Spöket vid Klara Kyrka.

I dag tog jag en promenad förbi Klara kyrka på Norrmalm i Stockholm. Hmm, vad kan ha lockat dit mig? Ett intresse för kyrkoarkitektur? Oh no! Spöken så klart! Låt oss ta en titt på Klara Kyrkas historia och vålnaden som sägs hålla till där! Jag bjuder också på egenhändigt tagna foton.

Här närmar jag mig kyrkan. Yay! Men…gräver gubben på skylten en grav? :-O

Klara kyrka kan skryta med att vara den näst högsta kyrkan i Skandinavien. Klaras torn är 116 meter högt.
Den började uppföras under andra hälften av 1500-talet.
Där kyrkan står idag låg tidigare S:ta Clara nunnekloster med sin klosterkyrka. Gustav Vasa var den som lät riva klostret och kyrkan 1527.

Trots att Klara kyrka verkligen är mitt i city så känns det ändå väldigt lummigt och mysigt omkring den. Den är som en oas i asfaltsöknen… eller nåt. ^^

Vilket fräckt träd! Ställer sig ivägen när jag ska fota! 😉

Så här ser det ut inne i kyrkan.

Men låt oss nu komma till det vi alla har väntat på!

En bild av min fot och lite löv!

Vänta? Vadå? Var det inte det alla suttit som på nålar för att få se? Nähä.
Då pratar vi väl om vålnaden då. 🙂
Som jag sa innan så brukade det ligga ett kloster där Klara Kyrka nu står. Tydligen så har en av det förflutnas nunnor inte fått ro i graven utan vandrar omkring runt kyrkan. Hon sägs vanligen visa sig efter mörkrets inbrott. Vittnen har beskrivit att hon har svarta kläder.
Jag hoppades på att få syn på henne trots att det bara var eftermiddag.

Jag gick runt utan framgång på spökfronten först men så plötsligt….!

BUUU!!!!!!

Förresten, det där är absolut inte mitt personliga hus-spöke som fick följa med på utflykt idag…. Absolut inte! 😉

Vad tycker ni om Klara Kyrka?

Tror ni att det spökar?

4 svar

  1. Mycket bra inlägg och mycket bra foton, jag tror det spökar där…det är ju ändå en kyrka med kyrkogård?! 😀

    • Hej Christian!
      Åh, tack så mycket! Roligt att du gillade det! 😀
      Precis, varje kyrka med självrespekt måste ju åtminstone ha ett spöke. Annars lär den ju bli utskrattad bland de andra kyrkorna 😉

  2. Jag har läst en annan hemsida att Den Heliga Birgitta spökar Vadstena kloster och hon kommer fram på natten och sitter på sängkanten och snyftade och gråta. Man får sova över där hos Birgittanunnorna i Vadstena!

Kommentera

