Den magiska klangstenen. (+ bonusbilder från Gotland)

Förra veckan var jag på Gotland och hälsade på en kompis. Vi gick på medeltidsveckan, vackra stränder och besökte även en magisk plats och en hemsökt plats.
I dagens inlägg ska jag berätta om det magiska: En klangsten!
På slutet av inlägget kommer lite andra bonusbilder från min resa. 🙂

Så här såg klangstenen ut. Sorry för suddighet men min kamera är mörkrädd…. 😛

Vad är då en klangsten egentligen? Jo, det är en sten som får ett klingande ljud när man slår på den. Varför får den ett klingande ljud? Det beror på att stenens mineraler bildar parallella kristaller. Denna uppbyggnad skapar ljudet. Klangstenen är en fonolit vilket kommer av grekiskans fone (vilket betyder ljud, inte fåne!) och lithos (vilket betyder sten).

Liiiite bättre bild men fortfarande dålig…

På stenens yta finns det gropar som kallas skålgropar eller älvkvarnar. Det finns många olika sägner och magiska teorier om dem. Ordet älva syftar i detta sammanhang på den feminina formen av ”alf.” Alferna trodde man var fruktbarhetsväsen eller andar från de döda. De hade makt över växtkraften och därför offrade man smör eller andra gåvor i groparna. Det sades även att om man samlade på sig vattnet i groparna efter regn så kunde man bli av med sina vårtor.

Jag tyckte verkligen att det var en magisk upplevelse att besöka klangstenen. Det fanns definitivt en speciell atmosfär omkring den.

Vad tror ni om klangstenens magi?

Nu blir det lite bonusbilder från min resa! 🙂

Som sagt så var vi på medeltidsveckans marknad. Det var verkligen roligt att titta runt där. Jag hade även en önskan att hitta en vacker, slingrig, magisk ring vilket jag också gjorde. 🙂 Ni kan se den nedan.

My precious!

Det luktar väldigt gott på medeltidsveckan btw. Liksom av rök, brända mandlar och något obestämbart… Its lovely I tell you! Var kan jag köpa ”medeltidveckan”-parfymen?

Visby är så vackert. Jag älskar att det är såna kontraster mellan supergammalt och nytt. Sen gillar jag också att det är stenfår överallt. ^^

Jag blev även en stolt ägare till ett skelett. Yay?
Skelettet gillade att hjälpa till att mörda tomater, posera, hänga med i bilen och meditera på extrahjulet. 😉

Vi var på en helt fantastisk raukstrand och hade picknik.

Min kompis var modig och klättrade upp på en av raukarna. *Faller på knä och tillber hennes mod*

Ja, det var lite om min resa också. Den var underbart rolig verkligen. 🙂

Nästa gång blir det ett inlägg om den hemsökta platsen och det mystiska skelettet jag hittade där… :-O

7 svar

  1. Vad häftigt! Nästa gång jag åker till Gotland får jag ta och besöka dendär stenen och självklart medeltidsveckan 😀

  2. Tack! Kul att du gillade inlägget! 🙂
    Och tack för din intressanta kommentar! Det där med ekotempel var något nytt för mig.
    Vill absolut besöka ett sånt någon gång! 🙂 Låter verkligen häftigt.
    Åh, historien om Echo/Eko är så fin men sorglig.
    Haha aldrig hört det där om att kvackande inte ekar. 😛 Hur uppstår den där sortens konstiga falska fakta kan man undra… 😛
    Jag ska absolut besöka ekotemplet i Teleborg någongång. 🙂

  3. Första gången jag hör talas om klangstenar. ”stenens mineraler bildar parallella kristaller.” Jag fattar inte xD. Kanske bara jag som är lite trög för tillfället 😛 Lust att förklara vad det innebär?

    Den där rauken (säger man så? tror inte jag sett det ordet innan :P) ser väldigt brant och svårklättrad ut, hur kom hon upp dit? x)

    • Hej Legenden!
      Ah, kul. 🙂
      Jag vet inte hur jag ska beskriva anledningen till klingandet bättre. Det har helt enkelt att göra med hur stenen är uppbyggd. Jag förstår det knappt själv för jag vet inte så mycket om geologi men om du googlar på fonolit så kan du nog läsa mer om exakt hur den är uppbyggd på sajter som kan mer än jag. 🙂
      Haha ja, rauken ser väldigt brant ut men min kompis intygar att den trotts det var relativt lätt att klättra upp på… 🙂 Men, ja hur hon lyckades övergår mitt förstånd haha 🙂

  4. hej har bara en fråga har du premium
    för det är så att jag har skapat en ny blogg men hittar inte den du har för tycker den är urhäftig och samma med din blogg

Kommentera

