Urban legends

Urban legends, eller på svenska ”vandringsägner” står för moderna sägner, skrönor och folktro. Dessa historier utger sig för att vara sanning men eftersom de bara spritts från person till person (”Min kompis mammas kompis sa!”) så är det oftast historier som antingen blivit bättre på vägen från mun till mun eller är rena lögnerna från början. I dagens inlägg ska vi ta en allmän titt på vad urban legends är, hur de bildas och några kända exempel.

Vad som gör något till en urban legend är svårtdefinierat. Vissa folktroforskare anser att alla moderna myter (så som att man är död en stund medan man nyser) är urbana legender medan andra anser att historierna måste ha någon form av budskap, karaktärer eller plott. Därför är urbana legender väldigt blandade. De kan vara allt från skrämmande och äckliga till komiska och finurliga. Gärna allt på samma gång. Många urbana legender har någon form av oväntad twist på slutet. Det är också vanligt att urbana legender innehåller någon form av varning eller budskap.

Ett exempel på en urban legend som är påhittad för att vara avskräckande är den om kroken. Enligt den historien var två ungdomar ute och körde på kvällen. De parkerade vid någon avskild plats för att få hångla i fred. De sätter på radion för att få lite stämningsmusik men får istället höra en nyhetsrapport om att en patient från ett mentalsjukhus har rymt (Moodkiller!). Denna patient sägs vara mycket farlig och ha en krok som hand. Ungdomarna blir uppskrämda och tycker sig höra konstiga ljud utanför bilen. Detta får dem att snabbt köra hem. Väl tillbaka i garaget upptäcker de att en blodig krok hänger på bildörren.
I andra versioner av samma historia så går bilen sönder vilket leder till att ungdomarna går ut och blir mördade av mannen med kroken. Denna historia kom till på 50-talet och var gjord för att skrämma ungdomar så de inte skulle vara ute och köra på kvällarna och hångla och ha sig. 😛

Varför har denna typ av historier blivit så spridda? Tja, dels för att folk har velat varna varandra för faror (utan att veta att de är påhittade faror) och dels för att den här sortens historier helt enkelt är nervkittlande och fantasieggande.
Därför har folk fört dem vidare och varför göra en god historia sämre genom att erkänna att den är falsk? Lögner är ju en god berättares bästa vänner. 😉
Det är förmodligen så de flesta urbana legender har kommit till. Någon som kanske har läst en nyhet, sett en film eller hört en historia av en vän och sen broderat ut den. Kryddat den med några överdrifter och lögner. Sen har historien bara utvecklats därifrån.
Man kan se urbana legender som dagens motsvarighet till den gamla tidens folksagor, sägner och myter.
Men sen finns ju alltid möjligheten att historierna ursprungligen faktiskt är sanna! :-O

En klassisk urban legend säger att ett antal alligatorer togs med till New York av någon rik typ som ville ha dem som husdjur. När alligatorerna blivit för stora och ohanterliga släpptes de lösa / rymde ner i avloppskloakerna där de fortfarande lever. Denna historia har berättats sedan 30-talet men är som tur är inte sann. Eller…? ^^
En annan urban legend säger att Walt Disneys kropp frös ner efter hans död. Walt hoppades nämligen på att kunna återupplivas i framtiden när vetenskapen kommit längre. Detta är en ganska rolig myt men tyvärr inte sann då det finns bevis för att Walt kremerades. (Men det kanske bara är en cover-up? 😉 )

Här kommer två hemskare legender. Läs inte dem om ni inte vill bli äcklade! Hoppa då istället till historien efter nästa bild!

