Spöket på Taksteins gård.

När jag var på Gotland för några månader sedan besökte jag en spöklig plats; Taksteins gård.
I dagens inlägg ska jag berätta om gårdens spöke och skelettet jag hittade där! :-O

På tolvhundratalet levde Nicolaus Taksten. Han sägs ha varit väldigt mäktig i socknen och satte skräck i sin omgivning. Ingen vågade gå emot honom. Inte ens prästen. Nicolaus krävde att prästen väntade med att sätta igång mässan ifall Nicolaus inte var där. Eftersom Nicolaus gillade att demonstrera sin makt så kom han ofta sent med flit för att tvinga folk att vänta. Detta irriterade alla mer och mer och inte minst prästen själv.
En dag när Nicolaus var flera timmar sen fick prästen och församlingen nog. Prästen körde igång utan Nicolaus. Men just som prästen börjat kom Nicolaus inrusande. Arg som ett bi! (nej, vad mesigt, arg som självaste chupacabra!) Enligt vissa källor kastade han sig fram och högg ihjäl prästen. Enligt andra källor försökte han ge sig på prästen men blev stoppad på vägen och inlåst i ett skafferi på prästgården. Sen höll man gudstjänsten ostört medan Nicolaus förmodligen löpte amok inne i skafferiet. När han väl släpptes ut blev det ett blodigt slagsmål mellan Nicolaus och prästens drängar. Det slutade med att Nicolaus dog.

När Nicolaus kropp skulle fraktas bort för att begravas hände något kusligt! Kusken som körde bort med liket hörde plötsligt märkliga ljud. När han vände sig om så hade Nicolaus satt sig upp i kistan och röt ursinnigt: ”Varför kör du så att vagnen skakar så hemskt?!” Kusken gav upp ett skri och flydde. När han senare återvände med sällskap låg åter Nicolaus ner i kistan. Död som en… eh, ja, död person. Men detta var inte sista gången Nicolaus återvände från andra sidan.

Natten efter begravningen återvände Nicolaus ande tillbaka till Takstens gård. Vittnen berättade efteråt att Nicoluas slog sig ner vid den öppna spisen varje kväll. En modig piga satte dock stopp för detta beteende genom att hälla kokande vatten över gengångaren. Nicolaus fortsatte härja runt på gården även om han höll sig undan från spisen. Istället välte han hölass och gjorde livet surt för gårdsfolket. Man kunde även höra hans onda skratt från lagårdsnocken. Vid ett tillfälle kallades en trollkarl från Öland till Taksteins gård. Tanken var att han skulle trolla bort spöket en gång för alla. Enligt vissa lyckades han. Enligt andra finns Nicolaus ande kvar på gården än idag och kan ses ljusa sommarnätter då han vandrar över ägorna.
Det finns många hus på gården så jag fotade alla. Spökandet sägs pågå över hela marken.

I det röda huset ovan gjorde jag en märklig upptäckt. Huset var låst men jag hittade en öppen källarlucka som jag såg in genom.
Det var mörkt som i graven där inne men jag kunde se något vitt som lyste i solen en bit innanför luckan. Jag blev nyfiken och sträckte modigt in min hand i mörkret och drog ut det. Till min chock visade det sig vara ett kranium! OMG! 😮

Ja, ett djurkranium då. Men ändå! Det var en aning trasigt som ni kan se på bilden ovan. Jag fotade det och la tillbaka det. Man vill ju inte störa gamla ben. Vem vet vad det kan väcka för farlig magi till liv? 😉
Undrar just vad kraniet gjorde där? Var den en del av någon läskig ockult ritual eller bara något som nån hittat i skogen och tagit hem som souvernir?

Vad tror ni om Taksteins spöke?

P.S Låt mig bara få säga att årets Halloween-inlägg kommer bli det läskigaste inlägget hittills.
”Va? Vad säger du Magic? Är det värre än de demoniska clownerna?!?!?!”
Hmm, det är förstås en fråga om smak men ja, enligt mig så är det ännu läskigare. :-O D.S

14 svar

  1. Taksteins spöke är läskigt men clowner är ju värst för att de är onda och demoniska! Har ingen clown fobi, men jag skulle aldrig våga dit där det finns demoniska clowner. Jag undviker dom! Men jag vågar att se filmen D.E.T! Jag smygsåg på Onda Dockan film på tv när jag var 10 år, men jag förstod att det var bara en film!

