måste säga att jag inte ser en enda hand sträckas upp i luften. Kan du se några armar/händer höjas från din utkikspunkt, Magic?

    • Hej bbnews!
      Åh, tack så mycket för länken! 🙂 Jättebra info 🙂 Jag sparar alla länkar du ger mig i en särskild research mapp.
      Hahah det känns som att många olika haft julklappsutdelning som jobb.
      Julbocken tyckte jag alltid var lite läskig som liten så jag föredrar nog Jesusbarnet.
      Hahaha ja, usch, för grisfötter! Skulle bli väldigt upprörd om någon fick för sig att kasta in några sådana till mig *ryser*
      *Magic kikar efter uppräckta händer*
      Nej, ingen 🙂 Tur det!

  5. Haha kul grej där du skrev om att de sköt ner alla julsaker de gjort xD
    Vilket slös på tid och material det hade varit om de var som du skrev, anstränga sig för att göra allt det där bara för att skjuta ner det efter 😛

    Låter ganska farligt, massa fyllon som går omkring och skjuter

Kommentera