En väldigt känd legend handlar om en barnvakt. Efter att hon nattat barnen börjar hon få mystiska telefonsamtal. Ibland är det bara någon som andas eller skrattar. Ibland säger en manlig röst åt henne att titta till barnen. Barnvakten ringer polisen som spårar samtalen. Det visar sig att samtalen kommer inifrån samma hus som barnvakten är i! :-O Polisen kommer dit och det visar sig att en mördare brytit sig in och dödat barnen.
En annan hemsk legend berättar om en man som flörtar med en okänd kvinna i en bar. Tydligen drogar hon hans drink för han förlorar medvetandet. Han vaknar senare upp i ett badkar fyllt av is. Bredvid honom står en telefon med en lapp på: ”Ring 112 eller dö”. Han ringer efter hjälp och får senare veta att någon opererat bort hans njure!
Denna historia och andra liknande varianter om organtjuvar var så vanliga ett tag att National Kidney Foundation undersökte saken. Som tur är hittade de aldrig bevis för att det skulle ligga sanning bakom historierna. Phu!

En kände övernaturlig urban legend är den om spökliftaren. I den historien är det en man som är ute och kör bil på natten. Vid sidan av vägen ser han plötsligt en kvinna som gör liftartecknet. Han plockar upp henne och de pratar i några mil innan han lämnar av henne inne i ett samhälle. Han upptäcker nästa dag att hon glömt sin väska i bilen. Han hittar hennes ID kort och åker till hennes hus. Där träffar han kvinnans föräldrar som berättar att deras dotter varit död i över tre år! :-O
Scary, right? Påminner mig lite om detta inlägg som jag skrev för några år sedan….

Så det var lite om urban legends. Jag kommer återkomma till detta tema snart och berätta fler legender med övernaturligt tema.

Har ni nån favoritberättelse?

Har er kompis mammas kusins vän varit med om något spännande och helt sant? 😉

16 svar

  1. Tack så mycket! 🙂
    Åh, jag ska lugnt kolla upp Bengt af klintbergs böcker! 🙂
    Haha gud vilken extrem legend det där med ingången till helvetet. XD
    Tur att alla historier du beskriver är osanning måste jag säga…

  2. Jag hör ganska många urbana legender från mina kompisar, typ att Hasse hörde från sin brorsa som hörde från sin tjejs kompis som hörde från sin låtsassyrras kusin att…(true story) Det har varit många av mina kompisar som har upplevt t.e.x hemsökta hus eller spöken, min kompis kompis hade lekt anden i glaset med sina kompisar och frågat om andens namn och efter det började riktigt konstiga saker hända henne, hon hörde fotsteg, drömde riktigt läskiga mardrömmar och en massa sånt.

    Grymt inlägg!

    • Tack! Kul att du gillade inlägget! 🙂
      Haha ja, ”Hasse hörde från sin brorsa som hörde från sin tjejs kompis som hörde från sin låtsassyrras kusin att” är verkligen den där typen av historier i ett nötskal XD

  3. Det enda jag kan komma på är en grej min kompis berättade om hans kompis. Så min kompis kompis, går inte så långt bort som kompis mammas kompis syster osv, räknas det då? 😛

    Tydligen så ska min kompis kompis ha gjort en sorts pakt med djävulen. Varje gång han åker in i fängelse så får han massa pengar på sitt konto och ingen vet varifrån.
    Han ska även ha hamnat i slagsmål mot flera personer en gång och då var det som att han hade djävulen i sig. Minns inte exakt vad min kompis sa men det var något om att han svävade i luften så han gled undan när de han slogs mot försökte träffa honom.

  4. Alltså jag DÖR, jag älskar såna här berättelser! You made my day!

    Apropå det så älskar jag att jag hittade tillbaka till den här bloggen igen. Det var ett par år sedan jag var här sist, men det är lika kul att läsa och jag kommer lägga många höstkvällar här inne kan jag säga…

  5. Hej !

    Jag älskar denna blogg, men tänkte fråga er att jag har upptäckt denna blogg bara sen några dagar , vill fråga om en av er i bloggen känner någon som är riktigt äkta svartmagiker i Sverige, blir såååååååååå tack sam , det är livets hjälp om ni hjälper mig 😦

    • Hej Linda!
      Tack för dina fina ord. 🙂
      Jag känner inte till någon svartmagiker tyvärr (svart magi skrämmer mig…)
      Varför är det just svartmagi du är ute efter?
      Jag hoppas saker och ting ordnar sig för dig. Lycka till.

