Skräck och Skrock på Hallwylska palatset

För några dagar sedan besökte jag och en vän Hallwylska palatsets utställning ”Skräck och skrock”. Fokuset låg på ockult tro runt förra sekelskiftet. I dagens inlägg ska jag recensera utställningen och prata om olika skrockfulla föreställningar kring tomtar, vättar och mycket mer! Häng med! 🙂

Får härliga steampunkvibbar av utställningens reklambild. 🙂

Man gick in på utställningen genom en lång korridor med kusliga ljud. Jag skulle vilja ha deras ”läskiga ljud” –band och spela i mitt trapphus om nätterna och skrämma grannarna… Hehe *ondskefullt skurkleende*

Första rummet man kom in i var ett stall. (Jag vet att mitt foto är dåligt. Mina kamera hatar mig av nån anledning…) Där inne kunde man lära sig om tomtar, vättar och småfolk. Tron på den typen av ”oknytt” har varit med oss länge. Förr hade man vanligen en gårdstomte. Han var en vresig typ som brydde sig mer om djuren och gårdens skötsel än människorna som bodde där. Folket på gårdarna hade, förutom tomtarna, sällskap av vättar. De var sociala gynnare och gillade människor och sällskap. Därför ville de bo under hus. I stallrummet på Hallwylska palatset fanns det korgar med godsaker ämnade för oknytten så att de inte blir arga. Ja, bäst att vara försiktig så inte oknytten ställer till med något bus som förstör för utställningen! :-O

Vi kom vidare till rummet som kallades ”Gentlemannens arbetsrum”. Uppenbarligen var det en väldigt ockult intresserad herre det var frågan om.
I rummet kunde man bland annat se en modell över en andetelefon, en teoretisk uppfinning av Thomas Edison som tyvärr aldrig blev verklighet efter vad vi vet. Där fanns också Strindbergs Ockulta dagbok, Lovecrafts Necronomicon och Helena Blavatskys ”Den Hemliga Läran”. Jag hade inte haft något emot att flytta in i det rummet…. 😉 Vad säger ni, Hallwylska-personalen? Kan jag få alla saker när utställningen är över? *Ser på er med stora, gulliga anime-ögon*

Sen kom vi till seansrummet. Spooky, right? Där kunde man bland annat hitta den vackra ouiabrädan som ni ser ovan. 🙂 Vill ha!!! Ge hit!!! *Går från gullig manga-figur till aggressiv med eldögon*
Inte för att jag skulle våga använda Oiabrädan men ändå…. ^_^;;
Seanser var ju väldigt populära på 1800-talet. Jag rekommenderar mitt gamla inlägg om medier och seanser som går att läsa HÄR.
Inne i seansrummet fanns det också en spökrapport av Carl von Linné som ni kan läsa under:

Sen kom vi till sjukvårdsmontern där man kunde se gamla sjukvårdsinstrument. Det var nästan det läskigaste på hela utställningen! :-O Jag skulle verkligen inte vilja hamna i händerna på en läkare från den tiden! Fotot av den montern blev oacceptabelt suddig. (förmodligen för att jag skakade av skräck…) 😛

Sen kom vi till ”Vampyrkvinnornas Boudoir” och ”Vampyrens rum”. Här inne ekade skratten från vilda vampyrkvinnor och man kunde beskåda Dracula kista. Jag såg inte in i kistan (Inte för att jag blev rädd eller så… hahah, rädd! Jag! Pha!) :P. Men man vill ju inte störa Dracula när han sussar så sött. ^_^;;

Sen kom vi till Varulvens rum. Det rummet var nog min favorit. Jag gillade att man fick se en teveskärm spegel där en varulvstransformation tog plats. Kanske för att det fick mig att tänka på wolfman-filmerna. ^^

Sen kom vi till ”Uppväcka de döda”-rummet. Största temat för detta rum var Frankenstiens monster. Detta gillade Magic. Oh, ja. *Magic gör diskret smygreklam och pekar på sitt Frankeinsten-inlägg* —-> HÄR.
När Mary Shelly skrev Frankeinsten så var hon bland annat inspirerad av forskaren Luigi Galvani (1737-1798) Han fann bevis för att de signaler som får kroppens muskler att röra sig är elektriska. Därför ansåg han att liv och eletricitet stod i samband med varandra. Han gjorde experiment då han fick döda djur att röra sig med hjälp av elektricitet. Han trodde att han bevisade att det fanns en elektriskt laddad vätska som orsakade rörelse i kroppen. Detta fenomen döptes till Galvanism. Nu för tiden vet vi ju dock att så inte är fallet. FAIL! 😛 Ja, ja, vi får hoppas att han hade kul medan han elchockade lik åtminstone… 😛

Sen kom vi till ”Häxans Salong” och ”Häxans laboratorium.” Jag blir alltid illa berörd av att höra om häxbränningen så jag var glad att de inte hade någon info om avrättningar och sånt. Det hade känts fel på en så lättsam utställning.

