2: Den svenska tomten

Bakom dagens lucka hittar vi självaste tomten! Här i Magics kalender så sparar vi inte på den filuren till julafton. 😉
Jag har skrivit ett långt inlägg om jultomten förut som ni kan läsa här: sanningen om jultomten.
Men i dagens inlägg tänkte jag fokusera på tomten just i gammal svensk folktro.

Sanningen är att tomten var en ganska jobbig typ inom gammal svensk folktro. Han var krävande och snarstucken. Inte alls ”jolly” och ”ho,ho,ho”-ig som den anglosaxiska tomten som mer och mer lånats över till Sverige. I Sverige fanns det inte bara en stackars tomte som fick stressa runt till alla hus med paket på julafton. Alla hus hade sin egen gårdstomte. Han hjälpte till på gården året runt. Dessa gårdstomtar kom inte heller med några presenter på jul utan krävde istället att få gåvor själva. Så som mat (ofta gröt) och kläder. Men man fick akta sig för att ge tomten för fina saker för då blev han högfärdig och slutade hjälpa till på gården.

Enligt en gammal historia så var det några drängar som ville skoja med gårdstomten en jul. Istället för att lägga smör ovanpå tomtens gröt så la de honung i botten. Men tomten kunde inte ta ett skämt. Han blev ursinnig då han såg att smöret fattades och slog som hämd ihjäl gårdens bästa ko. Sen åt han gröten i ilska och när han väl kom till botten och upptäckte hounungen så ångrade han att han dödat kon. Han klarade upp situationen genom att gå till grangården och sno deras bästa ko till sin egen gård. (Man kan ju just undra vad grannarnas tomte tyckte om det?) 😮
Det var på slutet av 1800-talet som den julklappsutdelande tomten började dyka upp (importerade från andra länder) och slog ut den gamla gårdstomten.

Tror ni på tomten? 😉

Vad anser ni om den svenska folktrons tomte?

6 svar

  1. Växte upp med att vi varje kväll innan julafton ställde ut en skål gröt med smör på! och nästa morgon sprang jag alltid ut helt full av tro på magi och varje morgon var den uppäten! (mycket fint barndomsminne)
    I efterhand kanske det snarare var någon av grannskapets alla lösgående hundar eller pappa som gick dit efter att jag somnat.. men fint var det! xD

    Man har ju dock hört många historier om arga gårdstomtar som dödade de bästa kossorna eller brände ner lador!

    • Hej Bona Dea!
      Åh, vad mysigt och magiskt. 🙂 Jag vägrar tro nåt annat än att det faktiskt var er gårdstomte som åt 😉
      Ja, hahah gårdstomtarna kunde vara väldigt brutala :-O

  2. I höst hade jag besök av en sån dvärg tomte hemma hos mig i min lägenhet och min katt vill inte vara så nära den och den var där i tre dagar hos mig och katten. Min katt hade respekt för den! Jag gav ingen gröt men han log och var glad vid dörröppning sista kvällen! När jag kom hem från jobbet då var dvärg tomten inte kvar! Det är elementarväsen som kallas för tomten och troll om man kan se dem med inre syn och det var skitstarkt och tydligt att se dvärg tomten!

  3. Låter som att det kunde blivit ett stort bråk mellan gårdstomtarna 😛 Tror inte granntomten gillade att han snodde kon och tänkte sno tillbaka den och när den första tomten såg att han snodde tillbaka den så snodde han tillbaka den från tomten som snodde tillbaka den 😉 Sen fortsatte det så ett tag ;D Om de inte löste det på något annat sätt.
    Tomte vs Tomte: Kokriget

Kommentera