  6. Jag vet inte om det här är en urban legend men jag har en kompis och hennes mammas kompis som harr ett barn ( kommer inte ihåg om det är en tjej eller kille) som ända sen hen var liten har sagt ”i mitt förra liv var jag en svart opera sångare”, och de har ingen aning om vart hen har fått det ifrån.

    (Vill också bara säga att min kompis mamma håller på lite med andlighet och så typ)

    Väldigt bra inlägg 🙂

    • Hej Ida!
      Tack! Kul att du gillar inlägget! 🙂 Spännande att din kompis mamma är andligt intresserad. Jag gissar att du också är det? 🙂
      Vad spännande med barnet som har tidigare liv minnen. Det hade jag också när jag var liten har min mamma berättat. Tyvärr minns jag inget längre 😦

  7. ”I mitt förra liv var jag en svart opera sångare ” låter mer som en afroamerikansk opera sångare!

  8. Så läskigt😩😵

  9. Jag har faktiskt 2 stycken urban legends eller spökhistorier jag har vart med om. Jag vill faktiskt berätta båda. Jag har mer, men detta är mest relaterade till urban legends.

    1. En dag efter skolan så väntade jag in min buss för jag bor över 2 mil bort från skolan. Ingen satt bredvid mig, framför, 2 säten bredvid eller bakom mig. Jag brukar alltid kolla ut genom fönstret när jag är ensam. När jag ska hem så åker bussarna förbi massa övergivna skogar. Bussen åkte förbi en av dem övergivna skogarna och då såg jag något märkligt. Jag såg två barn lekandes. Nu undrar ni säkert vad som är så läskigt med två lekandes barn? Liksom, de leker bara. Men när jag såg dem två lekandes så satt ena barnet på sin kompis, systers eller någons rygg som de lekte häst och vagn med människor. Det såg ut som en tjej red på en häst, men det var det inte. Barnen ”red” super snabbt, så snabbt så man kunde tro att det var spöken. Och där måste jag åka förbi VARJE dag.

    2. Jag var ute på en promenad där jag bor. Det var ljust ute. Det var helg, två dagar innan måndag. Jag var tvungen att ta den läskiga genvägen hem. För den är snabbast och jag har inte lust att vända om. När jag nästan var hemma så hörde jag massa barn skrika, som om de vart mördade eller såg sin mamma mördas. Skriken upprepades högre och högre, tydligare och tydligare. Jag försökte strunta i det, men det vart svårare och svårare att strunta i dem.. Nu hade jag fått dem i huvudet. Jag kollade bort och där såg jag en hel svart man, med svart huvud, svarta kläder, svarta händer, svarta skor, hela han var svart. Han drog sig med en liiiten rosa barnvagn. Jag trodde att det var han som låg bakom till de skrikande barnen och att jag var hans nästa offer. Han fick syn på mig. Jag vart helt förstelnad. Jag försökte slita blicken från mannen, men det gick inte. Det var som han kunde se exakt vad jag gjorde, även om vi var flera meter bort, till och med 0,5 mil eller mer från varandra. Han såg när jag kollade bort. När jag kollade bort så fortsatte han gå. Sen fortsatte det. Han gav mig blickar som ”NU SKA JAG DÖDA DIG” ”NU SKA DU BLI NÄSTA OFFER” och sånt. Jag fick större obehag. Jag ville inte vara kvar där mer så jag rusade hem. Sedan dess har jag inte vågat vara där mer.

    Det har hänt massa obehagliga läskiga saker där. Men det var den senaste. Det är massa läskiga saker som händer i mitt liv.

Kommentera