Det fanns ett rum vars tema var hemliga, magiska ordensällskap. Hemlig ordnar har funnits i tusentals år men blev som mest populära på 1700-talet. Till exempel Frimurarorden. Många ordnar var ockult och andligt inriktade som The Hermetic Order of the Golden Dawn. Ordnarna var mycket hemlighetsfulla och hade egna symboler och ritualer som medlemmarna inte fick avslöja. Vid 1800-talets andra hälf var det en statussymbol att vara ordenmedlem. Särskilt eftersom kungen ofta var stormästare. Jag planerar att prata mer om hemliga sällskap här på bloggen snart då jag finner det väldigt intressant. 🙂

Slutligen kom vi till ett rum där man fick tips på hur man kan skydda sig från alla ljuskygga varelser och krafter som härjat i de tidigare rummen. Där fanns vitlök vars doft skrämmer alla med en näsa på flykten. (Därigenom funkar vitlök förmodligen inte om man vill skrämma undan Voldemort 😉 )
Ett annat bra skydd mot övernaturliga faror är stål. Stål bränns som eld på de övernaturligas hud. Stål tar också bort all trollkraft. Särskilt bra var det med eggstål. Därför var knivar, saxar och liar bra skydd. Saxen kunde ju dessutom likna ett kors vilket ju är en kristen symbol. Kristna symboler skrämmer oknytt på flykten då de står närmare djävulen än Gud.

Jag inhandlade också denna bok i museets butik som jag är så glad över! 😀 *kramar boken*

Avslutningvis så kan jag säga att det var en mycket bra utställning. Rummen de byggt upp runt varje tema var väldigt välgjorda och atmosfäriska. Det fanns också mycket information att läsa i varje rum vilket jag uppskattade. Jag hatar utställningar där de beskriver föremålen i montrarna med endast några få ord. Typ: ”Orvar den sjättes sko” Då känner jag bara: ”Vem sjutton är Orvar och varför ska jag bry mig om hans sko!?!?! 😛 Utsällningen erbjöd också boktips. Vissa kanske skulle klaga på att utställningen blandade in fiktiva varelser såsom Frankensteins monster och Lovecraft monster. Men som jag sagt tidigare så spelar fiktion också en stor roll i utvecklingen av folktro och skrock. Därför tyckte jag att det var rätt kul att de hade med sånt också. Stämningsskapande typ.

Utställningen rekommenderas varmt!

Har ni varit på Hallwylskas utställning?

Vill ni gå?

P.S Bara två veckor kvar tills min adventkalender sätter igång! Missa den inte! 🙂 D.S

6 svar

  1. Ååå aldrig varit där, måste bara dit nån gång! Jag garvade när du beskrev gulliga anime-ögon, och manga-figurer lol kan se dem framför mig än

  2. Tack och lov att du har börjat blogga igen! (För visst har dy det? Annats slår jag närmaste person med rutten fisk.)

    Detta var intressant att läsa. Speciellt när du skrev om varulvs rummet. Gillar verkligen varulvar och skulle själv vilja gå på utställningen.
    Förresten en fråga jag har är om du kan skriva någonting mer om varulvar? Såg ditt inlägg för 4 år sen om varulvar och ylade efter mer. Ja… Nästan iallafall. Jag tror inte mamma skulle gilla att kag börja yla i vardagsrummet…

    • Hej Evelina!
      Åh, tack! Roligt att du gillar min blogg. 🙂 Ja, jag bloggar relativt regelbundet igen. Och i december blir det inlägg varje dag fram till jul 🙂
      Jag tycker absolut att du ska besöka utställningen. Det är den värd.
      Åh, jag vill gärna blogga med om varulvar.
      Hahahaha inte ska du behöva yla XD

  3. Kul att du skrivit om utställningen! Jag var där i söndags och var ganska yster när jag gick omkring och tittade och läste 😀 Det mesta var saker som jag kände till sen innan, men vad gjorde det när man älskar skräck och skrock! Kände dock att det var en tung och lite jobbig energi i det rum där ouija-brädet låg, hmmmm….

    Tack för en riktigt bra, intressant och smart blogg! Love it! 🙂

    • Hej Briljanten!
      Tack! Blir så glad för alla dina fina ord! 🙂
      Vad kul att du gillade utställningen! Den är verkligen fantastisk även om mycket är bekant 🙂
      Hmm, tänkte inte på det i ouija-rummet. Men det kanske var nån ande där som du kände av?

Kommentera

