Advent: en magisk tid av väntan

Idag är det första advent och imorgon kör min julkalender igång. Då kommer det ett inlägg per dag hela vägen fram till julafton. Jag hoppas ni alla är taggade på att hänga med mig under advent och följa min julkalender! 🙂
Men idag tänkte jag tala lite kort om advent.

Ordet ”advent” kommer från latinets ”adventus” som betyder ankomst. Advent inleder det kristna kyrkoåret och är en tid av väntan innan firandet av Jesu födelse på julafton. Dock så finns det inget historiskt stöd för att Jesus verkligen föddes den dag som vi firar honom på. Ursprungligen firade de kristna bara påsk och la
Jesu födelse den sjätte januari. Det var först när kristendomen blev statsreligion i Romariket på 300-talet som man började fira den 25 december. Att fira denna dag hade inte så mycket med Jesus att göra. Sanningen är att man la firandet den 25 december för att konkurrera ut gamla hedniska firanden som ägde rum samtidigt. Innan de kristna tog över så hade romarna firat solgudens födelse denna dag. De hade även haft en fest till Saturnus ära den sjuttonde december och en nyårsfest den första januari. Eftersom det var en sån festlig tid var det logiskt att sätta in det nya kristna firandet samtidigt. Lurigt, lurigt…. ^_^

Min teckning ovan: ”In space it snows stars” 🙂

Personligen så har jag alltid tyckt bättre om advent än om julafton. Den där tiden av väntan, tända ljus, julmust och glögg. Det finns en särskild atmosfär under advent som försvinner när julafton är över. Jag tror ordet jag letar efter är ”mys-faktor.” Yes! Thats it!
Faktum är att i min familj så har vi slutat med att fira själva julafton de senaste åren. What??!!! Har Magic ens rätt att skriva en julkalender efter detta avslöjande??!?! *Folk sätter julmusten i halsen och svimmar* Okej, okej, lugna er! (Dramatic much?) Det jag menar är att vi inte längre håller på med det där traditionella sakerna så som julklappar, julbord och Kalle Anka. Men vi julmyser fortfarande tillsammans. I år blir det ”Downton Abbey”- tittarmaraton. 🙂

Hur firar ni advent och julafton?

Gör ni något speciellt?

5 svar

  1. Advent firar jag nog inget mer än genom att säga ”alltså, jag kan inte fatta att det är advent!” Sen typ jul firar jag med familjen men det har börjat bli så sjukt drygt. Jag tror jag ska skriva ett inlägg snart om min bästa plan på världens bästa julfirande, så håll utkik! 😉

  2. Jag firar inte advent, tänker inte ens på att det är advent 😛

    Men jul firar jag, oftast hos min farbror, och då är det julbord, julklappar och kalle anka som gäller 😛 Och sen ska jag vara tomte xD
    Vi hoppade över tomten ett år för det är ingen som tror på honom längre, men min syster blev sur då och sa att det har inte med att tro på honom att göra, det är principen, Ingen jul utan tomte.
    xD

    • Hej Legenden!
      Låter som att du har en mysig jul. I min familj firar vi inte alls haha XD Men det gör inget. 🙂
      Kul att du är tomte och jag håller med din syster. Man behöver inte tro för att det ska vara kul med tomte 🙂

Kommentera

