De läskiga dockornas ö.

Jag har tagit upp en hel del riktigt läskiga dockor på min blogg; Se här, här, här, och här.
De inläggen är svåra att toppa. Men jag tror jag ska lyckas idag. För idag har jag inte bara en eller ett par dockor att visa er, jag har en hel ö! Låt oss titta närmare på de läskiga dockornas ö!

Denna kusliga ö ligger söder om Mexico och har blivit känd som ”La Isla de la Munecas”.
Den klassas som en av de absolut märkligaste turistattraktionerna i världen. I nästan alla träd och där det finns plats är det fullt av dockor. Väderslitna, ofta trasiga dockor. Många har rapporterat att de hört viskande röster från dockorna och att det är viktigt att ge dockorna nån form av gåva för att inte göra dem arga…

Så ”varför?” frågar ni kanske nu. Jo, allt började på grund av ett spöke och en eremit.
En man vid namn Don Julian Santana flyttade till ön för att bo ensam där, vilket han gjorde i 50 år av sitt liv. Kanske sökte han ensamhet eftersom han sa sig vara förföljd av en liten död flickas ande. Don Julian påstod att hon hade drunknat i en av kanalerna på ön. Han sa att anledningen till att han fyllde ön med dockor var för spökflickans skull. För att lugna hennes ande och skydda sig själv och ön från ondska. Han samlade därför på sig alla udda dockor som han kunde hitta. Vissa tog han hand om i sitt hus och andra lämnade han åt sitt öde utomhus. Han påstod själv att dockorna fick liv om nätterna och gav sig ut och jagade öns vilda djur.

Don Juians liv fick ett tragiskt slut. Han drunknade i samma kanal som han hade sagt att flickan dött i.

Jag tycker det hela känns väldigt sorgligt. Det känns som att Don Julian hade behövt hjälp att komma ur sin besatthet av historien om spökflickan och kanske fått hjälp att bryta sin isolering.
Att se bilderna från ön fascinerar mig men lämnar också en obehaglig, ledsen känsla.

Vad tycker ni om denna ö?

Vad tror ni om Don Julian?

P.S Jag ville bara passa på att berätta att jag bestämt mig för att ha en adventskalender på bloggen i år. Det innebär att det kommer ett inlägg varje dag fram till julafton från första december. 🙂 Hoppas ni tycker att det blir kul! 🙂 D.S

14 svar

  1. Ah ugh så obehagliga dockor, men en väldigt intressant historia. Man kanske ska bege sigbdit någon dag? Undrar vad dockorna vill ha gör gåva?

    • Eller hur! Jag får riktiga rysningar av bilderna. 😮
      Men jo, det vore en fascinerande plats att besöka och ta foton av.
      Men innan man åker vill jag absolut veta vad dockorna gillar för presenter. Annars vågar jag mig inte dit… Man vill ju inte göra dem arga! :-O

  2. Hu, vilket skräckkabinett av dockor fulla med negativa vibbar.

    Likt Kalk undrar jag vad dockorna vill ha för att hålla sig lugna. Tror du de längtar efter snus och brännvin, MMG? Eller går de kanske på psykedeliska droger, tror du? Eller är det oblater och nattvardsvin som gäller? Eller tror du det kan vara vampyrdockor, som suger blod från oss levande människor för att kunna orka hålla i gång med sina sattyg när solen har gått ned? (Själv har jag tyvärr inte en aning om vad de suktar efter.)

    PS Ser verkligen fram emot din adventskalender. Jag hoppas att du har berättat om dina decemberplaner för Jultomten, så att han inte blir på dåligt humör för att inte ha fått veta detta redan nu. Eller tror du att han följer din fina blogg och/eller har koll på din Facebooksida, så att han redan vet vad som väntar om ca 2½ månad? DS

    • Hej bbnews!
      Eller hur! Så creepy!
      Haha det vore väldigt kul om de ville ha brännvin och snus. Om jag åker dit kan jag ju ta med lite av allt du räknar upp 😛
      Och några blodapelsiner! Min plan är att ifall du vill ha mitt blod så kanske de kan godkänna blodapelsiner som ett substitut… Förhoppningsvis i alla fall. ^^

      Vad roligt att du ser fram emot kalendern!
      Hmm, bäst att ringa tomten med en gång.
      *Magic tar fram telefonen*
      Magic: ”hallå där tomten!”
      Tomten ”ho, ho!”
      Magic: ”I fall du inte sett på Facebook så vill jag bara upplysa dig om att jag kommer ha en adventskalender på bloggen!”
      Tomten: ”Hmm, det låter spännande men; är jag med i den?”
      Magic: ”Tja, jag har ju redan skrivit om dig förut så jag tänkte ta upp lite annat i kalendern o så…”
      Tomten: ”DU FÅR INGA PRESENTER I ÅR OM DU INTE NÄMNER MIG I KALENDERN!”
      Magic: ”Detta liknar utpressning men… okej då. Om jag får mycket böcker!”
      Tomten: ”Its a deal”

      Ja, då var det fixat 😉

  3. Får som du säger ledsna känslor av Dons liv och öde. Men spontant tänker jag också att jag måste åka dit!

  4. Har hört om det här tidigare, det är en så sjukligt intressant sak! Jag vill inte åka dit, känner mig lite för feg för det… Läskiga dockor har jag fått reda på tack vare dig och det får mig att backa lite men är också väldigt fascinerad av det. Bilder räcker nog för min del 🙂 Kanske eventuellt någon skräcknovell om saken O.o

    • Ja, det är verkligen en intressant plats. Jag tycker det vore spännande att åka dit men förmodligen skulle jag fega ur i sista sekunden. :-O 😛
      Åh, vore spännande att läsa en novell om platsen. 🙂

  5. Fy vad läskigt! Skulle nog ändå vilja åka dit…

  6. Tänk om man var på den där ön. Och samtidigt som man går där börjar dockorna röra sig. Följa efter en, prata med en och sedan käka upp en… NEJ!!! Bort med de hemska tankarna. Fy! 😮 😦 😮

  7. Jag proppade full mig med mat medans jag läste. Mitt livs största misstag 😦

Kommentera