    • Hej Pirri!
      Ja, du får gå in här på bloggen på Halloween så kommer du får höra om något som är värre än clownerna! 😉
      D.E.T verkar inte så läskig. Jag har sett klipp från den. Men clowner rent allmänt är creepy verkligen.
      Bra att du inte blev rädd för Onda Dockan. Det är väl den som heter Childs Play på engelska? jag tyckte inte den var läskig heller.
      Ser fram emot Annabell filmen som går på bio nu. Den verkar intressant. 🙂

  2. Då bör du inte se ‘American horror story – Freakshow’ däribland finns en otäck clown som jag inte hade räknat med! 😉

    Klassisk ”svensk” spökhistoria, men det lutar åt en myt var när han satte sig upp i kistan(?) påminde mig om vampyrer! Men då måste han ha öppnat luckan till kistan själv eller var det utan luckan? Väldigt provocerande av honom att komma på sena tider, fast kan tänka mig att han slog ihjäl prästen med sin all vrede, humm rykten kan vara överdriva ibland, så det är liiiite svårt att tro på det, bara för att jag känner inte till historien och hans bakgrund som är dock intressant.

    Jaa, vad gör djurkranium därinne? Man kan undra var är resten? Eller såg du fler ben där? Det förblir mysterium!

    • Hej Persica!
      Åh, jag vill så gärna se ‘American horror story – Freakshow’. Har bara sett några få avsnitt av serien tidigare men jag älskar läskiga circus miljöer så denna
      säsong verkar perfekt för mig. Jag gillar att bli rädd haha X)
      Ja, det är säkert mycket i takteins legenden som är myt. Det tror jag med. Men spännande likafullt.
      Ja, djurkraniet är mystiskt. Nej, såg inga fler ben tyvärr. Men vem vet vad som döljer sig längre in i källaren? :-O

  3. Vad tror du det kan vara för djurkranium? Kanske en chupacabra? Eller rent av ett Bigfoot-kranium? Eller varför inte en alien?

  4. Hahaha då rekommenderar jag Freakshow! Gillar också sånt, och alla American horror story-series.

    Djurkraniet ser litet ut dessutom, svårt att avgöra vilket djur? Eller kan vara alien tjaa why not? Hahahh

    Ser fram emot nästa Halloween inlägg!

    • Kul! Ska absolut kolla in den 🙂 Vill se allt American Horror story men börjar nog med freakshow säsongen. 🙂
      Ja, jag kan inte alls gissa vilket djur det är så jag gissar på alien 😉
      Yay! Du kommer inte bli besviken! Det inlägget är creepy! :-O

  5. Har varit på Gotland varje sommar sen jag föddes och bor i närheten av lärbro kyrka där han är begravd. Den historia jag har hört så var han en mäktig bonde och behandlade sitt tjänstefolk illa. Och han tvingade folk och vänta på honom tex på gudstjänsterna. En dag satte prästen igång predikan utan honom. Och sen när han kom vart han så förbannad så han tog sitt svärd och hög ihjäl prästen. Dom andra dödade honom men han återuppstod. Då tog folket från socknen dit en trollkarl från Öland. Dom dödade honom igen och trollkarlen svepte in honom i ett björnskinn. Sen begravde dom honom i kyrkans stengolv framme vid altaret under en stor matta. Och där skulle han ligga tills det sista strået på björn skinnet trillat av.( har gått på körs skola där och hade avslutning i kyrkan så vet hur det ser ut )man kan fråga prästen där om man vill. Och dom har faktist öppnat graven och hittat en mans skelet insvept i ett björn skinn.

  6. Tyckte det var lite roligt att han satte sig upp i kistan och tyckte det skakade för mycket. Han ville väl vila i frid i kistan, vilket inte gick så bra när det skakade så mycket 😉

    Undrar om han blev uttråkad på andra sidan, finns kanske inte så mycket folk att sätta skräck i där, så därför kom han tillbaka och gjorde det han gjorde bäst; satte skräck i folk 😉

    • Hej Legenden!
      Hahaha eller hur! Så störigt när kistan skakar 😛
      Hahah kan tänka mig det. Det kanske var för lugnt och skönt på andra sidan 😉

  7. Tjena! Jag tänkte dra ett varv runt om till olika platser i Sverige här i Augusti, du råkar inte veta vilka som äger Taksteins gård? 🙂 förstår om du inte skriver ut här i kommentarerna men hojjta gärna till om vi kan ta mail kontakt!

    / Marcus

    • Åh tyvärr vet jag inget om det. Jag kunde inte gå in när jag var där tyvärr.
      Men hoppas din spökturen går bra! 🙂 Spännande! 🙂

Kommentera

